کد خبر : 176
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 ژانویه 2015 - 0:01
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ماجرای نشاندن اجباری هواپیمای ناتو و فرار F۱۵های آمریکایی +متن مکالمه با آمریکایی‌ها و فیلم بسته هستند

ماجرای نشاندن اجباری هواپیمای ناتو و فرار F۱۵های آمریکایی +متن مکالمه با آمریکایی‌ها و فیلم

ماجرای نشاندن اجباری هواپیمای ناتو و فرار F۱۵های آمریکایی +متن مکالمه با آمریکایی‌ها و فیلم

به گزارش اهروصال به نقل از جهان، جدیدترین جزئیات از فرود اجباری یک فروند هواپیمای ایرباس A۳۰۰ متعلق به هواپیمایی فلای دوبی که شهریورماه سال جاری با هشدار قرارگاه پدافند هوایی به علت ارائه اطلاعات غلط در فرودگاه بندر عباس به زمین نشانده شده بود، منتشر شد.   امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء

به گزارش اهروصال به نقل از جهان، جدیدترین جزئیات از فرود اجباری یک فروند هواپیمای ایرباس A۳۰۰ متعلق به هواپیمایی فلای دوبی که شهریورماه سال جاری با هشدار قرارگاه پدافند هوایی به علت ارائه اطلاعات غلط در فرودگاه بندر عباس به زمین نشانده شده بود، منتشر شد.
 
امیر فرزاد اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافندهوایی خاتم‌الانبیاء طی سخنانی در مستند «فرود اجباری»، با بیان اینکه از طریق سازمان بین المللی ایکائو مطرح کرده بودیم که بعضی از هواپیماهای کشورها از جمله هواپیماهای ناتو حق عبور از فضای جمهوری اسلامی ایران را ندارند، گفت: پرواز ایساف هم در روز جمعه ساعت ۵ بعد از ظهر از نقطه ورودی بین ما و کشور افغانستان قصد ورود به کشورمان را داشت، غافل از اینکه سامانه‌های بومی شنود ما حدود ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلومتر از بیرون مرزها را نیز کنترل می‌کند.


وی افزود: این هواپیما در کشور افغانستان خودش را ایساف ۰۴ مطرح کرده بود و ایساف یعنی هواپیمای نظامی ناتو و این هواپیما هرچند عملیات نظامی در کشور افغانستان نداشته اما حامل نفرات نظامی بوده که عملیات نظامی در آن کشور داشته‌اند.
 


فیلم


فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء تصریح کرد: خلبان اعلام می‌کند که من هواپیمای مسافربری هستم و نظامی نیستم به داخل که می‌آید،‌ پدافند هوایی با همکاری سازمان هواپیمایی کشور وارد عمل می‌شود و اعلام می‌کند که این هواپیما از نظر ما قطعا نظامی است، به خلبان اعلام کردیم که باید در فرودگاه بندرعباس فرود بیایید.

"قطعا فرود هواپیما کار سخت و پیچیده‌ای است و برای ریگی یک ساعت و ده دقیقه این کار طول کشید. خلبان در ابتدا تمکین نمی‌کرد و می‌گفت که ارتفاع من ۳۵هزار پا است و طرح پروازی داریم و قصد فرود ندارم."

اسماعیلی اضافه کرد: آن هواپیماهایی که وظیفه حفظ حراست از آن سیستم ناتو را داشته‌اند با متوجه شدن این صحنه حدود ۱۰۰ کیلومتر هوایی از مرزهای ما دورتر می‌شوند چرا که پدافند هوایی تعارف ندارد.

وی با بیان اینکه با خلبان هواپیمای مسافربری از فرودگاه تماس گرفته می‌شود و خلبان جنگنده اف۴ اعلام می‌کند که ظرف ۵ دقیقه مثل عقاب بالای سرت هستم، تاکید کرد: یک خلبان در این وضعیت باید دیوانه باشد و کار انتحاری کند که تمکین نکند. ما قصد داشتیم که این را مثل هواپیماهایی که مثل سالیان قبل قصد ورود داشتند و ما آنها را دم مرز حدود چندساعت نگه داشته بودیم، نکنیم و می‌خواستیم به داخل بیاوریم که این کار را کردیم و ثابت کنیم که اینها کذاب هستند و این کار را هم کردیم.

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی گفت: از ساعت ۷ بعدازظهر روز جمعه تا ۳ بامداد شنبه حدود ۸ ساعت این هواپیما را نگه داشتیم اما با احترام، هم سوخت دادیم و هم کارهای جانبی انجام دادیم و آنها هم یاد گرفتند که فضای جمهوری اسلامی ایران، فضای کذب و دروغ گفتن نیست.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تبصره‌های دیپلماتیک موجب ترس در کشیدن ماشه نمی‌شد، گفت: خیر به هیچ وجه، ما بدهکار و پاسدار خون شهدا هستیم و کسی که بدهی دارد سعی می‌کند بدهی خود را ادا کند و ادا کردن بدهی در پدافند یعنی قاطعانه عمل کردن در فاصله تصمیم‌گیری بسیار کوتاه است.

برج مراقبت پس از عدم تمکین خلبان هواپیمای ایساف، دو فروند جنگنده اف ۴ نهاجا را مامور نشاندن هواپیمای ایساف با ۱۰۸ سرباز ناتو متشکل از سربازان آمریکایی و غیرآمریکایی می‌کند.

متن بخشی از مکالمه افسر کنترل شکاری قرارگاه پدافند هوایی با خلبان هواپیمای مسافربری حامل نظامیان ناتو به شرح زیر است:

** افسر کنترل شکاری: فلای دوبی ۴۳۵۹ شما باید الان در فرودگاه بندر عباس به زمین بنشینید و با فرکانس ۱۳۴۲ جهت هماهنگی برای نشستن تماس بگیرید.

اگر تماس نگرفتید، هواپیمای شما مورد رهگیری قرار می‌گیرد.

** خلبان هواپیمای فلای دوبی: اوکی، دریافت کردم و متوجه‌ام که رهگیری می‌شوم. اکنون ارتفاع خود را به ۲۴۰۰۰ پا کاهش می‌دهم جهت نشستن. و فرکانس‌ها را فوراً چک می‌کنم، منتظر باشید.

پس از نشاندن این هواپیما در فرودگاه بندر عباس، خلبان ضمن تشکر کتبی از برخورد مناسب قرارگاه پدافند هوایی ارتش، نسبت به اشتباه خود اعتراف کرده و کتبا این اشتباه را نوشته و با نام میگوئل وی‌سدو (miguel visedo)، تعهدنامه را امضا می‌کند و قرارگاه پدافند هوایی نیز اجازه پرواز این هواپیما و ترک ایران را صادر می‌کند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.