کد خبر : 18184
تاریخ انتشار : شنبه 25 آوریل 2015 - 13:12
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای اعتراف موسویان به امتیازی که ایران داد بسته هستند

اعتراف موسویان به امتیازی که ایران داد

اعتراف موسویان به امتیازی که ایران داد

حسین موسویان: فراتر از ان‌پی تیامتیاز دادیم، اصغرزاده به منتقدان اصولگرای نظارت‌های فرا ان‌پی‌تی پیوستی‌تی امتیاز داده‌ایم! به گزارش اهروصال به نقل از ایسنا، حسین موسویان، از دیپلمات‌های سابق و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات اخیراً در یک سخنرانی با اشاره به تفاهم لوزان، گفته است: می‌گویند ما فراتر از معاهده ان‌پی‌تی امتیاز داده‌ایم.





حسین موسویان: فراتر از ان‌پی تیامتیاز دادیم، اصغرزاده به منتقدان اصولگرای نظارت‌های فرا ان‌پی‌تی پیوستی‌تی امتیاز داده‌ایم!

به گزارش اهروصال به نقل از ایسنا، حسین موسویان، از دیپلمات‌های سابق و عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در دولت اصلاحات اخیراً در یک سخنرانی با اشاره به تفاهم لوزان، گفته است: می‌گویند ما فراتر از معاهده ان‌پی‌تی امتیاز داده‌ایم. من هم قبول دارم اما برای یک بازه زمانی مشخص…دسترسی نامحدود الزامی شده است البته این دسترسی تا زمانی است که اعتماد جامعه‌ بین‌المللی حاصل شود!

اگرچه مقامات دولت و مذاکره‌کنندگان تیم ایرانی تاکنون از انتشار فکت‌شیت یا گزاره‌برگ ایرانی امتناع کرده‌اند؛ اما در عین حال در صحبت‌های مقامات مذاکره‌کننده و چهره‌های نزدیک به این مقامات گزاره‌های مهمی درباره تفاهم لوزان وجود دارد.

ضمن آنکه مقامات دولت چندین مرتبه اعلام کرده‌اند که فکت‌شیت ایرانی همان حرف‌هایی است که خود این مقامات درباره لوزان بر زبان می‌آورند!

پس از این مقدمات لازم به ذکر است که بخش زیادی از انتقادات مطروحه نسبت به تفاهم دولت یازدهم در لوزان مربوط به چرایی پذیرش نظارت‌های فرا ان‌پی‌تی و ابهام در لغو یکجای تمام تحریم‌ها می‌شود.

دو مقوله‌ای که اولی را حسین موسویان با بیان جمله «من هم قبول دارم»! پذیرفته است و دومی را نیز علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی که چندی قبل درباره کیفیت لغو تحریم‌ها پس از توافق نهایی احتمالی، به العالم گفته بود:‌ «ما تلاش می کنیم به ماه نرسد، اما ممکن است برخی به ماه برسد.

مدتی طول می کشد و ما تلاش می کنیم این مدت را کاهش دهیم».

در کنار این مسائل بحث «کدام تحریم‌ها» نیز مطرح است و اگرچه چهره‌های دولتی علی‌الدوام از چیزی به نام «تحریم‌های هسته‌ای» صحبت می‌کنند اما به نظر می‌رسد انتظار و توقع عمومی حول محور «لغو یکجای تمام تحریم‌ها» شکل گرفته باشد.

گفتنیست، حسین موسویان در سخنرانی اشاره شده از «لغو تحریم‌های مربوط به هسته‌ای» با عنوان یکی از دو امتیاز بزرگ تفاهم لوزان یاد کرده و این در حالی است که کارشناسان از وجود ۲۸ سرفصل تحریمی پیرامون ایران خبر می‌دهند که فقط ۵ مورد آن مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای است.

در همین زمینه، مقامات آمریکایی نیز بارها و بارها پس از تفاهم دولت یازدهم در لوزان اعلام کرده‌اند که اولاً تمام تحریم‌ها لغو نمی‌شود، ثانیاً فقط برخی از تحریم‌های هسته‌ای در فرایندی چندماهه تخفیف پیدا خواهند کرد و ثالثاً خواسته‌ی لغو یکجای تحریم‌ها نیز «بی‌معنیست»!

