کد خبر : 13641
تاریخ انتشار : یکشنبه 29 مارس 2015 - 5:52
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای از اولین استیضاح در دولت یازدهم تا تصویب کلیات طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت بسته هستند

از اولین استیضاح در دولت یازدهم تا تصویب کلیات طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت

از اولین استیضاح در دولت یازدهم تا تصویب کلیات طرح پیشگیری از کاهش رشد جمعیت

به گزارش اهروصال به نقل از  فارس، مجلس شورای اسلامی در فصل تابستان سال گذشته با وجود آنکه نمایندگان مجلس در بخشی از آن در تعطیلات به سر بردند، کمتر از فصول دیگر سال خبرساز نبود. اصلی ترین رویدادهای خبری دستگاه قانون گذاری کشور در سه ماه تیر، مرداد و شهریور ۱۳۹۳ به این شرح





به گزارش اهروصال به نقل از  فارس، مجلس شورای اسلامی در فصل تابستان سال گذشته با وجود آنکه نمایندگان مجلس در بخشی از آن در تعطیلات به سر بردند، کمتر از فصول دیگر سال خبرساز نبود.

اصلی ترین رویدادهای خبری دستگاه قانون گذاری کشور در سه ماه تیر، مرداد و شهریور ۱۳۹۳ به این شرح است:

***تیر

تصویب کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت/۳۱ میلیون جمعیت برای ایران تا ۸۰ سال آینده

نمایندگان مجلس شورای اسلامی کلیات طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت را مورد بحث و بررسی قرار داده و به تصویب رساندند.

محمد صالح جوکار نماینده مردم یزد و صدوق در مجلس به عنوان موافق این طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت اظهار داشت: سیاست‌ها بعد از کاهش جمعیت در کشور اصلاح نشد و ما باید بدانیم که اگر همین روند ادامه یابد، در ۸۰ سال آینده، ایران جمعیت ۳۱ میلیون ‌نفری خواهد داشت که ۴۷ درصد آن را جمعیت بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهد.

نماینده یزد و صدوق خاطرنشان کرد: این خطا است و باید قوانینی داشته باشیم که منجر به افزایش نرخ باروری و افزایش رشد جمعیت در کشور داشته باشد، چراکه روند فعلی جایگزینی جمعیت به هیچ ‌عنوان قابل بازگشت نیست.

کارت زرد به رحمانی‌فضلی/ عکس ساپورت‌پوشان در مجلس

نمایندگان مجلس شورای اسلامی پس از بررسی سؤال علی مطهری نماینده تهران از عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور درباره نحوه پوشش بانوان در سطح کشور و بانوان ساپورت پوش در تهران، از پاسخ‌های رحمانی فضلی قانع نشدند.

علی مطهری و علی  موسوی لارگانی مشترکاً از وزیر کشور پرسیده بودند: چرا وزارت کشور نسبت به پدیده بانوان ساپورت‌پوش در تهران و برخی شهرهای دیگر بی‌تفاوت است و به آن رسمیت داده است؟ علت عدم توجه وزارت کشور به اجرای قانون گسترش فرهنگ عفاف و حجاب چیست؟ چرا بودجه ناچیز اجرای این قانون در لایحه بودجه ۹۳ حذف شده است؟

علی مطهری در جریان طرح سوال خود از اتاق فرمان خواست که عکس‌هایی که او ارائه داده را در صحن علنی از مانیتورها پخش کند، هنگامی که این عکس‌ها که بانوانی را در سطح شهر نشان می‌داد که ساپورت پوشیده بودند، برخی از وکلای ملت فضای مجلس را تا حدودی مشوش کرده بودند که مطهری خطاب به آنها گفت: ظاهرا دوستان به وجد آمدند!

