کد خبر : 20831
تاریخ انتشار : جمعه 8 می 2015 - 12:14
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مانع‌تراشی‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای بسته هستند

مانع‌تراشی‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای

مانع‌تراشی‌های آمریکا در مذاکرات هسته‌ای

کارشکنی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با هدایت و مدیریت وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید صورت می‌گیرد. «تأکید بر بازرسی‌های فراقانونی» و «اصرار بر رفع چندمرحله‌ای تحریم‌ها» دو مانع مهم در نتیجه‌بخش بودن مذاکرات و رسیدن به توافق است. به گزارش اهروصال به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشرق،





کارشکنی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای با هدایت و مدیریت وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید صورت می‌گیرد. «تأکید بر بازرسی‌های فراقانونی» و «اصرار بر رفع چندمرحله‌ای تحریم‌ها» دو مانع مهم در نتیجه‌بخش بودن مذاکرات و رسیدن به توافق است.

به گزارش اهروصال به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از مشرق، دو ماه مانده به پایان مهلت تعیین شده برای دستیابی به توافق نهایی، تیم مذاکره کننده ایرانی از دوم اردیبهشت، کار نگارش متن توافق جامع را شروع کرده است؛ نخستین موضوع «لغو تحریم ها» بود که سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده، آن را «دشوار و پیچیده» خوانده بود.

مهم ترین سرفصل کاری تیم مذاکره کننده هسته ای همین موضوع است که البته با توجه به تحریم های متفاوتی که طی  سال های گذشته بر ایران تحمیل شده، سازوکار پیچیده ای باید برای برچیدن آن ها درنظر گرفت.
حمید بعیدی نژاد، رئیس تیم کارشناسی مذاکره کننده ایران، تحریم هایی که مذاکره کنندگان برای برچیدن آن تلاش می کنند را برشمرده و گفته است: «تحریم های اقتصادی و مالی که طی سال های اخیر علیه ایران در سطح شورای  امنیت سازمان ملل، از یک طرف و در سطح یک جانبه توسط آمریکا و اروپا وضع شده اند، بسیار گسترده هستند، به طوریکه می توان گفت اعمال چنین تحریم هایی پیش از این در این حد و سطح بی سابقه بوده است.»
مهم ترین تحریم هایی که در این چارچوب علیه ایران وضع شده اند را می توان در این اقسام خلاصه کرد:
۱- انتقال پول و منابع مالی به و از ایران،
۲- تحریم همکاری ها و مراودات بانکی با ایران،
۳- ممنوعیت بیمه،
۴- تحریم خدمات ارسال پیام های مالی (سوءیفت)،
۵- تحریم اعطای حمایت های مالی و اعطای اعتبارات و تضمین های مالی در تجارت با ایران،
۶- تحریم اعطای وام، کمک های مالی و کمک های  ترجیحی به دولت و نهادهای مالی ایرانی،
۷- تحریم اسکناس، طلا، الماس و فلزات گرانبها،
۸- تحریم واردات نفت و گاز از ایران و ضرورت کاهش تدریجی و پلکانی واردات نفت ایران از سوی چند کشور باقیمانده خریدار نفت ایران،
۹- ممنوعیت واردات محصولات پتروشیمی،
۱۰- تحریم صادرات تجهیزات کلیدی صنایع نفت، گاز و پتروشیمی،
۱۱- ممنوعیت سرمایه گذاری در صنایع و بخشهای نفتی، گاز و پتروشیمی،
۱۲- تحریم های مرتبط به کشتیرانی و کشتی سازی،
۱۳- تحریم  ترابری و هم چنین نقل و انتقال نفت،
۱۴- تحریم ریال،
۱۵- تحریم تحویل اسکناس دلار از طرف بانک ها و نهادهای مالی به ایران،
۱۶- ممنوعیت نقل و انتقال عایدات صادراتی و تجاری از خارج به ایران،
۱۷- تحریم صادرات قطعات آماده اتومبیل به ایران،
۱۸- ممنوعیت صدور گواهینامه ایمنی هوایی از سوی شرکت های سازنده هواپیما و تحریم تعمیر هواپیما و قطعات هواپیماهای ایران.
هم چنین در کنار این تحریم های موضوعی که بر اساس قوانین متعدد تحریم در آمریکا و اروپا وضع شده اند، بانک ها، نهادها و سازمان های متعددی از ایران نیز تحت تحریم قرار دارند. مهم ترین این نهادها به شرح زیر می باشند:
۱- بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران،
۲- بانک های متعدد دیگری چون بانک سپه، بانک ملت، بانک مسکن، بانک ملی، بانک رفاه کارگران، بانک تجارت، بانک کشاورزی، بانک دی،
۳- هواپیمایی ج. ا. ایران (ایران ایر)،
۴- کشتیرانی ج. ا. ایران،
۵- شرکت ملی نفت ایران و تمامی سازمان های تابعه آن،
۶- شرکت های نفتی متعددی از ایران،
۷- شرکت نفتکش ج. ا. ایران،
۸- شرکت بازرگانی پتروشیمی،
۹- سازمان انرژی اتمی ایران و سازمان های تابعه آن.
علاوه بر نهادها و سازمان های اقتصادی و مالی ایران، صدها نفر از اشخاص حقیقی به لحاظ مشارکت و فعالیت در این سازمان ها و یا به لحاظ فعالیتهای شخصی مرتبط، در لیست ممنوعیت سفر و توقیف اموال در کشورهای خارجی  قرار گرفته اند.
کارشکنی ها و مواضع استکباری و زیاده خواهانه مقامات غربی به ویژه آمریکایی

