کد خبر : 14575
تاریخ انتشار : شنبه 4 آوریل 2015 - 4:04
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای آمریکا می‌خواهد دستاوردها را به نفع خود برجسته کند که گاهی اوقات همراه با دروغ و فریب است بسته هستند

آمریکا می‌خواهد دستاوردها را به نفع خود برجسته کند که گاهی اوقات همراه با دروغ و فریب است

آمریکا می‌خواهد دستاوردها را به نفع خود برجسته کند که گاهی اوقات همراه با دروغ و فریب است

به گزارش اهروصال به نقل از مهر، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگو با برنامه گفتگوی ویژه خبری در این باره که کم سابقه ترین مذاکرات در لوزان شکل گرفته است گفت: بله همین طور است این مذاکرات کم سابقه بوده است . اما واقعا این امر در مقابل

به گزارش اهروصال به نقل از مهر، سید عباس عراقچی، عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در گفتگو با برنامه گفتگوی ویژه خبری در این باره که کم سابقه ترین مذاکرات در لوزان شکل گرفته است گفت: بله همین طور است این مذاکرات کم سابقه بوده است . اما واقعا این امر در مقابل رشادتها و ایثارهایی که رزمندگان در طول سال های دفاع مقدس انجام داده اند ، چیزی نیست . زحماتی که اکنون مرزداران ما می کشند .

وی در پاسخ به این سئوال که بزرگترین امتیاز بیانیه لوزان را در چه می دانید، تصریح کرد: به نظر من این بیانیه امتیازات متعددی دارد. فکر می کنم بزرگترین امتیاز این است که دنیا به برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران احترام می گذارد، رسمیت می دهد و شناسایی می کند و اینکه برنامه هسته ای ما از مشروعیت کامل برخوردار است، بزرگترین دستاورد ما در طول مذاکرات بوده است.

عراقچی بیان کرد: برنامه هسته ای ما از مشروعیت کامل برخوردار است چرا که در راستای قوانین بین المللی و منافع جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است ولی این امر را در قالب حقوق بین الملل و قطعنامه های شورای امنیت به عنوان یک تهدید امنیت بین الملل معرفی کردند و تحت فصل هفت منشور ملل متحد علیه آن ۶ قطعنامه صادر شد. اینکه جامعه بین المللی و ۶ کشور قدرمتند دنیا که ۵ تای آنها عضو شورای امنیت هستند، این برنامه را علی رغم همه قطعنامه های خود و صحبت هایی که کردند و نگرانی هایی که برای دنیا ایجاد کردند و علی رغم اینکه آن را به عنوان تهدید علیه صلح جهانی معرفی کردند، به رسمیت می شناسند و قبول می کنند که برنامه ما از جمله چرخه سوخت به حیات خود ادامه دهد و حتی در چارچوب یک همکاری بین المللی قرار گیرد و کشورها بتوانند به آن کمک کنند و این بزرگترین دستاورد ماست که دنیا با کرامت با جمهوری اسلامی ایران برخورد می کند .زبانی غیر از این و زبان تهدید و تحریم برای ما قابل پذیرش نیست و آنها به این نتیجه رسیدند که ملت بزرگ ایران در مقابل هیچ تهدیدی و فشاری جواب نمی دهد مگر آنکه با زبان کرامت و صحیح صحبت کنند.

شناسایی برنامه هسته ای ایران دستاورد لوزان

عراقچی گفت:آنچه که اکنون نتیجه این مذاکرات است و در بیانیه اخیر در لوزان سوئیس از سوی هر دو طرف به آن اعتراف شده وخانم موگرینی به عنوان نماینده ۱+۵ آن را قرائت کردند در حقیقت شناسایی برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران از جمله غنی سازی و چرخه سوخت که مسائل حساسی هستند، است که دنیا به آن احترام می گذارد و دیگر به عنوان تهدید با آن برخورد نمی شود.

وی ادامه داد: ۶ قطعنامه شورای امنیت وجود دارد که می گوید ایران نباید غنی سازی کند. اکنون همه این قطعنامه ها کنار گذاشته می شود و این در حالی است که هیچ قطعنامه شورای امنیت وجود ندارد که به آسانی کنار گذاشته شود ؛به خصوص قطعنامه های فصل هفت که از نظر قوانین بین المللی برای همه کشورهای دنیا لازم الاجرا است . بر این اساس ۶ قطعنامه لازم الاجرا کنار گذاشته می شود و پذیرفته می شود که ایران به برنامه خود و غنی سازی ادامه دهد و این نتیجه ۱۰ سال و بلکه بیشتر مقاومت مردم ایران در زمینه های سیاسی، اقتصادی، امنیتی است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به سئوال دیگری درباره تحریم ها و اینکه مذاکرات لوزان در این باره چطور پیش رفته است، گفت: پیش از توضیح در این باره باید بگویم که دستاوردهای ما در زمینه هسته ای موکول به همین مسائل نیست و خود غنی سازی و احترام به برنامه جمهوری اسلامی ایران و شناسایی آن یک بحث است و اینکه برنامه ادامه پیدا می کند و تحقیق و توسعه که یک بخش بسیار مهمی از این برنامه است در رابطه با پیشرفته ترین ماشین های موجود یکی از مهمترین موضوعات است.