منتفی شدن تشکیل فراکسیون «بی ارتباط با دولت» اعتدال

ابراهیم نکو نماینده مردم رباط کریم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه تشکیل فراکسیون اعتدال موقتا منتفی شد، اظهار داشت: برخی در این زمینه ناسزاگویی‌هایی کردند که بحث تشکیل فراکسیون تحت‌الشعاع قرار گرفت و ‌برخی با بداخلاقی فراکسیون را به دولت منتسب کردند که این به دور از اخلاق مطبوعاتی و نمایندگی است.

نماینده رباط کریم در پاسخ به این سوال که آیا تصور نمی‌کنید انتخاب نام اعتدال برای یک فراکسیون که شعار انتخاباتی آقای روحانی بود، سبب انتساب فراکسیون اعتدال به دولت شد، خاطرنشان کرد: بله، من به نوعی به مخالفان حق می‌دهم که اینگونه بیندیشند، اما اعتدال منحصر به دولت و گروه‌های دیگر نیست، اعتدال یک روش معقولی است که باید سراسر مجلس را فرا گیرد.

نکو اعتدال را واژه مقدسی دانست و عنوان کرد: نباید عده‌ای این واژه را زیر سؤال ببرند، باید تأکید کنم که فراکسیون اعتدال هیچ ارتباطی با دولت ندارد و فقط جرم ما این بود که گفتیم از شیوه‌های اعتدالی همگان استقبال می‌کنیم.

اولویت جلوگیری از ساخت ویلا در زمین های کشاورزی استان‌های شمالی

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مجمع نمایندگان استان‌های شمالی کشور گفت: مشکلات خطه شمال نیاز به آسیب شناسی و کارشناسی دارد به طور مثال امحاء زباله های مناطق شمالی  یکی از اولویت جدی برای جلوگیری از افزایش آلودگی زیست محیطی این مناطق است که البته در این زمینه باید با فراکسیون محیط زیست مجلس هماهنگی هایی انجام شود.

لاریجانی گفت: یکی از اولویت های فعلی استان های شمالی کشور بحث جلوگیری از نابودی جنگل های این مناطق است و حتی باید به جنگل ها دوره تنفس داد که از تخریب بیش از حد در امان باشد.

وی افزود: بحث ساخت ویلا و جلوگیری از تغییر کاربری زمین های کشاورزی نیز در توسعه استان های شمالی کشور باید بررسی شود البته این حرف به این معنی نیست که به کسی اجازه ساخت ویلا نداد بلکه باید نگذاشت که در زمین های شالیکاری و برنج ویلا ساخته شود.

ششمین کارت زرد مجلس به وزیر صنعت رسید/

نمایندگان مجلس شورای اسلامی حسن کامران نماینده اصفهان از محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت را مورد بحث و بررسی قرار داده و پس از استماع توضیحات کامران و پاسخ‌های نعمت‌زاده، با توجه به اینکه کامران اعلام کرد از پاسخ‌های وزیر قانع نشده‌اند، با ۱۱۱ رأی موافق، ۱۰۴ رأی مخالف و ۱۴ رأی ممتنع از ۲۳۷ نماینده حاضر در جلسه، از پاسخ‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت قانع نشدند و بدین ‌ترتیب ششمین کارت زرد مجلس نهم به نعمت‌زاده رسید.

به گزارش فارس، کامران در سوال خود از وزیر صنعت پرسیده بود علت وضعیت ناگوار بازنشستگان صنعت فولاد و عدم پرداخت مستمری آنان و یا دیرکردهای غیرقابل توجیه چیست؟

قرائت گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی و ارسال آن به قوه قضائیه

گزارش تحقیق و تفحص از عملکرد صنایع خودروسازی کشور در جلسه علنی پارلمان قرائت شد.