در حالی که مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۵+۱ در نیویورک و با دستور کار مهم نگارش پیش نویس توافق نهایی ادامه دارد، ما شاهد کارشکنی ها و مواضع استکباری و زیاده خواهانه مقامات غربی به ویژه آمریکایی هستیم. کارشکنی مقامات آمریکایی در حوزه های اختلافی به قوت و قدرت خود باقیست. این کارشکنی از مجاری رسمی و غیررسمی و با هدایت و مدیریت وزارت امور خارجه آمریکا و کاخ سفید صورت می گیرد. «تأکید بر بازرسی های فراقانونی» و «اصرار بر رفع چندمرحله ای تحریم ها» دو مانع مهم در نتیجه بخش بودن مذاکرات هسته ای و رسیدن به توافق نهایی هستند. پس از قرائت بیانیه لوزان، کارشکنی مقامات آمریکایی و فرانسوی این دو حوزه به نقطه اوج خود رسیده است. از «جان کری» وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا تا ارنست مونیز وزیر انرژی این کشور در چینش و تکمیل این پازل دخیل هستند.
در این میان، اظهارات ارنست مونیز وزیر انرژی ایالات متحده آمریکا در خصوص مذاکرات هسته ای قابل تأمل است. وزیر انرژی آمریکا درباره روند بازرسی و راستی آزمایی برنامه هسته ای ایران، ادعا کرده است که بازرسان آژانس به هر جایی از تأسیسات ایران که زمینه ای برای  تردید وجود دارد، شامل پایگاه های نظامی، دسترسی خواهند داشت. وی سخنان خود را این گونه تکمیل می کند: «غنی سازی و تحقیق و توسعه غنی سازی در تأسیسات فردو که یک سایت هسته ای کلیدی در ایران محسوب می شود، متوقف خواهد شد و می توان گفت زمانی که این توافق کامل شود، فردو تعطیل خواهد شد. برآورد بازه زمانی یک ساله برای گریز هسته ای ایران بر اساس محاسبات ما و نه محاسبات آن ها (ایران) بوده است. ما درباره این که چطور این محاسبات صورت گرفته است با آن ها صحبت کرده ایم اما محاسبات خود را با آن ها انجام ندادیم. بنابراین محاسبات ما درست بوده و بر اساس تعریف قدیمی بازه گریز هسته ای دستیابی به یک سلاح نبوده بلکه در خصوص زمان مورد نیاز برای دستیابی به مواد کافی ساخت یک سلاح است.»
ادعای بازرسی بی حد و حصر (به لحاظ زمانی و مکانی) از پایگاه های هسته ای و نظامی ایران از زبان سخنگوی کاخ سفید نیز در جلسه هفتگی وی مطرح شده است. «جاش ارنست» در این خصوص عنوان کرده است: «شدیدترین بازرسی های تاریخ(!) در این خصوص صورت خواهد گرفت. این بازرسی ها تنها به تأسیسات هسته ای ایران محدود نخواهند بود و سایر تأسیسات را هم در بر خواهند گرفت. بازرسی های شدید از برنامه هسته ای  ایران محور هرگونه توافق است.»
سخنگوی کاخ سفید در ادامه به عنوان نمونه ای از این بازرسی هایی که از تأسیسات غیرهسته ای انجام خواهد شد، به  سرکشی به کارخانه هایی اشاره کرد که زمانی برای ساخت قطعات مورد استفاده در برنامه هسته ای ایران مورد استفاده قرار گرفته اند. هم چنین بر اساس اظهارات سخنگوی کاخ سفید، کارخانه های ساخت سانتریفیوژ هم تحت بازرسی های سرزده قرار خواهند گرفت.
اظهارات مقامات آمریکایی در حالی صورت گرفته است که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان روایت واشنگتن از مذاکرات هسته ای و سخنان منبعث از آن را غیر قابل قبول می داند: «غربی ها روایت خودشان را از مذاکرات هسته ای دارند. آن ها بگویند که می توانند از تأسیسات نظامی ما هم بازدید کنند، در حالی که چنین چیزی  وجود نداشته است، بلکه ما پروتکل الحاقی را عمل خواهیم کرد. خطوط قرمزی که تعیین شده، این است که ما باید حق غنی سازی اورانیوم را داشته باشیم، راکتور آب سنگین اراک ماهیتش را حفظ کند، تحقیق و توسعه باید بماند و نشاط آن برقرار باشد، ما کشوری استثنائی نباشیم در امر بازرسی ها و دسترسی ها و به صورت استثنائی با ما برخورد نکنند.»
وجود پرانتزهای متعدد در متن پیش نویس توافق نهایی!!!