وی گفت: غربیها درباره تحریم ها سوء تفاهم های زیادی را ایجادکردند. بیانیه مشترک خانم موگرینی و آقای ظریف خیلی گویا بود. سوء تفاهم غربی ها در عبارات مختلف در مورد نحوه برداشته شدن تحریم ها بود که از کلمه lift و suspention یا تعلیق و جای دیگر termination و کلمات متعددی استفاده کردند که بگویند تحریم ها تعلیق می شود و کلمات متعددی وجود دارد.

تمام تحریم ها در روز اول توافق لغو می شود

عراقچی با اشاره به اینکه این واژه ها تبلیغاتی است که ایجاد کرده اند، اظهار داشت: همه اینها غلط است، بیانیه کاملا روشن است، تمام تحریم های اقتصادی در روز اول اجرای توافق لغو خواهد شد. تمام قطعنامه های شورای امنیت در روز اول لغو خواهد شد و کلمه terminate به کار گرفته شده است. این راه حلی که ما به آن رسیده ایم در قبال اقدامات اعتمادسازی که ایران انجام می دهد وجود دارد و در روز اول اجرای توافق، تمام تحریم های اقتصادی و مالی از جمله تحریم های بانکی، تحریم های مربوط به انتقال سوخت، نفتی، گازی، فروش نفت، سرمایه گذاری در صنعت نفت و آزادی دارایی های ایران در خارج از کشور، کشتیرانی، بیمه و حمل و نقل و تمام مباحثی که به خاطر برنامه هسته ای ایران مورد تحریم قرار گرفته است، لغو خواهد شد.

وی گفت:از طرف دیگر قطعنامه های شورای امنیت نیز لغو می شود. قطعنامه جدیدی طبق فصل هفت شورای امنیت صادر خواهد شد که بتواند قطعنامه های فصل هفتی قبلی را لغو کند و توافقی که ما خواهیم کرد را تایید کند. در عین حال یک ترتیبات جدید برای ادامه کار مشخص می کند از این نظر توافقی که برای تحریم ها به دست آمده است کاملا روشن است.

عراقچی در پاسخ به سئوالی درباره تفسیرهای مختلف وزارت امور خارجه آمریکا از بیانیه و اینکه این تفسیرها از کجا آمده است ، گفت: این را باید بپذیریم که خیلی طبیعی است که در هر مذاکره و توافقی وقتی که به سرانجام می رسد، دو طرف روایت های خود را از مذاکره و دستاوردهای آن دارند و به طور کاملا طبیعی هر طرفی سعی می کند دستاوردهای خود را برجسته کند.

وی در این باره که آیا این مسئله باعث نمی شود که طرف مقابل بر اساس تفسیرهای خود عمل کند، اظهار داشت: وقتی به مرحله می رسد به متن مراجعه می شود که کاملا مشخص است و در آنجا به طور مثال بحث لغو تحریم ها به صورت مشخص آورده شده است . این موضع ما است که حتما تحریم های اقتصادی و مالی در ابتدای اجرا توافقی که انشاالله صورت می گیرد برداشته شود.

به آمریکا اعتزاض کردیم / ملاک ما فکت شیت نیست

عراقچی تصریح کرد: مذاکره سیاسی زمانی که به سرانجام می رسد برای هر دو طرف دستاوردهایی را خواهد داشت و باید این امر را بپذیریم که وقتی با ۶ قدرت دنیا مذاکره می کنیم این طور نیست که آنها سند تسلیم امضا کنند .کما اینکه ما نیز سند تسلیم امضا نخواهیم کرد . هدف ما برد- برد است . اینکه به موقعیتی برسیم که هر دو طرف دستاوردهایی داشته باشند. دستاورد آنها اعتماد نسبت به ایران و اطمینان از اینکه برنامه هسته ای ایران به سمت مقاصد نظامی نخواهد رفت. هدف ما هم این است که برنامه هسته ای کشورمان مورد احترام و شناسایی بین المللی قرار گیرد و از حالت تهدید و تحریم خارج شود ، دنیا به آن احترام بگذارد و تحریم ها نیز برداشته شود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای بیان کرد : برجسته کردن دستاوردها کاری است که آمریکایی ها بعد از هر مذاکره ای انجام می دهند .بعد از توافق ژنو نیز این اقدام را انجام دادند و متنی را به عنوان فکت شیت منتشر کردند که در آن موارد توافقی که به نفع خودشان است را برجسته کردند. خیلی ها بعد از توافق ژنو گمان کردند توافق به دست آمده آن چیزی است که آمریکا منتشر کرده است . آنها این بار نیز همین کار را کردند . این طبیعی است که آنها در جهت خواسته های خود انجام می دهند و این ما هستیم که باید خودمان به دستاوردهایمان در مذاکرات توجه کنیم و آنها را بشناسیم. نباید اسیر تبلیغات طرف مقابل شویم .طرف مقابل می خواهد دستاوردها را به نفع خود برجسته کند که گاهی اوقات همراه با دروغ و فریب همراه می شود.