این گزارش که به درخواست تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آبان‌ ماه سال ۱۳۹۱ تهیه و در تاریخ ۶/۱۲/۱۳۹۱ با ۱۸۹ رأی موافق به تصویب رسید، دارای محورهای بررسی نحوه تعامل شرکت‌های خودروسازی با قطعه‌سازان، بررسی عملکرد قانون ارتقای کیفی تولید خودرو و سایر تولیدات صنعتی داخلی و میزان برنامه‌ریزی انجام شده به منظور بهبود کیفیت خودرو، بررسی میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در صنعت خودرو در جهت کاهش هزینه، قیمت تمام شده و استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته، بررسی میزان هزینه‌های غیرمرتبط و بررسی میزان سرمایه‌گذاری‌های بی‌مورد و خارج از چارچوب مقررات شرکت‌های خودروسازی است.

در بخش هایی از این گزارش عنوان شده است که:

*صنعت خودرو کشور با گردش مالى سالانه حدود ۲۰۰ هزار میلیارد ریال و ایجاد اشتغال مستقیم و غیر مستقیم برای حدود ۵۰۰ هزار نفر، یکى از کانون‌هاى توجه سیاستگذاران کشور است.

*بررسی اجمالی صورت­‌های مالی اساسی دو شرکت بزرگ خودروساز ایران خودرو و سایپا حاکی از خروج این شرکت‌ها از مسیر ایفای وظایف اصلی خود (تولید خودرو) و ایجاد انبوهی از شرکت های اقماری (به ترتیب در حدود ۱۵۰ و ۹۰ شرکت) و بعضاً صوری در داخل و خارج از کشور با مدیریتهای ماتریسی، تو در تو، پیچیده و فاقد کارآمدی لازم یا غیر فعال است. که محل جذب منابع انسانی و انجام معاملات خاص شده­اند و بعضاً با تهیه و تنظیم صورت‌های مالی غیر شفاف و غیر قابل اتکاء، حقوق صاحبان سرمایه را در معرض سفته بازی، دلالی و تهدید قرار داده‌ اند و در ‌‌نهایت خسارت ناشی از اینگونه عملکرد­‌ها را در قالب هزینه سربار و هزینه مالی و امثالهم با افزایش قیمت محصولات بر دوش مصرف کننده نهایی قرار گرفته است.

*علیرغم وجود حدود ۸۰٫۰۰۰ میلیارد ریال حجم مطالبات سررسید شده در صورت‌های مالی اساسی دو شرکت اقدام جدی و اثر بخشی در خصوص وصول مطالبات صورت نپذیرفته است، این در حالی است که طی سالهای اخیر این شرکتها عامل اصلی کاهش تولید را ضعف توان مالی و سرمایه در گردش ناشی از عدم پرداخت تسهیلات توسط بانک ها اعلام کرده اند.

نکته جالب توجه آنکه با وجود حجم عظیم مطالبات فوق الذکر، هزاران میلیارد ریال تسهیلات اخذ شده قبلی به دلیل عدم بازپرداخت به موقع به طور سنواتی استمهال شده اند.

*فقدان واحدهای نظارتی و حسابرسی داخلی اثر بخش در شرکتهای ایران خودرو و سایپا موجب :

۱٫ عدم شفافیت و بی انضباطی در سطوح مختلف

۲٫ عدم استفاده بهینه از منابع

۳٫ پیدایش سوء جریان مالی و اقتصادی در چرخه مالی و عملیاتی شده است، از سوی دیگر با وجود پرداخت ده ها میلیارد ریال هزینه حسابرسی و بازرسی قانونی و استقرار حسابرسان مستقل در طول زمان در شرکت‌های یاد شده، گزارش حسابرسان مستقل و قانونی به صورت شکلی بوده و کاربرد گزارش‌های مذکور حداکثر تا زمان برگزاری مجامع عمومی و تصویب حسابها می­باشد و به دلیل عدم شفافیت و وجود سوء جریان کالی فاقد کارآیی لازم در بهبود مدیریت و برنامه­ریزی میباشد.