تیم مذاکره کننده ایرانی از وجود پرانتزهای متعدد در متن پیش نویس توافق نهایی سخن می گوید. یکی از موضوعاتی که در خصوص مذاکرات هسته ای قابل اعتناست، وجود پرانتزهایی است که نماد وجود اختلاف میان طرفین در موارد کلی و جزئی است. تعدد این پرانتزها در متن توافق نهایی نشان دهنده سختی مسیری  است که باید در ماه های آتی و در مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۵+۱ طی شود. هم چنین باقی ماندن برخی پرانتزها علی رغم بیش از یک سال و نیم مذاکرات هسته ای فشرده، نشانه دیگری دال بر بدعهدی ایالات متحده و دیگر اعضای ۵+۱ است. این بدعهدی، خود را در حوزه ها و موارد مختلفی نشان داده است. آنچه مسلم است این که بازرسی های نامحدود و غیرقانونی و هم چنین عدم برچیده شدن فوری و یک باره تحریم ها در توافق نهایی،  موضوعاتی نیست که جمهوری اسلامی ایران آن ها را بپذیرد. سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان در خصوص وجود پرانتزها (نکات اختلافی) در روند نگارش توافق نهایی می گوید: «نخستین پیش نویس، پر از موارد اختلافی خواهد بود و پرانتزها و کروشه هایی خواهد داشت. بین ما و خانم اشمیت به نمایندگی از ۵+۱ و هماهنگ کننده آن ها کار نگارش به طور رسمی شروع شده است و امیدوار هستیم که در چند روز آینده به اولین پیش نویس یک توافق که شامل همه موارد باشد، برسیم. اگرچه کار سختی است و این اولین پیش نویس پر از موارد اختلافی خواهد بود و پرانتزها و کروشه هایی خواهد داشت که باید بعدا روی آن ها تصمیم گیری بشود.»
پس از اظهارات معاون وزیر امور خارجه کشورمان، آقای دکتر ظریف نیز از تعدد پرانتزها در متن پیش نویس توافق نهایی خبر داد: «نگارش توافق هسته ای به پیش می رود. کار دشوار و پرانتزهای بسیاری باقی مانده است. مصمم هستیم که به این بحران ساختگی پایان داده و افق های جدیدی بگشائیم.»
بر اساس اخبار و مستندات منتشر شده از سوی افراد و منابع مختلف، هنوز در خصوص بعضی  از موارد مثل ادبیات نگارش و برخی از مسائل دیگر، اختلاف نظر وجود دارد و هنوز تعداد موارد اختلافی در جزئیات و حتی بعضا کلیات توافق زیاد است. سید عباس عراقچی در آخرین اظهار نظر خود، روند نگارش متن توافق جامع را «آهسته و پیوسته» توصیف کرد و گفت: در حال پیشرفت هستیم و امیدواریم بتوانیم در موعد مقرر این کار را به پایان برسانیم.
وی افزود: البته هنوز در خصوص بعضی از موارد همچون ادبیات نگارش متن و برخی مسائل اختلاف نظر وجود دارد، همچنان بعضی بخش ها در پرانتز است که تعدادشان هم زیاد است.
پس از قرائت بیانیه لوزان، افرادی مانند لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه و ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه عنوان کردند که موضوع نحوه دقیق برداشته شدن تحریم ها هنوز مشخص نشده است. این مسأله خود را در موضع گیری سلبی مقامات آمریکایی و فرانسوی در خصوص رفع تدریجی تحریم ها نشان داده است. بدیهی است که «برداشته شدن فوری و یکباره تحریم ها» موضوعی جزئی نبوده و طرف مقابل (اعضای ۵+۱) در صورتی که خواستار توافق هسته ای با ایران باشد، باید این موضوع را بدون تبصره و مکث بپذیرد. در صورت اصرار طرف مقابل بر روی مواضع سلبی موجود (در خصوص برداشته شدن تحریم ها و بازرسی های غیرقانونی) عملا توافقی در مرحله پایانی مذاکرات در کار نخواهد بود.