وی ادامه داد : در فکت شیت اخیر آمریکایی ها استفاده از کلمه suspention یا تعلیق حتما غلط است و اعتراض ما را نیز در پی داشته است اما آن فکت شیت ملاک ما نیست و مهم متن توافق نهایی خواهد بود.

عراقچی درباره تفسیرهای موجود از لغو تعلیق تحریم ها در بیانیه و تفسیر آن ، اظهار داشت : در متن بیانیه آمده است که تحریم ها لغو خواهد شد و آمریکا نیز اجرای تمام تحریم های اقتصادی و مالی را متوقف می کند.

وی تصریح کرد: شاید یک اشکالی نیز از این جهت پیش آمد که بعد از قرائت این دو متن برخی از دوستان در صدا و سیما نسبت به اصالت ترجمه تشکیک کردند و اینکه آیا متنی که آقای ظریف قرائت کردند همان متنی بود که خانم موگرینی هم خواند که باعث تعجب ما هم شد . طبیعی است که وقتی توافقی می شود متنی به دو زبان فارسی و انگلیسی قرائت شود در ترجمه آن دقت زیادی می شود . همه هم وطنان مطمئن باشند که وقتی درباره متنی توافق می کنیم آن طور نیست که طرف های مقابل نیز بی توجه باشند . آنها نیز مترجمی دارند و دقت می کنند . اینطور نیست که متنی را آقای ظریف در حضور وزرای خارجه ۶ کشور بخواند و مترجمین آنها کنترل نکنند. ما نیز این اهتمام را داریم و حتما اعتبار خود را خدشه دار نمی کنیم که با جابجا کردن ترجمه نزد مذاکره کنندگان و مردم اعتبار را کاهش دهیم.

نباید به طرف مقابل بیشتر از خودمان اعتماد داشته باشیم

عراقچی گفت : ترجمه متن نزد آقای ظریف و خود بنده انجام شد . حتی حدود سه ربع همه را در مرکز پرس کنفرانس معطل کردیم که بیانیه به صورت مشترک خوانده شود. واقعا دلم می خواهد مردم ما و کسانی که دغدغه دارند و موضوع را دنبال می کنند بیشتر به خود ما اطمینان کنند تا طرف مقابل. ما این درس را در ۳۵ سال گذشته گرفته این که طرف آمریکایی اصلا قابل اعتماد نیست و نباید به متنی که طرف آمریکایی به عنوان فکت شیت منتشر می کند و یا مصاحبه ای که یکی از مقامات آمریکایی یا غربی ارائه می کنند بیشتر اعتماد داشته باشیم تا به گفته های وزیر امور خارجه خودمان.

وی درباره نگرانی های موجود درباره طرف مقابل بیان کرد : نگرانی ها را در جاهای دیگری رفع کرده ایم .یکی از مسائلی که در توافق نهایی رعایت شده و خواهد شد متوازن بودن توافق است. آقای روحانی در صحبت های امروز خود اشاره کردند که قطعا توافقی را خواهیم داشت که متوازن باشد . اگر امکان نقض توافق برای طرف مقابل وجود داشته باشد برای ما نیز وجود خواهد داشت .

عراقچی درباره زمان بازگشت پذیری در توافق گفت:هنوز توافق اجرا نشده است . ما برای اعتمادسازی نسبت به برنامه خودمان دو کار را قبول کرده ایم. یکی شفاف سازی بیشتر که علی الاصول با آن مشکلی نداریم. وقتی همه برنامه های ما در جهت صلح آمیز است هر اندازه که می خواهد نظارت و بازرسی صورت گیرد . تا وقتی که سوء استفاده از این نظارت ها و بازرسی ها وجود نداشته باشد مشکلی نداریم .

وی ادامه داد: دومین نکته که ما قبول کردیم این است که برای یک مدت مشخصی به طور مثال در امر غنی سازی برای ۱۰ سال فعالیت های هسته ای خودمان را یک مقدار محدودتر و کندتر بکنیم . چراکه در یک فاصلخ زمانی اعتماد سازی شود و هر زمان که طرف مقابل ما تعهدات خود را نقض کند ما بلافاصله مواردی را که کند کرده ایم تسریع خواهیم کرد.