*عدم مدیریت صحیح در زنجیره تامین موجب شده است تامین از طریق شبکه­های شرکتی تو در تو و پیچیده که به نحو ماهرانه­ای به هم تنیده شده­اند افزایش شدید قیمت قطعات را به همراه داشته و به طور طبیعی قیمت تمام شده محصولات تولیدی شرکت را به صورت فزاینده افزایش داده است. با بررسی روند عملکرد صنعت خودروسازی کشور در زمینه تامین قطعات مورد نیاز مشاهده می‌شود انگیزه تولید قطعات در داخل کشور به شدت کاهش یافته و گرایش به واردات قطعات بی کیفیت از خارج از کشور توسط “قطعه ساز نماها و  واردات قطعات بی کیفیت چینی با برچسب ایرانی افزایش داشته است و صنعت خودروسازی را بیش از پیش به خارج از کشور وابسته نموده است. در برخی از موارد مشاهده شده خودروسازان راساً اقدام به واردات قطعات از خارج از کشور می نمایند. در سال ۱۳۹۲ هر دستگاه خودرو پراید بدون کیسه هوا و با موتور یورو ۲ مبلغ ۱۶۰۰ دلار و هر دستگاه خودرو تیبا ۲۰۰۰ دلار نیاز ارزی داشته است. این مبالغ با ادعای خودکفایی این محصول در تعارض میباشد.

*از نمونه انحرافات در تامین قطعات شرکت ایران خودرو میتوان به خرید مخازن سی ان جی از شرکت آ. ص. ک.  با قیمتی حدود بیست میلیارد تومان بیشتر از دیگر تامین کنندگان، قرارداد با شرکت ن. ص. پ. در خصوص اجاره ده هزار دستگاه on time  با ۳ میلیارد تومان هزینه از سال ۱۳۸۵ بدون نتیجه و راکد اشاره نمود.

نقض بند ۳ ماده­ی ۲۵۸ لایحه ی اصلاح قسمتی از قانون تجارت از طریق استفاده از اموال شرکت بر خلاف منافع شرکت برای شرکتهایی که برخی از مدیران خود در آن به صورت غیر مستقیم ذینفع بوده اند. لازم به ذکر می باشد حجم معاملات شرکتهای مرتبط با افراد مذکور طی سالهای ۱۳۸۱ الی ۱۳۸۵ با شرکت سایپا بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد ریال بوده است.

*یکی از شیوه‌های رایج فروش خودرو در شرکت ایران خودرو تحویل خودرو امانی به نمایندگی‌های فروش است، در مواردی واگذاری خودروهای امانی به نمایندگی‌ها بر اساس تضامین ماخوذه از آنها صورت نگرفته و در چارچوب بررسی‌های به عمل آمده حداقل ۴۴ نمایندگی فاقد هرگونه تضمین نزد شرکت بوده که در موارد وصول مطالبات معوق از آنها را با مشکل مواجه کرده است از برخی از نمایندگی‌ها به هستند به طور نسبی وثیقه ملکی دریافت شده است، لیکن بدهی سنواتی آنها تسویه نشده است و به علت عدم نظارت صحیح و مدیریت کارا و اثر بخش بر اقدامات نمایندگی­ها سوء استفاده­های کلانی از اختیارات به همراه کلاهبرداری از مردم توسط برخی از نمایندگی‌ها مشاهده شد.

*میزان تعهدات ایجادی جهت تحویل خودرو به مشتریان بسیار بیشتر از میزان تولید است که این ناهماهنگی در فروش و تولید مبین نقص در برنامه­ریزی بوده که این رویه باعث ایجاد بازار سیاه خودرو ناشی از تفاوت قیمت فروش کارخانه با قیمت فروش محصولات در بازار شده است که در نهایت این روند باعث ایجاد سوء جریانات عمدی یا غیر عمدی در فروش خودرو می‌شوند.

*تصدی چند پست و عضویت مدیران ارشد شرکتهای خودروساز در هیات مدیره شرکت‌های زیر مجموعه به صورت عرف درآمده است. در بررسی مستندات مشخص شد مدیران عامل، قائم مقامهای مدیران عامل، معاونان و بسیاری از مدیران میانی هر دو شرکت ریاست و یا عضویت هیات مدیره چند شرکت مهم زیر مجموعه را نیز برعهده دارند.