نارضایتی سناتورهای آمریکایی

نارضایتی سناتورهای آمریکایی (که در میان آن ها هم دموکرات و هم جمهوری خواه وجود دارد) از توافق احتمالی هسته ای همچنان به قوت خود باقیست. در چنین شرایطی ارنست مونیز از سوی اوباما مأمور شده تا به تنظیم رفتار کنگره بپردازد. لازم به ذکر است که وزیر انرژی ایالات متحده نسبت به جان کری و بایدن نفوذ بیشتری در میان سناتورها و نمایندگان کنگره دارد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز خطاب به مخالفان توافق هسته ای در کنگره اظهار نموده است: «اگر روسیه، چین، آلمان، فرانسه و بریتانیا که همه آن ها برنامه هسته ای دارند، این (توافق) را امضا کنند و کارشناسان آن ها هم بگویند که این یک توافق خوب است، بعد آن وقت کنگره به دلایل سیاسی  بخواهد توافق را از بین ببرد، آن ها (۵+۱) پا پس خواهند کشید. دیگر تحریمی نخواهد بود، چراکه اگر آن ها احساس کنند که ما به توافق معقول رسیده ایم، اما فقط کنگره تصمیم به رد آن گرفته، هیچ کدامشان دیگر تحریم ها را اجرا نخواهند کرد. افسانه پردازی هایی که از (بنیامین) نتانیاهو (نخست وزیر اسرائیل) خطاب به جمهوری خواهان شنیده ام که می گوید «ایران را تا سر حد مرگ تحت فشار قرار دهید و تحریم ها را افزایش دهید»، اتفاق نخواهد افتاد.»
در چنین شرایطی برخی سناتورهای آمریکایی همچنان شرایطی مضحکانه مانند «به رسمیت شناختن اسرائیل از سوی ایران»(!) را جهت تصویب توافق نهایی مطرح کرده اند. از سوی دیگر در چنین فضایی برخی رسانه ها و تحلیلگران آمریکایی احتمال خروج کامل طرح «نحوه نظارت بر توافق هسته ای ایران» از دستور کار کنگره را دور از دسترس نمی دانند.
پس از قرائت بیانیه مشترک لوزان، شاهد تشدید کارشکنی های ایالات متحده آمریکا در مسیر امضای توافق نهایی  هستیم. این کارشکنی ها در سایه ائتلافی که میان دو حوزه اصلی دیپلماسی و سیاست خارجی آمریکا، یعنی  دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه ای وجود دارد، تشدید شده است. در این میان بسیاری از دیپلمات های  آمریکایی با استفاده از ابزارهای رسانه ای دیداری و شنیداری گسترده در صدد القای خواسته های خود به عنوان نتایج قطعی مذاکرات هستند. در چنین شرایطی لازم است تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان با یک مواجهه بسته و جدی در مقابل خواسته ها، القائات و شیطنت های مستمر طرف مقابل ظاهر و حاضر شود.
آنچه مسلم است این که باید در نگارش توافقنامه نهایی، نهایت وسواس حقوقی ممکن را به کار برد تا جایی برای کارشکنی طرف مقابل در ابعاد حقوقی و قانونی باقی نماند. در این میان لازم است علاوه بر رفع ابهامات موجود در خصوص «بازرسی های غیرمتعارف هسته ای»، «رفع مشروط و مرحله ای تحریم ها» و «تعیین مکانیزیم دقیق داوری حقوقی» مانع از سوءاستفاده واشنگتن و حتی دیگر اعضای ۵+۱ از متن توافق نهایی شد. در اینجا بیشتر متوجه تأکید مقام معظم رهبری در خصوص لزوم شفافیت حقوقی متن توافق نهایی و غیر قابل تفسیر بودن آن خواهیم شد. نباید فراموش کنیم که طرف مقابل به صورت بالقوه، آمادگی بالایی برای نقض توافقنامه های شفاف و محکم دارد، حال تکلیف آن با توافقنامه ای که دارای ذره ای کژتابی یا تناقض حقوقی باشد کاملاً مشخص است.

