کد خبر : 17270
تاریخ انتشار : دوشنبه 20 آوریل 2015 - 18:15
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ظاهر گوشت‌ها به حدی بد است که باید چرخ‌کرده عرضه می‌شد! بسته هستند

ظاهر گوشت‌ها به حدی بد است که باید چرخ‌کرده عرضه می‌شد!

ظاهر گوشت‌ها به حدی بد است که باید چرخ‌کرده عرضه می‌شد!

به گزارش اهروصال به نقل از تابناک، ماجرای واردات گوشت بوفالو یا‌‌ همان گاومیش هندی، یکی از جنجالی‌ترین بحث‌های روز شده است. داستان از آنجا شروع می‌شود که سال جاری، سازمان دامپزشکی، ‌مجوز واردات حدود ۵ هزار تن گوشت بوفالو هندی را برای مصارف صنعتی صادر می‌کند، ولی سازمان غذا و دارو به دلیل برخی

به گزارش اهروصال به نقل از تابناک، ماجرای واردات گوشت بوفالو یا‌‌ همان گاومیش هندی، یکی از جنجالی‌ترین بحث‌های روز شده است. داستان از آنجا شروع می‌شود که سال جاری، سازمان دامپزشکی، ‌مجوز واردات حدود ۵ هزار تن گوشت بوفالو هندی را برای مصارف صنعتی صادر می‌کند، ولی سازمان غذا و دارو به دلیل برخی مشکلات بهداشتی ‌به این موضوع واکنش نشان می‌دهد.

دکتر مهدی خلج در نشست خبری هفته سلامت ـ که روز چهارشنبه در ساختمان مرکزی وزارت بهداشت برگزار شد ـ در پاسخ به پرسش ‌خبرنگار مهر مبنی بر واردات گوشت گاومیش آلوده به انگل هندی‌ اظهار داشت: گوشت بوفالو یا گاومیش، کیفیتی به مراتب بالا‌تر از گوشت گاو و گوسفند دارد و در کشور نیز تولید و مصرف می‌شود.

وی با اعلام اینکه میزان واردات گوشت، به سازمان دامپزشکی ربطی ندارد، گفت: ارزیابی خطراتی که می‌تواند گوشت‌های وارداتی به دنبال داشته باشد، توسط سازمان دامپزشکی انجام می‌شود و گوشت گاومیش هندی نیز سالیان‌ ‌است که وارد کشور می‌شود.

اما رسول دیناروند، رئیس سازمان غذا و دارو در مقابل می‌گوید: فرآورده ‌یا دامی ‌که سازمان دامپزشکی تأیید می‌کند، مطمئناً کیفیت و سلامت لازم را دارد، ولی پرسش اینجاست ‌چرا مصرف آن منحصر به یک حوزه است؟ این برای مردم نیز سؤال شده ‌و ‌سازمان دامپزشکی باید پاسخ دهد تا نتیجه نهایی آن اعلام شود.

به هر حال، تناقضات در گفته‌های ‌رؤسای این دو سازمان و همچنین مصرف صنعتی این گوشت‌ها و عرضه آن به صورت چرخ کرده در بازار، باعث شده تا مجلس شورای اسلامی نیز به این موضوع حساس شود‌ و کار به کمیسیون کشاورزی مجلس بکشد و حتی ممکن است پای وزیر جهاد کشاورزی را نیز به مجلس ‌باز کند.

بنا بر این گزارش، در سال‌های اخیر، کشور به دلیل تأمین نیاز کشور به گوشت قرمز، مجبور به ‌واردات این محصول از کشور‌های خارج است. سال‌هاست ‌ایران در حال وارد کردن گوشت قرمز است، اما عمده واردات ایران به دلیل برخی معاهداتی که وجود داشت از کشور برزیل صورت می‌گرفت، ولی در سال‌های اخیر کشور‌هایی مانند‌‌ هند نیز به این مجموعه اضافه شده است.

وی درباره کیفیت گوشته‌ای وارداتی از هند گفت: وارد کردن گوشت اصولی دارد و نمی‌توان به این راحتی هر گوشتی را وارد کشور کرد. کشور هند از نظر بهداشتی و ‌صادرات گوشت از جمله کشور‌های بسیار رده پایین به شمار می‌آید، آلودگی این بوفالو‌ها به حدی است که در سال‌های گذشته خود سازمان دامزشکی نسبت به واردات آن به صورت دام زنده واکنش نشان داد و هشدارهایی را در مناطق جنوب شرق کشو‌ر که این دام‌ها را ‌زنده از این قسمت کشور وارد می‌کردند، هشدار داد.

این عضو کمیسیون کشاورزی با اشاره به اینکه ممکن است این گوشت‌ها به برخی بیماری‌های انگلی دچار باشند و همچنین در خصوص تکذیب بیماری توسط رئیس سازمان دانپزشکی کشور گفت: اگر می‌گویند ‌این گوشت‌ها مشکلی برای واردات ندارند، ‌چرا گوشت هند به کشورهای دیگر صادر نمی‌شود و کشور‌های متمدن ‌اجازه واردات این گوشت را به کشور‌شان نمی‌دهند. از سوی دیگر، چرا تنها مجوز استفاده در صنایع را به این گوشت داده‌اند؟

این نماینده مجلس گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر، بخشی از واردات ما بدون توجه به نیاز کشور و تنها بر اساس برخی ملاحظات و یا طلب‌های مالی که از کشور‌ها داشته‌ایم، صورت گرفته است، البته این اثبات نشده، ولی اگر مشخص شود ما هشدار می‌دهیم ‌در اینجا سلامت مردم مد نظر است و نمی‌شود از کنار آن به سادگی گذشت.

وی در خصوص چرخ شده بودن این گوشت‌ها ‌گفت: این گوشت‌ها ‌چرخ شده وارد بازار می‌شود و آنقدر ظاهر آنها نا‌مناسب و بد است که غیر قابل عرضه در بازار است و برای عرضه در بازار مجبور می‌شوند آنها را چرخ کنند.

وی با بیان اینکه کشور تمام زیر‌ساخت‌های لازم برای رسیدن به خودکفایی در تأمین گوشت کشور را دارد، گفت: سالانه کشور تنها نیاز به واردات ۲۰ تا ۲۵ درصد ‌واردات گوشت دارد، حال آنکه ‌بیش از ۳۰ درصد ‌ظرفیت‌های دامداری در کشور خالی است.

وی با بیان اینکه دست‌هایی ‌پشت پرده است که مانع ‌خودکفایی می‌شوند، برخی از نزدیکان افرادی هستند که در رأس صدور مجوز واردات بوده و همین‌ها ‌می‌توانند به راحتی هر مجوزی را برای واردات گوشت بگیرند و‌ به سود کلان خود دست یابند، حال آنکه همین افراد نیز مانع از خودکفایی کشور در تولید گوشت نیز می‌شوند.

این نماینده مجلس در پایان تأکید کرد: این مسأله به این سادگی‌ها حل نمی‌شود و وزیر جهاد کشاورزی باید در مجلس حاضر شود و نسبت به این قضیه پاسخگوی نمایندگان باشد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.