کد خبر : 14202
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 آوریل 2015 - 15:07
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ۱۶۰ هزار سورتی پرواز توسط نیروی هوایی در ۸ سال جنگ تحمیلی بسته هستند

۱۶۰ هزار سورتی پرواز توسط نیروی هوایی در ۸ سال جنگ تحمیلی

۱۶۰ هزار سورتی پرواز توسط نیروی هوایی در ۸ سال جنگ تحمیلی

رئیس مرکز مطالعات راهبردی و پژوهش‌های نظری نهاجا گفت: نیروی هوایی ارتش بالغ بر ۱۶۰ هزار سورتی پرواز در دوران دفاع مقدس انجام داده و در کل این هشت سال یک روز را نمی توان یافت که نیروی هوایی ارتش در آن روز مأموریتی را انجام نداده باشد.   به گزارش اهروصال به نقل از 





رئیس مرکز مطالعات راهبردی و پژوهش‌های نظری نهاجا گفت: نیروی هوایی ارتش بالغ بر ۱۶۰ هزار سورتی پرواز در دوران دفاع مقدس انجام داده و در کل این هشت سال یک روز را نمی توان یافت که نیروی هوایی ارتش در آن روز مأموریتی را انجام نداده باشد.

 

به گزارش اهروصال به نقل از  فارس، امیر خلبان نیک بخش حبیبی رئیس مرکز مطالعات راهبردی و پژوهشهای نظری نهاجا در حاشیه برگزاری نمایشگاه بزرگ راهیان نور در دزفول گفت: در ۴۵ روز ابتدایی جنگ حدود ۸۰۰۰ سورتی پرواز توسط نیروی هوایی ارتش انجام شد و به نوعی نفس صدام و رژیم بعث عراق را گرفت.

حبیبی افزود: از این ۱۶۰ هزار سورتی پرواز عملیاتی نیروی هوایی در طول جنگ، نزدیک به ۱۳۰ هزار سورتی مأموریت پشتیبانی هوایی نزدیک بوده است که برای جلوگیری از ورود دشمن به خاک ایران انجام می شد تا مردم شهرها و روستاهای کشور آسوده باشند.

وی با اشاره به اینکه نیروی هوایی ارتش در سالهای ابتدایی جنگ در اوج آمادگی خود قرار داشت، تصریح کرد: بیشتر عملیاتهای عمقی و تأثیرگذار در خاک عراق در همان سالها انجام شد، در این سالها نیروی هوایی ارتش بسیار کوبنده ظاهر شد و شاهد این مدعا انجام روزی بالغ بر ۵۰ سورتی پرواز عملیاتی در نیروی هوایی ارتش بود.

حبیبی به نقش پررنگ نیروی هوایی در عملیات فتح المبین اشاره کرد و گفت: برای خیلی از نیروهای نظامی عملیات فتح المبین در یک تاریخ مشخص آغاز شد و به پایان رسید، اما نیروی هوایی ماه ها قبل از این عملیات درگیر بود، هواپیماهای ترابری نیروها را از اقصی نقاط کشور به مناطق عملیاتی منتقل و مهمات لازم را به صحنه نبرد حمل می کرد، هواپیماهای شناسایی نیروی هوایی برای عکسبرداری از منطقه عمومی عملیات به پرواز در می آمدند و نیز پروازهای متعدد گشت هوایی برای اینکه هواپیماهای شناسایی دشمن وارد منطقه نشوند و خیلی کارهای دیگری که نیروی هوایی انجام داد.

وی به اعترافات فرماندهان عراقی بعد از این عملیات اشاره کرد و افزود: عراقی ها بعد از اتمام عملیات غرورآفرین فتح المبین اقرار کردند که از شدت حملات نیروی هوایی ایران حتی نمی توانستند از سنگرهای خود خارج شوند.

رییس مرکز مطالعات راهبردی و پژوهش های نظری نهاجا به یکی از کارکردهای مهم نیروی هوایی در هشت سال جنگ تحمیلی اشاره کرد و گفت: ایجاد امنیت و طیب خاطری که نیروی هوایی در زمان جنگ برای سایر نیروهای سطحی به ارمغان می آورد، بدون شک یکی از شاهکارهای این نیرو در دوران دفاع مقدس به اعتراف کلیه یگانهای درگیر در سطح می باشد.

حبیبی افزود: اگر جنگنده‌های اف ۴ و اف ۱۴ نیروی هوایی بالای سر نیروهای سطحی به صورت مداوم پرواز نمی کرد، جنگنده های عراقی سریعاً بالای سر آنها حاضر می شدند و با بمباران های شدید تلفات زیادی به نیروهای خودی وارد می کردند و اجازه طرح ریزی عملیات های گوناگون را نمی دادند.

وی نقش نیروی هوایی را در دفاع از میهن انکارناپذیر و مهم ارزیابی کرد و افزود: نیروی هوایی به دلیل واکنش سریع بودن و توانایی حمل و به کارگیری انواع مهمات و بمباران های مهلک نقش بی بدیلی در ایجاد برتری نظامی ایفا می کند، یک اسکادران از جنگنده ها می تواند به تنهایی یک لشکر زمینی دشمن را از پا درآورد.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.