عدم موافقت ملت و رهبری با مذاکره در سایه تهدید

هر ساله رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیداری با معلمان، ضمن بزرگداشت مقام شامخ شهید مطهری رحمت الله علیه به تکریم جایگاه والای معلمان و اهمیت آموزش و پرورش در نظام اسلامی می پردازند. این دیدار سالانه امسال در شرایط خاصی برگزار شد و از این رو بیانات رهبری معظم در این دیدار شامل دو بخش مهم و اساسی است. بخش اول این بیانات به مسأله معلمان و آموزش و پرورش و لوازم و نکات مهم در این زمینه می پردازد. در بخش دوم، مقام معظم رهبری با توجه به اوضاع سیاسی روز و مسائل کنونی کشور، به مسأله مذاکرات هسته ای و اهانت و تهدید دو مسؤول آمریکایی علیه کشورمان پرداختند .مسأله مهمی که در این دیدار مورد توجه قرار گرفت، اظهارات اهانت آمیز مقامات آمریکایی علیه نظام اسلامی و تهدید جمهوری اسلامی ایران به حمله نظامی بود. رهبر معظم انقلاب اسلامی در این باره خاطرنشان کردند که هیبت نظام اسلامی باید حفظ شود و محفوظ بماند. در این چند روز گذشته دو مقام آمریکایی رسما ایران اسلامی را تهدید نظامی کرده اند که این نشان از عدم پایبندی آمریکا به منطق مذاکره دارد چراکه به بیان رهبر معظم انقلاب، مذاکره زیر شبح تهدید معنایی ندارد و ملت ایران مذاکره در سایه تهدید را نمی پذیرد و برنمی تابد. ایشان خاطرنشان کردند که آمریکا کمتر از ایران به مذاکره احتیاج ندارد و از این جهت این ادعا که ایران را با تهدید به پای میز مذاکره آورده اند، درست نیست و مذاکره زیر شبح تهدید معنایی ندارد و قابل پذیرش نیست.