*بررسی های صورت گرفته در محدوده زمانی بسیار کوتاه و حجم بسیار گسترده حیطه فعالیت مشخص نمود رعایت شاخصهای اعتباری جهانی در صنعت خودرو یعنی  مالکیت برند صاحب نام، تولید اقتصادی و همچنین فروش و خدمات پس از فروش از طریق شبکه جهانی صورت نپذیرفته است.

این گزارش حاکی است علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی پس از قرائت گزارش کمیسیون صنایع و معادن درباره تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور و شرکت‌های خودروساز گفت: گزارش تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور را همراه با ضمائم آن به قوه قضائیه ارسال می‌کنیم.

برگزاری اجلاس تروئیکای تهران/ قدرت مقاومت خاورمیانه جدید را شکل می‌دهد

نشست تروئیکای اتحادیه بین‌المجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی و دیگر رؤسای مجالس و هیأت‌های شرکت‌کننده به مناسبت تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه در تهران برگزار شد.

در این اجلاس رؤسای مجالس کشورهای ایران، مالی، سودان، فلسطین، سوریه، قطر و عمان و همچنین هیأت‌های پارلمانی از لبنان، ترکیه، پاکستان حضور یافتند و به ایراد سخنرانی پرداختند.

جهاد اللحام رئیس مجلس سوریه عصر امروز (سه‌شنبه) در نشست تروئیکای اتحادیه مجالس کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه امروز دشمنان اسلام به دنبال سرگرم کردن محور مقاومت و کشورهای منطقه هستند، تصریح کرد: دشمنان به دنبال آنند که ما سرگرم شویم و نگاه‌مان از فلسطین دور شود؛ کشورهایی که امروز حامی اسرائیل هستند مدافع تروریست‌های سوریه و عراق نیز می‌باشند و این موضوع اتفاقی نیست.

رئیس مجلس سوریه با طرح این پرسش که چه راهی برای مقابله با طرح‌های دشمن وجود دارد،‌گفت: همه کشورهای اسلامی باید اهتمام خود را برای مقابله با اسرائیل به کار گیرند، ‌دولت‌های اسلامی باید با بسیج امکانات برای مبارزه با تروریسم القاعده و تروریسم داعش به صحنه بیایند.

وی همچنین از تمام کشورهای اسلامی خواست برای حمایت از سوریه و عراق در مقابله با داعش به پا خیزند و گفت: تروریسم داعش به سوریه و عراق محدود نخواهد شد و به مناطق دیگر نیز گسترش خواهد یافت.

همچنین محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با ابراز تأسف نسبت به کم‌تحرکی شورای امنیت سازمان ملل متحد و سکوت توأم با رضایت برخی کشورهای مدعی حقوق بشر در قبال کشتار زنان و کودکان غزه اظهار کرد: هر چند شاهد اقدامات معدودی در برابر جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه بوده‌ایم، اما به واسطه محاصره این باریکه، این تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در اجلاس تروئیکا تأکید کرد: امروز خرسندیم که تمام جریان‌های مقاومت نظری حزب‌الله، حماس و جهاد اسلامی بلوغ و شایستگی مقاومت را علیه رژیم صهیونیستی نشان دادند و این مقاومت امروز مدالی بر سینه مسلمانان است وگرنه طرح‌های سازش هیچ نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت.

رئیس‌ مجلس ادامه داد: امروز قدرت مقاومت است که خاورمیانه جدید را شکل می‌دهد و آمریکا و اقمار آن نمی‌خواهند این قدرت را به رسمیت بشناسند و تلاش می‌کنند با انگ تروریست به این جریان ضربه بزنند.