عراقچی در این باره که چه مرجع تصمیم گیری برای نقض توافق وجود دارد ، گفت: اصل حاکمیت ملی ما حکم می کند که در نهایت خود ما هستیم که تصمیم می گیرم ، ولی برای حل اختلافاتی که ممکن است از این جهت پیش بیاید یک مکانیزم حل اختلاف در خود توافق پیش بینی خواهد شد . در این باره فکر کرده ایم . ایده هایی نیز وجود دارد و با طرف مقابل هم صحبت کرده ایم و تقریبا به توافقات کلی رسیدیم .

بیانیه لوزان قابل تغییر است

وی تصریح کرد: آنچه در لوزان به آن رسیده ایم راه حل برای تمام موضوعات است . موضوعات متعددی روی میز داریم که اکنون برای هر کدام از آنها راه حل وجود دارد .

عراقچی در این باره که آیا بیانیه لوزان قابل تغییر است ، اظهار داشت :بله قطعا قابل تغییر است . برای اینکه بیانیه می گوید که ما به راه حل رسیده ایم . ولی چگونگی اجرا باید در نگارش مشخص شود و همه این موارد مکتوب شودو جزئیات آن و اینکه دقیقا تعهدات طرف مقابل چیست و تعهدات ما معلوم شود . ما شاید دو سه ماه دیگر کار داریم که به این نقطه برسیم و زمانی که توافق مکتوب قابل استناد داشته باشیم برای طرفین لازم الاجرا خواهد بود. آن توافق اگر نقض شود به مکانیزم و ساز و کار برگشت پذیری می رسیم که برای هر دو طرف به صورت متوازن وجود خواهد داشت و قطعا ما تعهداتی را قبول می کنیم که اگر طرف مقابل نقض کرد بتوانیم برنامه خود را بازگردانیم .

معاون وزیر امور خارجه در مورد برخی از بیانیه که مربوط به نظارت آژانس و قضاوت درباره بحث تحریم ها توسط آژانس اظهار داشت :ما در گذشته روابط کاملا همواری با آژانس نداشته ایم و یک سری سئوالات درباره برنامه هسته ای ایران است که آژانس اصرار دارد درباره آنها به جواب برسد . این در حالی است که بعضی از سئوالات و نکات به حدود ۲۰ سال پیش باز می گردد که برخی از آنها به مقاصد سیاسی دارد .ما این مشکل را با آژانس داشته ایم و هنوز هم به سرانجام کامل نرسیده ایم .

وی تصریح کرد : در مورد انجام وظایف آژانس نسبت به اجرای تعهدات ایران بر اساس ان پی تی و معاهدات پادمان و اخیرا بر اساس توافق ژنو واقعا مشکلی را ایجاد نشده ایم و توافق ژنو ساید بهترین مثال است. تعهداتی را ایران در توافق ژنو قبول کرد و آژانس نیز مسئول راستی آزمایی و تأیید این اقدامات شد. در یک و نیم گذشته از این جهت مشکلی با آژانس نداشته ایم. به تعهدات خود عمل کرده ایم و آژانس نیز در گزارش های ماهانه خود گزارش داده است که اقدامات ایران به درستی انجام می شود.

تا قبل از اجرای توافق مسائل با آژانس حل می شود

وی با اشاره به اینکه این تجربه وجود دارد ، گفت:از طرف دیگر نهاد جایگزینی در جامعه بین الملل نداریم و آژانس بین المللی انرژی اتمی به عنوان نهاد ناظر در برنامه هسته ای کشورها شناهته شده است و ما در یک سال و اندی گذشته در اجرای توافق ژنو یک رابطه همکاری بهتری را با آژانس ایجاد کردیم و الان اطمینان بیشتری بین طرفین به وجود آمده است و تصور من این است که در اجرای توافق نهایی هم با آژانس مشکلی نخواهیم داشت .مشکلاتی نسبت به مسائل گذشته وجود دارد که برای آن برنامه ای در نطر گرفته ایم که تا قبل از اجرای توافق نهایی حل شود.

عراقچی با بیان اینکه تا وقتی توافق نهایی نشده ممکن است طرفین هر لحظه سیاست هایشان تغییر کند و به اصطلاح دبه دربیاورند، گفت: این احتمالات وجود دارد اما بر اساس چارچوب های لوزان خیلی مشکل است که طرفی بخواهد مواضع خود را تغییر دهد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: امروز این چارچوب و راه در مورد غنی سازی در نطنز نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

غنی سازی در نطنز ادامه دارد

وی با اشاره به بحث غنی سازی در سایت هسته ای نطنز، گفت: غنی سازی در این مرکز ادامه پیدا خواهد کرد و تنها مرکز غنی سازی ما نطنز خواهد بود.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان ادامه داد: این موضوع خارج از برنامه های ما نیز نبوده است، چرا که ما برنامه ای برای ساخت یک مرکز غنی سازی دیگر نداشته ایم، چرا که نیازهای موجود ما را نطنز تامین خواهد کرد.

