کد خبر : 1616
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 15 ژانویه 2015 - 16:25
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پشت پرده بازگشایی سفارت عربستان در بغداد/ آل سعود در عراق چه می خواهد؟ بسته هستند

پشت پرده بازگشایی سفارت عربستان در بغداد/ آل سعود در عراق چه می خواهد؟

پشت پرده بازگشایی سفارت عربستان در بغداد/ آل سعود در عراق چه می خواهد؟

به گزارش اهروصال به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، همین چند روز پیش بود که خبر رسید سفارتخانه عربستان در بغداد، مرکز عراق قرار است دوباره بازگشایی شود تا شائبه هایی در خصوص فعالیت مجدد آل سعود در کشور عراق به طور مستقیم مطرح شود. در این باره کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو

به گزارش اهروصال به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا، همین چند روز پیش بود که خبر رسید سفارتخانه عربستان در بغداد، مرکز عراق قرار است دوباره بازگشایی شود تا شائبه هایی در خصوص فعالیت مجدد آل سعود در کشور عراق به طور مستقیم مطرح شود.

در این باره کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا به تحلیل شرایط سیاسی عراق و روابط این کشور با همسایگان پرداخت و گفت: پس از اینکه آقای حیدر العبادی به عنوان نخست وزیر عراق انتخاب شد، رویکردهای جدیدی در سیاست خارجی این کشور اتخاذ شد و تلاش هایی برای بهبود روابط عراق با سایر کشورهای عربی انجام داد و سفرهایی نیز به چند کشور عربی داشت که برآیند آن بازسازی روابط عراق با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بود که در دوره نوری المالکی این روابط کاهش یافته بود.

 

حسن هانی زاده در ادامه به ماجرای بازگشایی سفارت عربستان در بغداد اشاره کرد و افزود: در حال حاضر عربستان سعودی در صدد است روابط جدیدی را با عراق ایجاد کند. ضمن اینکه این روابط در خصوص عربستان و عراق، به سود اکثریت مردم عربستان نخواهد بود. چراکه تجربه ثابت کرده عربستان خواهان استقرار و ثبات عراق نیست. آل سعود نگاهی طایفه ای نسبت به عراق دارد و همین مسئله موجب می شود بازگشایی سفارت عراق در بغداد نه تنها به نفع مردم این کشور قلمداد نشود، بلکه به ضرر آنها هم خواهد بود.

 

وی همچنین افزود: عربستان سعودی تنها به یک طیف خاص از مردم عراق نظر مساعد دارد و با اکثریت مردم این کشور مخالف است. آل سعود از زمان سرنگونی رژیم صدام تاکنون دولت عراق را به رسمیت نشناخته و الان هم تلاش می کند تا از طریق بازگشایی سفارت خود در بغداد، به اختلاف افکنی در عراق بپردازد. این نشان می دهد که عربستان سعودی برای بر هم زدن ساختار جدید عراق تلاش خواهد کرد.

 

این کارشناس مسائل سیاسی کشورمان عنوان کرد: طیف های اهل سنت عراق تحت تاثیر سیاست های عربستان هستند. به همین دلیل اغلب جمعیت شیعه عراق با سیاست های عربستان مخالف هستند. شرایط الان به سود عراق نیست که سفارت عربستان در بغداد بازگشایی شود. از همین رو دولت عراق باید با احتیاط بیشتری نسبت به این مسئله اقدام کند.

 

وی درباره نقش عربستان در به وجود آمدن داعش نیز اظهار داشت: عربستان سعودی در ۴ سال گذشته نقشی کاملا تخریبی در بحران سوریه ایفا کرد و این بحران ناشی از دخالت های عربستان در مسائل داخلی سوریه بوده است. گروهک تروریستی داعش نیز دست پرورده آمریکا، غرب و آل سعود است، اما از انجایی که وضعیت فعلی عربستان به واسطه بیماری شدید ملک عبدالله و اختلاف شاهزادگان بر سر انتخاب پادشاه جدید ملتهب شده، موضوع داعش بحث اول سیاست های عربستان نیست و فعلا آل سعود درگیر مسائل داخلی است.

 

کارشناس مسائل بین المللی کشورمان گفت: عربستان در افزایش قدرت داعش در منطقه نقش داشت اما در شرایط فعلی با توجه به اقداماتی که این گروهک تروریستی در کشورهای منطقه و حتی اروپا انجام داده است، به نظر می رسد آل سعود از سیاست های گذشته خود در زمینه حمایت از داعش فاصله گرفته است.

 

هانی زاده در بخش پایانی اظهارات خود عنوان کرد: مرگ پادشاه عربستان شرایط دشواری برای آل سعود ایجاد خواهد کرد و عربستان را تضعیف می کند. به همین دلیل الان شاهزادگان سعودی درگیر مسائل داخلی خود برای انتخاب پادشاه هستند. اختلاف بین شاهزادگان سعودی نیز این کشور را با بحران داخلی مواجه کرده و به همین دلیل وضعیت منطقه در اولویت فعالیت آل سعود قرار ندارد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.