کد خبر : 12720
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مارس 2015 - 20:29
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای دولت مدیون نامگذاری سال ۹۴ است بسته هستند

دولت مدیون نامگذاری سال ۹۴ است

دولت مدیون نامگذاری سال ۹۴ است

به گزارش اهروصال به نقل از مهر، عماد افروغ با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» و با اشاره به زمینه‌های این نامگذاری، اظهار داشت: این نامگذاری بسیار مناسب و خوب و با دیدگاه متقابلی صورت گرفته و یکطرفه نیست. وی افزود: به





به گزارش اهروصال به نقل از مهر، عماد افروغ با اشاره به نامگذاری سال جدید از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان «دولت و ملت، همدلی و هم‌زبانی» و با اشاره به زمینه‌های این نامگذاری، اظهار داشت: این نامگذاری بسیار مناسب و خوب و با دیدگاه متقابلی صورت گرفته و یکطرفه نیست.

وی افزود: به نظر می‌رسد با این نامگذاری، در وهله اول یک حمایت پررنگ از دولت صورت گرفته و دولت مرهون و مدیون این نامگذاری است؛ این را هم می‌توان از فهوای نامگذاری و هم از زمینه‌های موجود، برداشت کرد. درواقع این نامگذاری تداعی‌کننده یک نوع مسامحه و رابطه دوسویه همدلی بین دولت و ملت است.

افروغ تصریح کرد: این نامگذاری از یکسو دولت را فرا می‌خواند تا بستر همدلی را فراهم کند و از طرف دیگر اقشار مختلف جامعه را نیز دعوت می‌کند تا با حٌسن نیت و نقدهای مٌستدل، به مسائل دولت بپردازند.

تاثیر شرایط نرم‌افزاری و سخت‌افزاری جهان در نامگذاری سال ۹۴

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به شرایط منطقه، اظهار داشت: به نظر من یکی از شرایط موجود که منجر به نامگذاری سال جدید با این عنوان شده، شرایط منطقه‌ای است؛ امروز شرایط منطقه‌ای ما امن نیست و همه این را می‌دانیم و چرایی آن نیز بحث مفصلی بوده که قابل بررسی است.

وی ادامه داد: نکته دیگری که منجر به این نامگذاری شده، مسائل فرا منطقه‌ای است که در دو بٌعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری (خاص و عام) قابل بررسی است.

افروغ تصریح کرد: آنکه خاص است، مسائل مربوط به فناوری هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای است و همه می‌دانیم که هر چه تیم مذاکره‌کننده کشورمان از حمایت یکدست و یکپارچه‌ای برخوردار باشد، قدرت چانه‌زنی آنها بیشتر می‌شود و در طرف مقابل نیز قدرت مانور غیرگفتگویی آنها کمتر می‌شود و دیگر نمی‌توانند از چیزی به عنوان «شر سرکوب» یا «شر قطع مذاکره» استفاده کنند.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس هفتم در ادامه با اشاره به جنبه عام شرایط جهان و ارتباط آن با نامگذاری امسال، گفت: شاید در ظاهر امر خیلی چیزها در جهان امروز به نفع انقلاب اسلامی نباشد، اما یک واقعیت دیالکتیک نیز وجود دارد؛ وقتی قرار است یک اتفاق بزرگ جهانی بیافتد، هر تحولی با یک نوع سختی همراه است، این همان چیزی است که در قرآن کریم با آیه «ان مع العسر یسری» تعریف شده است.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی اهداف بزرگ و نرم‌افزاری دارد که ای کاش همه آن را بفهمیم؛ این اهداف غایی در مسائل هسته‌ای، ماهواره و امثال آنها تعریف نشده است؛ اینها ابزار است. تکیه این انقلاب بر توده‌ها و نیز بر اخلاق و معنویت است که اگر این نکته را خوب درک کنیم و متوجه شویم که وحدت و همدلی یک مقوله از جنس اخلاق و فرهنگ است، آن وقت وجه نرم‌افزاری انقلاب اسلامی بهتر درک می‌شود.