 ادبیات تهدیدآمیز در برابر مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران

 به‌کارگیری ادبیات تهدیدآمیز در برابر مقامات رسمی جمهوری اسلامی ایران، ناشی از خودبرتربینی مقامات ایالات متحده در مواجهه با مقامات کشورمان است. این ادبیات تهدیدآمیز حتی از سوی “اوباما” رئیس جمهور آمریکا سه روز پس از مکالمه تلفنی با آقای روحانی که حاشیه های زیادی را نیز در داخل کشور به همراه داشت، تکرار شد.در مهر ماه همان سال باراک اوباما سه روز پس از مکالمه تلفنی با آقای روحانی صراحتاً لفظ حمله نظامی را به کار برد و گفته بود: «حمله نظامی» علیه ایران همچنان روی میز است. به عقیده کارشناسان با هر قدم عقب‌نشینی و بکارگیری ادبیات مصالحه جویانه، مقامات آمریکایی برای دستیابی به امتیازات بیشتر «جسورتر» و لحن «گزنده تری» را برای استفاده علیه ایران استفاده می‌کنند.”جان کری” وزیر خارجه آمریکا و “جو بایدن” معاون رئیس‌جمهور آمریکا طی روزهای اخیر با لحن توهین آمیزی جمهوری اسلامی ایران را تهدید نظامی کردند، این در حالی که طی ماه های اخیر به بهانه مذاکرات هسته ای ۱+۵ مقامات رسمی کشورمان از به کارگیری ادبیات تهاجمی در برابر مقامات آمریکایی خودداری کردند.بررسی لحن مقامات آمریکایی در مواجهه با مقامات سیاسی کشورمان نشان می دهد که اتخاذ رویکرد مصالحه جویانه از سوی مقامات ایرانی، توهین و تحقیر مقامات آمریکایی علیه ایران را به دنبال دارد.تهدید مستقیم ایران به حمله نظامی یا حمله اتمی که بارها از سوی مقامات آمریکایی بیان شده است و توهین نژاد پرستانه معاون وزیر امور خارجه آمریکا از جمله مواردی است که در ماه های اخیر برخلاف رویکرد تعاملی مقامات رسمی ایران به بهانه مذاکرات هسته‎‌ای، از سوی آمریکایی ها بیان شده است.”جان کری” وزیر خارجه آمریکا در تازه‌ترین مصاحبه خود که در ۹ اردیبهشت ماه در رسانه ها منتشر شد، بار دیگر تهدید اقدام نظامی علیه ایران را مطرح کرد و گفت: واشنگتن در صورت توافق بر برنامه هسته‌ای ایران نظارت دارد و در صورت لزوم می‌تواند بار دیگر ایران را تحریم کند و «گزینه نظامی» هم فورا در دسترس خواهد بود.وی در پاسخ به سوالی در خصوص تناقض میان متون منتشر شده از سوی ایران و آمریکا در خصوص تفاهم چارچوب که ماه گذشته در شهر لوزان سوئیس به دست آمد، گفت از این مسئله چندان نگران نیست. وی افزود: «اگر این چیزی نباشد که تصور می‌کنیم بر سر آن توافق شده و اگر آن چیزی که باید، نباشد، توافق را امضا نخواهیم کرد.»وزیر خارجه آمریکا در ادامه در پاسخ به منتقدان توافق هسته‌ای، به نظارت‌های سختگیرانه بر برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد و گفت: «ما ۲۵ سال، که زمانی بسیار طولانی است، از بازرسی‌های روزانه تمام چرخه سوخت را به دست آوردیم، تمام اورانیوم، از معدن تا آسیاب، تا کیک زرد، تا گاز، تا سانتریفیوژ و تا پسماند.»جان کری همچنین در پایان بار دیگر تهدید اقدام نظامی را نیز مطرح کرد و گفت: «اگر دیدیم که آن‌ها به سمت آن (برنامه تسلیحاتی)، می‌روند، که قطعا می‌توانیم ببینیم، آنوقت می‌توانیم اگر خواستیم سریعا به تحریم‌ها بازگردیم یا فورا به سراغ گزینه نظامی برویم.»جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا نیز دو روز پس از انتشار سخنان “جان کری” ایران را با گزینه نظامی تهدید کرد. روزنامه جروزالم پست (JPost) نیز در مطلبی با عنوان “بایدن خطوط قرمز [آیت الله] خامنه ای را پس زد” به نقل از “جوبایدن” معاون رئیس‌جمهور آمریکا اعلام کرد با وجود مذاکره، گزینه نظامی علیه ایران همچنان روی میز است.جو بایدن، معاون رئیس‌جمهور آمریکا با حضور در اندیشکده سیاست خاور نزدیک واشنگتن (WashingtonInstitute) با اعلام اینکه “مذاکرات هسته‌ای با ایران فرصتی تاریخی را برای دستیابی به یک راه‌حل صلح‌آمیز فراهم آورده‌اند” از توافق نهایی با ایران حمایت کرد. وی با این حال خواستار دسترسی به سایت های نظامی ایران شد.بایدن با بیان اینکه “ایران در حال حاضر قابلیت ساخت ۸ بمب هسته‌ای را دارد” اعلام کرد: «در توافق هسته‌ای مسیر غنی‌سازی پلوتونیوم بسته خواهد بود، برای همیشه.»وی اشاره کرد: «احتمال حمله نظامی علیه ایران همچنان یک گزینه به شمار می‌رود و اوباما خواستار دور شدن از این گزینه است.»بایدن همچنین تاکید کرد: «واشنگتن همکاری‌های خود با اسرائیل را در جریان مذاکرات میان ایران و شش قدرت جهانی برای دستیابی به یک توافق  هسته‌ای افزایش داد.»وی تصریح کرد: «همانطور که به دنبال دستیابی به این توافق هستیم همکاری‌های خود با اسرائیل و همچنین دیگر متحدان منطقه‌ای خود را افزایش می‌دهیم.»