عراقچی در ادامه با اشاره به میزان غنی سازی در این مرکز گفت: ما ۶ هزار و ۱۰۴ ماشین سانتریفیوژ خواهیم داشت که تقریبا هزار عدد از آنها در فردو خواهند بود و ۵ هزار و ۶۰ سانتریفیوژ در نطنز زیر ۵ درصد غنی سازی می کنند.

وی با اشاره به ادامه فعالیت های مرکز فردو خاطرنشان کرد: ما در فردو غنی سازی نداریم اما هزار ماشین سانتریفیوژ در این مرکز وجود دارد که البته گاز به آنها تزریق نخواهد شد. این هزار ماشین به صورت کاملا آماده در این مرکز وجود دارد که به صورت دو زنجیره در حال چرخش خواهند بود و این دو زنجیره در حال چرخش به کار ایزوتوپ های پایدار که در واقع کار درمانی است، می پردازند.

عراقچی یکی از بحث های سخت و فشرده در مذاکرات را موضوع تحقیق و توسعه در برنامه هسته ای عنوان کرد و گفت: طرف مقابل نسبت به ماشین های نسل اول ما موسوم به IR۱ نگرانی داشتند و معتقد بودند که ممکن است این ماشین ها به سمت ابعاد نظامی سوق پیدا کند.

وی افزود:۵ هزار عدد از این ماشین ها امروز در نطنز کار می کنند و در کنار آن ما ماشین های جدیدی را موسوم به IR۴، IR۵، IR۶ و IR۸ را در بحث تحقیق و توسعه در دستور کار خود داریم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با اشاره به ماشین های IR۸ که پیشرفته ترین نوع این قبیل ماشین های سانتریفیوژ است، گفت: یک نمونه از این ماشین ها امروز تولید شده است و در مراحل بعدی تحقیق و توسعه نمونه های دیگری از آن تولید خواهد شد و در نهایت به مرحله ای خواهیم رسید که این ماشین ها آماده بهره برداری صنعتی شوند.

عراقچی ادامه داد: ظرفیت ماشین های IR۸ بیست برابر بیشتر از ظرفیت ماشین های IR۱ است. این موضوع برای طرف های مقابل ما نگران کننده بود چرا که فعالیت این ماشین را دارای ابعاد احتمالی نظامی و ساخت بمب هسته ای می دانستند و بنابراین به تحقیق و توسعه بر روی این ماشین ها رضایت نمی دادند.

وی تاکید کرد: یکی از موضوعات سخت ما در مذاکرات بحث بر روی این ماشین ها بود که بسیار قاطعانه ما بر روی این موضوع بحث و ایستادگی کردیم و گفتیم حاضر نیستیم که علم و تکنولوژی ما از پیشرفت باز بماند.

بعد از دوره ۱۰ ساله به غنی سازی صنعتی ادامه می دهیم

عراقچی تصریح کرد: ممکن است ما محدودیت هایی را در برنامه هسته ای بپذیریم اما در موضوع پیشرفت علمی نمی توانیم محدودیت هایی را برای برنامه هسته ای قائل شویم.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه غنی سازی ما به صورت کاملا علمی و مشخص ادامه خواهد یافت، گفت: ماشین های سانتریفیوژ ما در بحث تحقیق و توسعه تولید خواهد شد و بعد از دوره ۱۰ ساله ما به بحث غنی سازی صنعتی خود ادامه خواهیم داد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه فردو یک ارزش راهبردی برای ما دارد خاطرنشان کرد: این مرکز زمانی ایجاد شد که تهدیدات نظامی برای تاسیسات هسته ای ما وجود داشت و در واقع ما با ساخت فردو می خواستیم به کسانی که ما را تهدید نظامی می کردند بگوییم که با این قبیل تهدیدات نمی توانند به کار ما در امر غنی سازی پایان دهند.

فردو یک مرکز هسته ای باقی می ماند

عراقچی افزود: آنچه که برای ما اهمیت دارد این است که فردو به عنوان یک مرکز هسته ای باقی بماند و ظرفیت غنی سازی خود را حفظ کند و این چیزی است که امروز اتفاق افتاده است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای تاکید کرد: امروز بیش از هزار ماشین سانتریفیوژ به صورت کاملا آماده بدون اینکه غنی سازی انجام بدهد و با حفظ زیرساخت های لازم برای زمانی است که هر لحظه ای که طرف مقابل ما به تعهداتش عمل نکرد، اینجا بحث بازگشت پذیری است، کل فردو در عرض ۲۴ ساعت شروع به کار کند.

وی تاکید کرد: من باید اینجا عرض کنم که حتی یک ماشین سانتریفیوژ ما از بین نخواهد رفت. ما ممکن است برای ایجاد اعتماد ماشینهای سانتریفیوژ را جمع آوری کنیم اما تمامی این ماشین ها در خود نطنز با حفظ زیرساخت هایش نگهداری خواهد شد.

