کد خبر : 24027
تاریخ انتشار : یکشنبه 24 می 2015 - 17:41
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای برخورد سیاسی با مقوله علمی فاجعه بار است/ محتوای آموزشی مناسبی به دانشجویان ارائه نمی شود بسته هستند

برخورد سیاسی با مقوله علمی فاجعه بار است/ محتوای آموزشی مناسبی به دانشجویان ارائه نمی شود

برخورد سیاسی با مقوله علمی فاجعه بار است/ محتوای آموزشی مناسبی به دانشجویان ارائه نمی شود

به گزارش اهروصال، اسدالله حیدری استاد دانشگاه پیام نور هشترود در گفتگو با خبرنگار پیک هشترود در پاسخ به این سوال که چرا افت علمی در کشور اتفاق افتاده، گفت: ابتدا باید ببینیم که آیا واقعا افت علمی در کشور اتفاق افتاده است و یا نه. و افت علمی را چگونه تعریف می کنیم. توقف

به گزارش اهروصال، اسدالله حیدری استاد دانشگاه پیام نور هشترود در گفتگو با خبرنگار پیک هشترود در پاسخ به این سوال که چرا افت علمی در کشور اتفاق افتاده، گفت: ابتدا باید ببینیم که آیا واقعا افت علمی در کشور اتفاق افتاده است و یا نه. و افت علمی را چگونه تعریف می کنیم.

توقف رشد علمی کشور از آخرهای دولت دهم شروع و تا همین اواخر ادامه داشته است.

وی اظهار کرد: براساس رتبه بندی پایگاههای اسنادی(ISI) و اسکوپوس رتبه علمی ایران از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ دچار وقفه گردید و ثابت ماند. در حالیکه سایر کشورهای جهان در حال رشد بوده اند. یعنی توقف رشد علمی کشور از آخرهای دولت دهم شروع و تا همین اواخر ادامه داشته است. در واقع افت علمی را در اینجا تابعی از تولیدات علمی می دانیم.

حیدری افزود: افت علمی می تواند دلایل متعددی داشته باشد از جمله شرایط اقتصادی کشور، تسویه حساب برخی از جریانها در محیط دانشگاه، رشد بی رویه مقطع تحصیلات تکمیلی در برخی از دانشگاههای کشور و جولان جریانهای سیاسی می تواند بخشی از دلایل افت رشد علمی کشور باشد.

محتوای آموزشی ارائه شده به دانشجویان مناسب نیست.

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که آیا محتوای درسی به دانشجویان ارائه نمی شود یا رتبه اساتید تقلیل یافته نیز تصریح کرد: به نظر بنده رتبه علمی اساتید تقلیل نیافته بلکه بی برنامگی دانشگاهها در حوزه ارتباط با صنعت و نیازهای مردم بیشتر به چشم می آید. در حوزه علوم پایه و خصوصا در حوزه علوم انسانی محتوای آموزشی ارائه شده به دانشجویان با شرایط واقعی جامعه و کشور در تضاد می باشد یعنی در حوزه روانشناسی، اجتماعی و مدیریت متون ارائه شده، تولیدات جوامع غربی بوده در حالیکه فارغ التحصیلان این حوزه ها با جامعه اسلامی سروکار دارند.

وی ادامه داد: در کیفیت آموزشی و رتبه آموزشی که امروزه یکی از شاخص های رتبه بندی دانشگاههاست، بر اساس رتبه بندی پایگاههای اسنادی جهان اسلام (ISC) تعداد بسیاری از دانشگاههای ما هیچ امتیاز و یا حداقل رتبه لازم را نیز ندارند. گاهی هم در برخی از دانشگاهها برای گذراندن یک درس ۲ واحدی به ۲ تا ۳ صفحه مطلب اکتفا می شود و این فاجعه بار است.

توقف رشد علمی کشور همزمان با ورود افراد سیاسی به این حوزه آغاز شد.

حیدری در مورد این سوال که آیا افت علمی کشور به دلیل نبود برنامه از سوی مسئولان این حوزه است نیز گفت: می تواند باشد ولی ما در حوزه وزارت علوم و دانشگاهها ماموریت مشخصی داریم که مشغول فعالیت اند ولی به نظر بنده افت علمی کشور مقارن با اتفاقات و زمانی شد که افراد سیاسی کار و جناح باز با اهداف مشخص وارد این وزارتخانه شدند و با ایجاد مسائل حاشیه ای عرصه آرام و علمی دانشگاهها را برهم زد و توانست رشد علمی کشور را دچار وقفه نماید. به نظر می رشد اجرای طرح جامع علمی کشور که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی هم رسیده بتواند در آمایش علمی و توسعه علمی کشور موثر باشد.

برخورد سیاسی با مقوله علمی می تواند فاجعه بار باشد.

این استاد دانشگاه در مورد عملکرد دولت یازدهم در حوزه علمی نیز اظهار کرد: به نظر بنده خوب نیست. ما الان در بسیاری از حوزه های مهم دچار سردرگمی شده ایم. مانند حوزه فناوری صلح آمیز هسته ای که مادر تخصصها و پایه توسعه علمی کشور به حساب می آید. یا تعدادی از دانشمندان ما در این حوزه و سایر حوزه ها به حاشیه رانده شده اند. به هرحال برخورد سیاسی با مقوله علمی می تواند فاجعه بار باشد. امید است روزی دانشگاهها و آموزش و پرورش و حوزه های علمیه بر دستگاههای اجرائی، سیاسی و قانونگذاری سایه انداز باشند و نه برعکس.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.