شرکت کنندگان در بیانیه پایانی نشست تروئیکای اتحادیه مجالس اسلامی نیز بر پشتیبانی کامل کشورهای عضو این اتحادیه از مقاومت ملت فلسطین علیه اشغالگران صهیونیست در اشکال گوناگون تاکید و خاطرنشان کردند: مقاومت علیه اشغالگران حق قانونی همه ملت‌های تحت اشغال است.

***مرداد

ممنوعیت اعمال جراحی پیشگیری دائمی از بارداری

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح افزایش نرخ باروری و پیشگیری از کاهش  رشد جمعیت مقرر کردند همه اعمال جراحی که به منظور پیشگیری دائمی از بارداری انجام می‌شود، به استثنای موارد مرتبط با تهدید سلامت ممنوع است. عدم رعایت این حکم توسط شاغلان حرف پزشکی تخلف محسوب می‌شود و متخلفان متناسب با عمل ارتکابی و تکرار آن به مجازات‌های مندرج در تبصره یک ماده ۲۸ قانون سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۶ آبان‌ماه ۸۳ محکوم می‌شوند.

همچنین وکلای ملت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را موظف کردند تا مدیریت برنامه سلامت باروری و فرزندآوری را در راستای بند ۴ سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری استمرار دهد و آن را بهبود بخشد.

ارائه لایحه دولت برای رونق اقتصادی به مجلس

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور در تشریح چهارمین نشست سران قوا با بیان اینکه بحث اقتصاد و خروج از رکود مسئله‌ای بسیار پراهمیت است و به‌عنوان یکی از موضوعات جلسه مورد بررسی قرار گرفت، گفت: یکی از برنامه‌های اساسی دولت خروج از رکود و حرکت به سمت رونق تولید ملی است.

وی با بیان اینکه در سال آغاز فعالیت دولت یازدهم رشد منفی رکود نسبت به سال ۹۱ که شاهد رشد منفی ۶٫۸ بودیم، کمتر شد، افزود: بانک مرکزی عصر امروز اعلام کرد که رشد منفی سال ۹۲ در حدود منفی ۱٫۱ بوده، بنابراین حرکت خوبی در سال ۹۳ نسبت به سال گذشته صورت گرفته است.

روحانی از ارائه لایحه ای یک فوریتی به مجلس خبر داد و گفت: در این رابطه لایحه‌ای یک‌فوریتی توسط دولت تهیه و تقدیم مجلس شده و روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس مطرح می شود که تصویب آن به اقتصاد کشور و دولت کمک خواهد کرد.

درخواست نمایندگان برای تشکیل جلسه غیرعلنی مجلس با رئیس جمهور

در ‌پی اظهارات حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور درباره مخالفان روند مذاکرات هسته ای میان ایران و ۱+۵ نادر قاضی‌پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی از ارائه درخواست کتبی نمایندگان برای حضور رئیس‌ جمهور در مجلس و در یک جلسه غیرعلنی به منظور ارائه توضیحاتی درباره این اظهارات خبر داد.

رئیس‌ جمهور در جمع سفرای ایران در خارج از کشور، نسبت به منتقدان توافق ژنو و مذاکرات هسته‌ای به شدت انتقاد کرد و گفت: زمانی که مذاکرات هسته‌ای آغاز می‌شود، عده‌ای می‌گویند ما می‌لرزیم، به جهنم! بروید جایی که نلرزید.

نامه سرگشاده به رئیس‌جمهور درباره رانت ۶۵۰ میلیون یورویی/ آیا منتقدان حتی به اندازه دولتمردان آمریکا نیز برای شما قابل احترام نیستند؟

الیاس نادران نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به رئیس جمهور در واکنش به سخنان اخیر وی درباره منتقدان دولت نامه سرگشاده‌ای نوشت.

