کد خبر : 1815
تاریخ انتشار : شنبه 17 ژانویه 2015 - 15:26
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای وقتی رژیم اسرائیل فرمانده عملیات القاعده در سوریه می‌شود! بسته هستند

وقتی رژیم اسرائیل فرمانده عملیات القاعده در سوریه می‌شود!

وقتی رژیم اسرائیل فرمانده عملیات القاعده در سوریه می‌شود!

به گزارش اهروصال به نقل از «تابناک»، طبق گزارش سازمان ملل که به دوره مارس تا می ‌۲۰۱۴ اختصاص دارد، نیروهای سازمان ملل مستقر در مرزهای سوریه و سرزمین‌های اشغالی، ارتباط بین شورشیان سوری و ارتش اسرائیل را در اطراف خط آتش‌بس در مرز جولان به ویژه در دوره نبردهای سنگین بین ارتش سوریه و شورشیان

به گزارش اهروصال به نقل از «تابناک»، طبق گزارش سازمان ملل که به دوره مارس تا می ‌۲۰۱۴ اختصاص دارد، نیروهای سازمان ملل مستقر در مرزهای سوریه و سرزمین‌های اشغالی، ارتباط بین شورشیان سوری و ارتش اسرائیل را در اطراف خط آتش‌بس در مرز جولان به ویژه در دوره نبردهای سنگین بین ارتش سوریه و شورشیان ردگیری کرده‌اند.

این گزارش تأید می‌کند که نیروهای سازمان ملل مشاهده کرده‌اند که شورشیان، ۸۹ مجروح خود را از خط آتش‌بس عبور داده و به سرزمین‌های اشغالی برده‌اند و در مقابل، نوزده مجروح که در اسرائیل درمان شده و دو کشته خود را تحویل گرفته‌اند. نیروهای سازمان ملل همچنین تحویل دو جعبه از سوی ارتش اسرائیل به شورشیان در بخش سوری جولان را دیده‌اند.

به گفته فردی با نام مستعار محمد قاسم که از مخالفان سوری مقیم منطقه قنیطره در مرز با فلسطین اشغالی است، ارتباط بین شورشیان سوری و ارتش اسرائیل پیش از تشدید درگیری‌ها در جبهه‌های درعا و قنیطره در سپتامبر گذشته تشدید شد. قاسم که در این درگیری‌ها در واحدهای پشتیبانی شورشیان فعال بوده، در اسکایپ به ال مانیتور گفته است: «نبرد برای تصرف قنیطره در ۲۷ سپتامبر بعد از هماهنگی و ارتباطات ابودردا، فرمانده جبهه‌النصره در این منطقه و طرف اسرائیلی صورت گرفت». بنا بر گفته یکی از فرماندهان گروه ارتش آزاد سوریه که خود نیز در این درگیری‌ها شرکت داشته، طرف اسرائیلی نقشه‌های مربوط به منطقه مرزی و نقاط استراتژیک برای ارتش سوریه را در اختیار جبهه النصره قرار داده است.

محمد قاسم تأکید دارد، نبرد برای کنترل منطقه قنیطره با هماهنگی ابودردا با اسرائیلی‌ها صورت گرفته و طی این نبرد، اسرائیلی‌ها بسیاری از پایگاه‌های ارتش سوریه را به شدت گلوله‌باران کردند و یکی از هواپیماهای ارتش سوریه را که قصد داشت به این گروه وابسته به القاعده حمله کند، سرنگون کردند.

گزارش‌های رسانه‌ای حاکی از این است که ارتش اسرائیل در ۲۳ سپتامبر، یک فروند میگ ۲۱ ارتش سوریه را بر فراز جولان اشغالی سرنگون کرد. پیش از این نبرد، ارتش اسرائیل تجهیزات مخابراتی و پزشکی در اختیار شورشیان قرار داد. به گفته قاسم، این تجهیزات به شورشیان کمک کرد که بهتر با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و نیز چهار بیمارستان صحرایی را برای مداوای مجروحین خود بر پا کنند.

رژیم اسرائیل همچنین اجازه داد یک اردوگاه آوارگان سوری در سمت اشغالی جولان ایجاد شود. برخی از شورشیان سوری، گاهی تا سه بار در روز بین طرف سوری مرز و این اردوگاه در تردد بودند.

