کد خبر : 22837
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 می 2015 - 15:05
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای احیای محراب ۵۰۰ ساله مسجد جامع سراب در موزه آذربایجان بسته هستند

احیای محراب ۵۰۰ ساله مسجد جامع سراب در موزه آذربایجان

احیای محراب ۵۰۰ ساله مسجد جامع سراب در موزه آذربایجان

مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از انتقال محراب ۵۰۰ ساله مسجد جامع سراب به موزه آذربایجان خبر داد. به گزارش اهروصال به نقل از نصرنیوز، فرزین حق‌پرست ظهر امروز همزمان با هفته میراث فرهنگی  در مراسم رونمایی از محراب مسجد جامع سراب ، اظهار داشت: کاشی‌های فیروزه‌ای و زرین‌فام محراب





مدیرکل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از انتقال محراب ۵۰۰ ساله مسجد جامع سراب به موزه آذربایجان خبر داد.

به گزارش اهروصال به نقل از نصرنیوز، فرزین حق‌پرست ظهر امروز همزمان با هفته میراث فرهنگی  در مراسم رونمایی از محراب مسجد جامع سراب ، اظهار داشت: کاشی‌های فیروزه‌ای و زرین‌فام محراب پس از مستند نگاری و مطالعات تاریخی با هدف شناسایی ساختار کاشی‌ها مورد مطالعه فنی و آزمایشگاهی قرار گرفته و در این راستا آنالیز لعاب کاشی‌ها با دستگاه پراش سنج پرتو X  انجام گرفته است.

وی گفت: اقدامات حفاظتی بر روی کاشی‌ها به صورت پاکسازی رسوبات محیطی، نمک زدایی، تثبیت بدنه و استحکام بخشی لعاب‌های سست و نیز قطعات شکسته در آزمایشگاه مرمت موزه آذربایجان به انجام رسیده است.

حق‌پرست با اشاره به قدمت تاریخی این مسجد، خاطرنشان کرد: مسجد جامع سراب در سال ۸۷۵ هجری قمری ساخته شده است و جزو مساجد بدون گلدسته و مناره به حساب می‌آید.

وی افزود: این مسجد دارای یک شبستان بزرگ، یک صحن کوچک و دو در ورودی است و مسجد سه محراب دارد که دو محراب دارای تزئینات بسیار ساده گچی بوده و محراب سوم محرابی بسیار نفیس از کاشی لعابدار و زرین فام بوده است.

حق‌پرست هدف از نمایش قطعه های موجود این محراب را ایجاد زمینه پژوهش دانسته و اظهار کرد: با ارائه یک طرح حفاظتی, قطعات کاشی های بزرگ و حجیم محراب بدون استفاده از هرگونه ملات، با رعایت اصل عدم دخالت و نیز بدون بازسازی قسمتهای ناقص و با استفاده از اتصالات مکانیکی  بر روی یک قاب پایه فلزی، نصب شده و بازیابی چیدمان قطعات محراب  بر اساس آخرین مستندات صورت گرفته است.

وی با اشاره به مشخصات فنی این محراب، خاطرنشان کرد: ارتفاع محراب به صورت کلی ۱۴۲ سانتی‌متر و عرض آن از گوشه لچک‌ها ۱۵۲ سانتی‌متر است. داخل محراب از کاشی یکپارچه با نقش اسلیمی، ختایی و لعاب فیروزه ای ساخته شده و هر دو لچکی از همان جنس است و کتیبه‌ای به عرض ۳۰ سانتی متر از قطعات کاشی زرین فام با نقوش برجسته محراب را قاب گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه قسمت اعظم کتیبه آسیب دیده و تخریب شده است و متن کتیبه جز در چند کلمه باقیمانده نمانده اما با توجه به قسمت های باقیمانده گمان می رود که یک روایت از تاریخ یا مکان ساخت و یا سازنده محراب باشد.

حق پرست دوره تاریخی محراب را با توجه به بررسی های انجام شده متعلق به دوره میانی زرین فام عنوان کرد.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.