در بخشی از این نامه خطاب به رئیس جمهور آمده است:

«… به نقد رسانه‌ها پرداخته اید که چرا حرف به زعم شما ناصواب نمایندگان مردم را درخصوص پیگیری این پرونده به گوش مردم می‌رسانند و آن را تکرار می‌کنند. دولت های قبل نیز در موارد مشابه راهی را در پیش گرفتند که اکنون شما در اواسط آن هستید. درخواست از رسانه ها برای سکوت دربرابر نقایص و خطاهای دولت و دولتمردان نتیجه ای جز حساسیت بیشتر افکار عمومی بر این موارد نخواهد داشت. رسانه های مستقل و عدالتخواه و هم چنین نمایندگان ملت نیز بنا به قواعد بدیهی مردمسالاری از اوامر شما در این زمینه تبعیت نخواهند کرد و همچنان به نقد مشفقانه و دلسوزانه خود برای هدایت دولت به راه صواب ادامه خواهند داد … دولت خود را «پاک» نام نهاده اید. البته شما اولین دولتی نیستید که در مقابل منتقدان عدالتخواه خود، مدعی پاک بودن می‌کنید، رئیس جمهور پیشین که شما بر گرده نقد او موفق به دریافت اعتماد مردم شدید نیز همین ادعا را داشت. «پاک ترین دولت تاریخ» را که از یاد نبرده اید؟ حاصل آن تقابل ها با منتقدان مشفق و عدالتخواهان دلسوز دولت و ملت به کجا رسید؟ شما که بیش از دیگران باید از رفتار دولت و دولتمردان پیشین خود درس بگیرید. نظر شما درباره میزان پاکی دولت قبل در این زمینه چیست؟ جلوگیری از اظهارنظر منتقدان نیز نظر آیندگان درباره دولت شما را بر همان مدار خواهد برد … عجیب‌ترین و دردآورترین قسمت این سخنان نیز آنجاست که مجموعه اقدامات نمایندگان عدالتخواه برای جلوگیری از تکرار و گسترش فساد در دولت شما که در پیگیری پرونده ۶۵۰ میلیون یورویی نمود داشته را به تلاش برای زدودن فساد دولت قبل متهم نموده اید. اولین سوالی که در این زمینه به ذهن می رسد این است که شما در همه ۸ سال دولت قبل و در اوج مبارزه عدالتخواهان با مفاسد دولت گذشته کجا بودید؟»

در بخش دیگری از این نامه، نادران از رئیس جمهور می پرسد: «برای کسی که با دشمنان این ملت بازی «برد-برد» تعریف می کند و به دنبال «قول احسن» در تعامل با بیگانگان است، حیف است که با منتقدان دلسوز و عدالتخواهان برخوردهای خشن و آنتاگونیستی داشته باشد و در پیش چشمان حیرت زده مردم بازی «باخت-باخت» را با منتقدان پیش بگیرد. آیا عدالتخواهان و منتقدان شما حتی به اندازه دولتمردان آمریکا نیز برای شما قابل احترام نیستند تا در برابر آنها هم از بکارگیری ادبیات سخیف و دور از شان نفر دوم نظام اسلامی پرهیز کنید؟»

عدم اعتماد مجدد به وزیری که به جای مدیریت کردن مدیریت شد/ اعلام مخالفت فرجی دانا با بازی سیاسی در دانشگاه ها و انتشار اسامی بورسیه ها

جلسه علنی بررسی استیضاح رضا فرجی دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، برگزار شد که در نهایت ‌پس از سخنان موافقان و مخالفان و دفاع وزیر، نمایندگان با ۱۴۵ رأی موافق، ۱۱۰ رأی مخالف و ۱۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۰ نماینده حاضر در صحن، با «عدم‌اعتماد» به فرجی‌دانا موافقت ‌کردند و بر این اساس، وی نتوانست مجدداً رأی اعتماد را کسب کند.