عراقچی با اشاره به تحقیق و توسعه بر روی ماشین های سانتریفیوژ خاطرنشان کرد: تحقیق و توسعه بر روی این ماشین ها یک روند بسیار طولانی است. اول از یک ماشین شروع می کنند و تست های مکانیکی را بر روی آن انجام می دهند بدون اینکه گاز به آن تزریق کنند و سپس گازی غیر از اورانیوم به آن تزریق می شود تا ببینند به خوبی کار می کند یا خیر و پس از آماده شدن آن، گاز اورانیوم تزریق خواهد شد و پس از کامل شدن این ماشین، ۳ ماشین را به صورت زنجیره به یکدیگر متصل می کنند و در یک دوره زمانی فعالیت همزمان این زنجیره را آزمایش می کنند که البته جزئیات بیشتر آن نزد متخصصان ما قراردارد.

وی ادامه داد: البته باید بگویم پس از تست ۳ ماشین با یکدیگر سپس زنجیره های ۱۰ تایی، ۲۰ تایی و بیشتر نیز تست خواهدشد و وقتی که یک زنجیره کامل بتواند در عمل طی یک سال یا یک سال و نیم کار کند و هیچ مشکلی نداشته باشد، آن موقع می شود از این زنجیره در موضوع صنعتی استفاده کرد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای کشورمان تاکید کرد: وقتی ما می گوییم تحقیق و توسعه ما ادامه پیدا می کند یعنی کار بر روی این ماشین ها متوقف نخواهدشد.

عراقچی با بیان اینکه کار بر روی ماشین های IR۸بر روی تک ماشین و تست مکانیکی است، گفت: بعد از اینکه توافق بشود گازهای غیر اورانیومی به این ماشین تزریق خواهد شد و بعد از طی مراحل مختلف گاز اورانیوم نیز به آن تزریق می شود.

وی گفت: امروز کار بر روی ماشین های IR۶ جلوتر از ماشینهای IR۸ است و زنجیره های ۳ تا ۴ تایی این ماشین امروز در حال کار است.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه همچنین خاطرنشان کرد: امیدوارم در همین برنامه گفتگوی ویژه خبری، آقای دکتر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی حضور پیدا کنند و در خصوص بحث تحقیق و توسعه بر روی ماشینهای سانتریفیوژ توضیحاتی را ارائه دهند.

به طرف مقابل گفته ایم نمی توانیم از طرف مجلس درباره تصویب پروتکل الحاقی قولی بدهیم

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی در خصوص بحث پروتکل الحاقی و اینکه آیا باید این پروتکل به تصویب مجلس شورای اسلامی برسد یا خیر، گفت: در موضوع پروتکل ما یکی از چیزهایی که قرار است به طرف مقابل ارائه بدهیم اعمال نظارت بیشتر است؛ پروتکل الحاقی امروز به تصویب مجلس نرسیده است و ما نمی توانیم از طرف مجلس در خصوص این موضوع قولی را بدهیم و در مذاکرات ما به طرف مقابل گفتیم ما نمی توانیم از جانب مجلس در خصوص تصویب این پروتکل ها وعده بدهیم.

عراقچی افزود: اما ما از طرف دولت می توانیم پروتکل الحاقی را به صورت داوطلبانه اجرا کنیم تا مجلس آن را بررسی و تصویب کند.

وی در پاسخ به این سئوال که تحریم های ثانویه مرتبط با موضوع هسته ای چیست، گفت: بعد از این مذاکرات تحریم های مرتبط با موضوع هسته ای برداشته می شود چرا که تحریم هایی که مرتبط با این موضوع نباشد اصلا ما وارد آن نشدیم و کماکان این تحریم ها به قوت خود باقی است. آمریکا بعد از انقلاب، ایران را تحریمهای اقتصادی کرده است که یکی از این تحریم ها این است که هیچ یک از اتباع آمریکایی حق ندارد با ایران کار اقتصادی انجام دهد که این تحریم قبل از بحث هسته ای ایران بوده است و در واقع این تحریم ها، تحریم های اولیه هستند.

عراقچی ادامه داد: تحریمهای ثانویه، تحریم هایی هستند که آمریکا همان تحریم های داخلی و در واقع اولیه را به دیگر کشورها تسری دهد، یعنی از سایر کشورها بخواهد که ایران را در چارچوب آن تحریم کنند که در واقع این تحریم های ثانویه از جمله اقدامات غیرقانونی آمریکایی ها بود.

وی همچنین در ادامه افزود: امروز عمده تحریم های اقتصادی و مالی مربوط به کنگره آمریکاست و دولت آمریکا متعهد شده است که اجرای آن را لغو کند.