گفته می‌شود آن دسته از مجروحین گروه‌های شورشی که امکان مداوای آن‌ها در طرف سوری مرز وجود نداشته به سرزمین‌های اشغالی منتقل می‌شدند، در آمبولانس‌های غیرنظامی و با خودروهای نظامی اسرائیل به بیمارستان‌ منتقل شده و سپس ارتش اسرائیل وضعیت سلامتی آن‌ها را به شورشیان سوری اطلاع می‌داده است.

ارتش سوریه در این منطقه نیز کمک‌های اسرائیل به شورشیان را ثبت کرده است. نیروهای ژنرال رامی الحسن در ورودی شهر مدینه ابعث در منطقه قنیطره مستقر هستند. ادوات زرهی و یگان‌های ارتش در منطقه‌ای که در مجاورت مناطق تحت کنترل شورشیان است، مستقر هستند.

اولین نتیجه همکاری شورشیان و ارتش اسرائیل در قنیطره علنی شد و آن‌ها موفق شدند، گذرگاه مرزی را در اختیار بگیرند. ارتش اسرائیل با تهدید سرنگونی هواپیماهای سوری به حمایت از شورشیان پرداخت و مانع از کمک نیروی هوایی سوریه به قوای زمینی شد. اسرائیل همچنین تجهیزات لازم برای حمله به استحکامات ارتش را در اختیار مخالفان دولت سوریه قرار داد.

به عقیده ژنرال حسن، هدف ارتش اسرائیل از این مداخلات، اعمال کنترل بر همه جولان است و نقش زیادی نیز در اعمال ترس و وحشت نسبت به نیروهای سازمان ملل و خروج آن‌ها از این منطقه داشته است.

در چهارم اکتبر نیروهای شورشی به همراه جبهه‌النصره تل الحاره در حومه شمال غربی درعا را به تصرف درآوردند که در مجاورت قنیطره قرار دارد. به گفته غزوان الحورانی از شاهدان همکاری جبهه النصره و نیروهای اسرائیلی، این موفقیت مهم بدون همکاری طرف اسرائیلی امکان‌پذیر نبود. وی به ال مانیتور گفته است که ارتش اسرائیل، پشت پرده این نبرد و طراحی آن در سطح تاکتیکی قرار داشت. به گفته وی دستورهای لازم از طریق تجهیزات مخابراتی و به زبان عربی، پیوسته به نیروهای مخالف ابلاغ می‌شد.

در این پایگاه ارتش سوریه، ده‌ها دستگاه برای رصد منطقه، انتشار امواج، جمینگ و تجهیزات پیچیده راداری قرار داشت که به دست مخالفان افتاد. گفته می‌شود که جبهه النصره، اسناد، نقشه‌ها و تجهیزات قابل حمل را در تعدادی کامیون از این منطقه خارج کرده و به جای نامعلومی برده است.

مرکز شناسایی هوایی در تل الحاره آخرین مرکز شناسایی ارتش سوریه در جنوب این کشور بود و یک ماه پیش از اینکه به دست النصره بیفتد، توسط اسرائیلی‌ها نیز بمباران شده بود.

دلیل احتمالی تمرکز رژیم اسرائیل بر این مرکز، ارتقای فنی آن در سه سال اخیر و تجهیز آن به امکاناتی بوده است که امکان کسب اطلاعات از فلسطین اشغالی، شمال عربستان سعودی و نیز قبرس را برای نیروهای سوری و نیز متحدان روس آن‌ها ایجاد می‌کرده است. از دست رفتن این مرکز، مانع کنترل ارتش سوریه بر تحرکات اسرائیل در جولان اشغالی و نیز رهگیری هواپیماهای این رژیم می‌شود.

حمایت لجستیک و درمانی تنها اشکال حمایت اسرائیل از شورشیان سوری نیست. ظاهرا برخی از پایگاه‌های آموزشی آن‌ها نیز در جولان اشغالی بر پا شده است. ال مانیتور مدعی است، ژنرال سوری و محمد قاسم که به مخالفان وابسته است، هر دو تمایل چندانی به افشای جزئیات حوادث ماه‌های گذشته در قنیطره و درعا نداشته‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.