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید به تازگی در جمع خبرنگاران؛ گزینه‌ی سوم را با بی‌ادبی اینگونه به زبان راند: «معنی ندارد که ایران بگوید کف خواسته‌های ما، برداشته شدن یکجای تحریم‌ها است. ما قاطعانه می‌گوییم؛ در صورت توافق، تحریم‌ها به صورت مرحله‌ای کم خواهد شد.»

*در همین رابطه شرق نیز گزارش داد، ابراهیم اصغرزاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در بخشی از سخنان خود در یک مراسم دانشگاهی با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفته است: «علم هسته‌ای نباید عقیم شود.

همچنین نباید نظارت‌های طرفین مذاکره‌کننده با منافع ملی‌مان در تضاد باشد»

دفاع اصغرزاده از علم هسته‌ای و تأکید وی بر ضرورت عقیم نماندن دانش هسته‌ای کشور رخدادی ستودنی است که البته مغایر با دیدگاه‌های اصلاح‌طلبانی مثل صادق زیباکلام و احمد شیرزاد است.

که اولی در یک سخنرانی، انرژی هسته‌ای کشور را یک «چاه ویل»! برای کشور معرفی کرده است و دومی هم زمانی در یک برنامه دانشگاهی عنوان کرد: «از چاه هسته‌ای آبی برای ایران درنمی‌آید»!

همچنین اگرچه ابراهیم اصغرزاده در میانه اردوگاه اصلاحات به خودانتقادی و بیان دیدگاه‌های شاذ نسبت به سایر اصلاح‌طلبان نیز مشهور است اما دفاع وی از منافع ملی و انتقاد وی از نظارت‌های فرا ان‌پی‌تی امریست که به یقین می‌توان بیان کرد کلیت اصلاح‌طلبان مبرّز نسبت به آن سکوت اختیار کرده‌اند. (اگر نگوییم عده‌ای از چهره‌های جریان خاص با این نظارت‌ها موافق بوده و حتی از آنها در کنار سایر پیامدهای تفاهم لوزان دفاع کرده‌اند)

دفاع اصغرزاده از منافع ملی در مقابل نظارت‌های فراهسته‌ای و تأکید اخیر صادق زیباکلام مبنی بر ضرورت انتشار گزاره‌برگ(فکت‌شیت) ایرانی از مذاکرات لوزان (که در یک یادداشت مطبوعاتی منعکس شد) را می‌توان به فال نیک گرفت و امیدوار بود تا انتقادات درست، رخنه‌ای در دیواره‌های سیاست‌زدگی پدید بیاورد و شاهد یکپارچگی چهره‌های سیاسی کشور در بیان برخی مواضع اصولی باشیم.

گفتنیست بحث نظارت‌های فرا ان‌پی‌تی بر منافع ملی ایران و تأسیسات و سایت‌های ممنوعه، از روز نخست اعلام بیانیه لوزان که این مسئله به نوعی در آن و سپس در فکت‌شیت آمریکایی مورد اشاره قرار گرفت؛ در مظان انتقادات صریح تحلیلگران اصولگرا و خواص دلسوز کشور قرار گرفته است.

سردار حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران، بعنوان یکی از مقامات ذیربط در این زمینه، در یک برنامه تلویزیونی و در پاسخ به سؤالی پیرامون نظارت آژانس اتمی بر هر نقطه دلخواه و مورد درخواست خود در ایران اسلامی گفته است:

«دشمن می‌گوید توافقمان با ایران بر اساس اطمینان نیست بلکه بر اساس راستی‌آزمایی است اما ما می‌گوییم هرگز بر اساس راستی‌آزمایی با دشمن توافق نمی‌کنیم چرا که بی‌اعتمادی ما به آنها بی انتهاست…

اگر بخواهند در این فضاها صحبت کنند، بدانند همه چیز به روز اول خود بازخواهد گشت.

جلوی پای دشمن فرش قرمز پهن نخواهیم کرد.

ایران، بهشت جاسوسان نمی‌شود…هرکس از این حرف‌ها (بازدید از مراکز نظامی ایران) بزند، جواب آن را با سرب داغ خواهیم داد».

 

انتهای پیام


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.