عراقچی در ادامه با اشاره به بحث فعالیت رآکتور آب سنگین اراک، خاطرنشان کرد:کل دعوای ما با طرف مقابل این بود که هویت رآکتور اراک چه باید باشد یعنی دعوا بر سر این بود که این رآکتور آب سنگین باشد یا آب سبک.

در مورد اراک کوتاه نیامدیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: نگرانی که از آب سنگین وجود دارد این است که راحت ترین راه برای رسیدن به بمب اتمی، آب سنگین است. از ابتدای مذاکرات از خطوط قرمز آمریکایی ها این بود که رآکتور اراک نباید آب سنگین باشد و در واقع یکی از چالش های اصلی ما با طرف مقابل این موضوع بود؛ چرا که طرف مقابل می گفت یا باید این رآکتور کلا برچیده شود و یا اینکه تبدیل به یک رآکتور آب سبک گردد.

وی گفت: ما در این مذاکرات می گفتیم در هر حال باید رآکتور اراک آب سنگین باقی بماند و در این موضوع کوتاه نیامدیم.

عراقچی با اشاره به طرح دانشمندان هسته ای ما در خلال مذاکرات در خصوص آب سنگین اراک، گفت: دانشمندان ما طرحی را ارائه دادند که رآکتور اراک آب سنگین بماند اما پلوتونیومی که در سوخت آن به کار می رود و کاربرد ساخت سلاح هسته ای دارد کمتر شود و این نگرانی از بین برود اما کارشناسان غربی و اروپایی می گفتند شما قادر نخواهید بود چنین طرحی را اجرایی کنید اما دانشمندان ما این طراحی را انجام دادند و توانستند مدلی را معرفی کنند که ماهیت اراک آب سنگین بماند.

طرف مقابل از نظر فنی خلع سلاح شد

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: در واقع پس از بحث ها و مذاکرات فنی و طولانی دانشمندان هسته ای ما توانستند کارشناسان اروپایی را به این نتیجه برسانند که این امکان و این طرح نتیجه بخش خواهد بود. در واقع طرف مقابل ما از لحاظ فنی خلع سلاح شد، اما از لحاظ سیاسی قانع نشدند و کماکان مشکل داشتند.

وی خاطرنشان کرد: برخی مقامات غربی در مصاحبه هایی می گفتند هرگز نباید رآکتور اراک آب سنگین باقی بماند. آنها حتی در توافق ژنو حاضر نشدند اسم رآکتور اراک را قید کنند بلکه به جای اسم آب سنگین اراک گفتند همان مرکزی که آژانس بین المللی انرژی اتمی آن IR۴T نامیده است.

عراقچی گفت: رآکتور اراک آب سنگین باقی خواهد ماند اما بازطراحی و مدرنیزه می شود و با همکاری های بین المللی، این رآکتور کارآمدی بیشتری خواهد داشت. در واقع باید گفت در قالب یک همکاری بین المللی، رآکتور اراک به عنوان یک رآکتور آب سنگین باقی خواهد ماند.

عراقچی در پاسخ به این سوال که برخی میگویند بیانیه مطبوعاتی که قرائت شد یک پیش توافق بوده است و آیا شما این را تائید میکنید یا خیر و آیا توافق با این وجود دو مرحله ای شده است گفت: خیر. من این را قبول ندارم. بیانیه مطبوعاتی از اسم آن مشخص است یعنی برای رسانه ها اعلام میشود و معمولا پس از هر واقعه دیپلماتیکی طرفین یک بیانیه مطبوعات را میدهند و این یک چیز عجیبی نیست.

وی افزود: این بیانیه بار حقوقی ندارد چراکه برای رسانه ها تنظیم میشود؛ در واقع در این بیانیه گفته شده است که در این مذاکرات به کجا رسیده ایم.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه آنچه ما در ۱۶ ماه گذشته بدست آوردیم مجموعه ای از راه حل های مختلف در موضوعات مورد مذاکره بوده است گفت: امروز ما هنوز توافقی نداریم و باید راه حل های بدست آمده را مکتوب کنیم که البته این کارراشروع کردیم و یک پیش نویسی را بر روی کاغذ آورده ایم..

عضو ارشد تیم مذاکره کننده تاکید کرد: ما هیچ سند مکتوبی نداریم بلکه یک پیش نویس داریم که بر روی آن کار میکنیم که یک سند کاری است بنابراین ما توافقی درعمل نداریم.

عراقچی ادامه داد: ما امروز نه متنی به عنوان پیش توافق داریم و نه متن مکتوبی که چارچوب و کلیات داشته باشد؛ هیچ توافقی هم بدست نیامده است و تا زمانی که در مورد همه موضوعات توافق نداشته باشیم هیچ توافقنامه ای را نخواهیم داشت.