 لزوم رعایت خطوط اصلی و پرهیز از پذیرش تحمیل و تحقیر و تهدید توسط تیم مذاکره کننده
مسأله مهم دیگر بیان شده در این دیدار، تذکر و توصیه رهبر معظم انقلاب به تیم مذاکره کننده هسته ای بود که ایشان تیم کنونی را به لزوم رعایت خطوط اصلی و پرهیز از پذیرش تحمیل و تحقیر و تهدید توصیه کردند. ایشان در پاسخ به تهدیدات آمریکایی ها بیان داشتند که چرا غلط زیادی و تهدید به حمله می کنند. به رئیس جمهور سابق آمریکا هم گفته بودیم که دورانی که کشوری بتواند به کشور دیگر صدمه بزند و از آسیب در امان بماند گذشته است و اگر آمریکا علیه ملت ایران حماقتی مرتکب شود، ملت ایران متعرض را رها نخواهد کرد.
بی آبرویی آمریکا در حمایت از جنایات سعودی در حمله به یمن و محاصره غذایی و دارویی ملت یمن
محور مهم دیگری که در بیانات معظم له مورد توجه قرار گرفت، مسأله جنایات آل سعود در یمن و حمایت آمریکا از این جنایات و مقابله آمریکا با کسانی که می خواهند از این جنایات جلوگیری کنند. ایشان خاطرنشان کردند که آمریکا دچار چنان بی آبرویی شده است که رسماً از نقض آشکار همه قواعد اخلاقی و انسانی و نقض شعارهای حقوق بشری حمایت می کند و رسما به آل سعود کمک اطلاعاتی و نظامی می کند. در حالی که به اسم قطع نامه های سازمان ملل و دیگر بهانه ها یمن را از دریافت کمک های اولیه پزشکی و دارویی محروم کرده اند و دست جنایتکاران را باز گذاشته اند. به تعبیر سعدی: سنگ را بسته اند و سگ را آزاد گذاشته اند. ایشان در بیان قباحت زایدالوصف اقدام آمریکا و سعودی در این باره بیان داشتند: «آمریکا از جنایات عظیم سعودی در یمن حمایت می کند و به آن ها اطلاعات نظامی و سلاح می دهد. بی آبرویی از این بیشتر. یک ملت را محاصره غذایی و دارویی و انرژی کرده اید و می گویید کسی کمک نکند؟»

 

انتهای پیام/ط

source


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.