عدم پذیرش و سرگردانی پذیرفته شدگان قانونی بورسیه های تحصیلات تکمیلی و متاسفانه ارائه مجوز پذیرش افراد رد صلاحیت شده در این دوره ها علی رغم تاکید مراجع ذی صلاح و قانونی در کشور و بازگرداندن برخی از اساتید اخراج شده توسط هیات های رسیدگی به تخلفات یا مراجع ذیربط دانشگاهی، اعزام گروههای سیاسی بعضا دارای سوابق تندروی در قالب کارشناسان، ارزیابی عملکرد روسای دانشگاهها که زمینه ایجاد تنش را در دانشگاهها فراهم نموده و تغییر شیوه انتخاب روسای دانشگاهها برخلاف رویه های جاری شورای عالی انقلاب فرهنگی برخلاف دستور صریح ریاست محترم جمهوری، منصوب نمودن عناصر دارای سابقه مشخص در فتنه ۸۸ در مسئولیت های مهم ستادی ‌وزارت خانه و عزل اشخاص عالم، متعهد و مدیر از برخی دانشگاهها و نصب افراد دارای سوابق تند و افراطی به ویژه در مدیریت های میانی دانشگاه ها و عدم مواجه درست با تحرکات سیاسی ضد انقلاب و ضد نظام برخی عناصر فعال در دانشگاهها و میدان دادن به برخی نشریات  دارای رویکرد ضد دینی و گرایشات شدیدا قومی و تجزیه طلبانه در محیط های دانشگاهی و احیای برخی تشکل های افراطی و آشوب طلب محورهای این استیضاح که با ۵۱ امضا از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است.

در این جلسه که در غیاب رئیس جمهور برگزار شد، موسی غضنفرآبادی نماینده مردم بم در مجلس با اشاره به اینکه فرجی ‌دانا افراد رد صلاحیت شده را با لجبازی و ناتوانی منصوب کرد، خطاب به وی گفت: آقای وزیر! به جای اینکه مدیریت کنید مدیریت شدید.

نقوی‌ حسینی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، دیگر موافق استیضاح نیز با تأکید بر اینکه در دوره تصدی فرجی دانا بر وزارت علوم، دانشگاه‌ها آبستن فتنه جدید می‌شوند، کلیپی از اظهارات فرجی‌دانا در دیدار با تشکل‌ها و تصاویر توفیقی معاون وزیر و یک رئیس دانشگاه در جمع فتنه‌گران را به نمایش گذاشت.

همچنین علی اصغر زارعی نماینده مردم تهران در موافقت با استیضاح فرجی دانا خاطرنشان کرد: ۳ هزار بورسیه ادعایی غیر قانونی در دولت های نهم و دهم در نهایت به ۱۹۰ نفر تقلیل یافتند.

در ادامه، فرجی دانا وزیر وقت علوم در دفاع از خود با تأکید بر اینکه اگر رکود علمی هم در دانشگاه ها حاکم باشد نتیجه سیاست‌های شش سال قبل است، گفت: انتشار اسامی بورسیه‌ شده‌ها را به هیچ عنوان تایید نمی‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه به جز اجرای منویات مقام معظم رهبری هدف دیگری نداریم،‌ تأکید کرد: بنده اعلام کردم هر کس بخواهد در دانشگاه‌ها بازی سیاسی راه بیندازد با او برخورد شود.

***شهریور

طرح «ساماندهی نحوه قیمت‌گذاری خودروی داخلی»

عزت‌الله یوسفیان ملا رئیس کمیسیون تدوین آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به گلایه‌های رئیس‌ جمهور، نمایندگان و مردم از قیمت‌های اعلام شده از سوی شورای رقابت گفت: پس از طرح گلایه‌ها جمعی از نمایندگان طی طرحی مکانیزم جدیدی را برای تعیین قیمت خودرو مشخص کردند.

نماینده آمل با بیان اینکه در این طرح مکانیزم لازم برای تعیین قیمت خودرو مشخص شده است تصریح کرد: در این طرح به دنبال آن هستیم که یک هیأت مرکزی برای تعیین قیمت خودرو تشکیل شود تا این هیأت پیرامون قیمت خودرو اعلام نظر کند.

انتهای پیام/


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.