وی در ادامه با اشاره به آنچه که دستاوردهای مذاکرات در ۱۶ ماه گذشته بوده است اظهار کرد: ما در این ۱۶ ماه در مقابل تمام زیاده خواهی ها و خواسته های نامشروع طرف مقابل ایستادگی کردیم و من ادعا می کنم که تمام خطوط قرمز رعایت شده است.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه تاکید کرد: مردم خیالشان راحت باشد که غنی سازی ما ادامه پیدا می کند، تحقیق و توسعه ادامه می یابد، آب سنگین اراک که خط قرمز ما بود همانطور باقی می‌ماند، حفظ فردو و حفظ ماشین های سانتریفیوژ از خطوط قرمز بوده که ادامه پیدا می کند و همچنین لغو قطعنامه های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل نیز خواسته ما است که باید انجام شود.

عراقچی با بیان امروز برنامه هسته ای ما دیگر یک تهدید محسوب نمی شود گفت: امروز ما چالش هسته ای را رد کرده ایم و می توانم بگویم که توافق شدنی است البته در عالم سیاست ممکن است برخی به دنبال تخریب توافق باشند و با ترفندهایی اقدامات تخریبی را انجام دهند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای با تقدیر و قدردانی از مردم و رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ما مدیون این مردم هستیم که با همه تحریم ها و فشارها ساختند و در تمام صحنه ها حضور پیدارکردند؛ همچنین ما مدیون رهنمودهای حکیمانه رهبرمعظم انقلاب هم هستیم که همیشه به ما دلگرمی دادند و البته باید بگویم که از هدایت های رئیس‌جمهور محترم نیز همواره در جریان مذاکرات بهره مند شدیم.

دو هفته استراحت برای تیم های مذاکره کننده

عراقچی در پاسخ به این سوال که دور بعدی مذاکرات چه زمانی و در کجا برگزار خواهد شد خاطر نشان کرد: هنوز زمان قطعی دور بعدی مشخص نیست، فعلا قرار است دو هفته به تیم های مذاکره کننده استراحت بدهیم.

وی ادامه داد: محل دور بعدی مذاکرات هم در یکی از شهرهای اروپایی که محل سازمان ملل باشد برگزار خواهد شد.

عراقچی همچنین خاطر نشان کرد: ما تا ۱۰ تیر فرصت داریم که توافق را نهایی کنیم و این به معنی این نیست که حتما در همان زمان باید توافق انجام شود بلکه ممکن است قبل از این تاریخ توافق صورت گیرد.

وی با اشاره به اظهارات رئیس جمهور در خصوص گام های برداشته شده در مذاکرات گفت: توافق موقت یعنی توافق ژنو گام ابتدایی بود، راه حل ها گام دوم بود، گام سوم زمانی است که به توافق برسیم و راه حل ها مکتوب شود و گام چهارم هم زمانی است که توافق اجرایی میشود؛ البته از گام سوم تا گام چهارم یعنی گام اجرایی یک فاصله ایرا خواهیم داشت و آن هم به این دلیل است که طرفین باید آماده اجرای آن شوند.

دو گام تا توافق نهایی

عراقچی گفت: بنابراین تا اجرای توافق دو گام را ما پیش روی خود داریم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده در پاسخ به این سوال که شب گذشته وقتی خانم موگرینی در حال قرائت بیانیه مشترک بودند در بخش لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل یک عبارت «درصورت لزوم» اضافه خواندند که در متن بیانیه فارسی آقای ظریف نبود و دلیل این عبارت اضافی را توضیح دهید خاطر نشان کرد: عبارت «درصورت لزوم» نباید وجود داشته باشد چراکه به محض اجرای توافق قطعنامه شورای امنیت جهت لغو تحریم ها صادر خواهد شد ولی باید این کلمه اضافی خوانده شده توسط موگرینی را من باید چک کنم.

وی افزود: در یکی از شبکه های تلویزیون روز گذشته گفته شده بود که متن بیانیه خانم موگرینی با متن فارسی آقای ظریف تفاوت دارد که بد از اینکه ما پیگیری کردیم که آن فردی که این مساله را گفته بود متن اصلی موگرینی را گوش نکرده و به ترجمه توجه کرده بود.

عراقچی مجددا در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر اینکه در متن خوانده شده توسط موگرینی عبارت «درصورت لزوم» برای لغو تحریم ها بکار برده شده است گفت: من باید این موضوع را چک کنم ولی متن اصلا «در صورت لزوم ندارد» چراکه لغو تحریم های شورای امنیت سازمان ملل حتمی است و پس از توافق شورای امنیت یک قطعنامه صادر خواهد کرد و این توافق را تائید می کند.

معاون حقوقی و بین الملل وزارت امور خارجه اظهار کرد: از این قبیل سو تفاهم ها ممکن است پیش بیاید و ما دقت لازم برای جلوگیری از بروز چنینی مسائلی را خواهیم داشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.