وجه ممیزه انقلاب اسلامی، فرهنگ است، نه سیاست و اقتصاد

افروغ بر توضیح ماهیت نرم‌افزاری انقلاب اسلامی تاکید کرد: متاسفانه فراموش می‌شود که وجه ممیزه انقلاب اسلامی نه بر اهداف سیاسی و اقتصادی که در اهداف فرهنگی و معنوی تعریف شده است؛ البته این به معنای بی‌توجهی به سیاست و اقتصاد نیست، اما باید توجه کنیم که امروز کشوری مانند آمریکا در اوج قدرت سیاسی و اقتصادی قرار دارد، اما اخلاق آن بالا نیامده و در همان حالت زورمدارانه باقی مانده است.

این استاد جامعه‌شناسی گفت: اهداف غایی انقلاب اسلامی که همه مسائل باید بر اساس آن تعریف شود، مسائل نرم‌افزاری انقلاب، یعنی اخلاق، همدلی و وفاق است؛ این مساله که در واقع جوهره انقلاب اسلامی است، امروز در بین جریان‌های سیاسی و رسانه‌های بی‌اخلاق مظلوم واقع شده است.

وی تصریح کرد: اقتصاد و سیاست بسیار مهم است، اما ابزار است و اگر قرار است انقلاب سه شعار «آزادی، عدالت و معنویت» را به طور همزمان دنبال کند، چیزی که آزادی و عدالت را به هم پیوند می‌زند و میان آن دو تعادل برقرار می‌کند، معنویت و اخلاق است؛ در غیر این صورت ممکن نخواهد بود آزادی و عدالت به طور واقعی فراهم شود.

افروغ در توضیح این مقوله عنوان کرد: انقلاب فرانسه به دلیل توجه به آزادی، یک انقلاب فردگرا و انقلاب روسیه به دلیل توجه به عدالت، یک انقلاب جمع‌گرا بوده است؛ هیچ‌گاه نمی‌توان این دو را با هم جمع کرد، مگر با انقلاب اسلامی که جمع‌کننده دو عنصر آزادی و عدالت به وسیله عنصر سومی به اسم «اخلاق» و «معنویت» بوده است.

عضو سابق هیات علمی دانشگاه تهران ادامه داد: اگر بفهمیم که شعار «همدلی و هم‌زبانی» صرف‌نظر از مؤلفه‌ها و ملزومات آن یک شعار فرهنگی است، آن وقت به این نکته می‌رسیم که می‌توانیم تحقق‌دهنده اهداف عالی انقلاب اسلامی باشیم. این در شرایطی است که می‌بینیم حتی بسیاری ماتریالیست‌های بزرگ نیز کم‌کم متوجه اهداف غایی انقلاب اسلامی شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: اخیرا کتابی از یک مارکسیست می‌خواندم که می‌گفت وارد هزاره‌ جدیدی شده‌ایم که هزاره خداگرایی است؛ آیا انقلاب اسلامی ما هیچ تاثیری در این جریان فکری نداشته است؟! قطعا ً تاثیر داشته است.

افزوغ اظهار داشت: انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن کار خود را می‌کند هر چند ما غافل باشیم، اما اگر بخواهیم شعارها و اهداف غایی انقلاب را به دست خودمان تحقق ببخشیم، باید در مرکز انقلاب اسلامی که ایران است، یک نوع همدلی واقعی و نه از سر فریب در بین خود ایجاد کنیم.

این استاد دانشگاه با اشاره به لازمه ایجاد این همدلی و هم‌زبانی، تصریح کرد: اگر همدلی ایجاد شود، هم دولت برای ملت پر می‌کشد و هم ملت برای دولت بال‌بال می‌زند؛ شرط ایجاد این همدلی، وجود اعتماد است و اعتماد نیز در شرایطی ایجاد می‌شود که دولت، مردم را باور کند و دست نیاز به سوی آنها دراز کند و در مواجهه با آن نه از فریب و زور که از اقناع استفاده کند و ملت نیز از تمام ظرفیت‌های خود برای پیوند با دولت و الگوسازی برای دیگر ملت‌ها استفاده کند.

افروغ در پایان تاکید کرد: مساله همدلی و هم‌زبانی که برگرفته از اخلاق و معنویت به عنوان رکن اصلی انقلاب اسلامی است، قطعا محدود به امروز و فردا نیست و باید در همه دوران به عنوان گفتمان اصلی مورد توجه مردم و مسئولان باشد.

 

انتهای پیام/ف

source


ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.