کد خبر : 121523
تاریخ انتشار : چهارشنبه 28 جولای 2021 - 11:34
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید سیمان صوفیان/ آیا ساخت‌وساز به رکود می‌رود؟ بسته هستند

کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید سیمان صوفیان/ آیا ساخت‌وساز به رکود می‌رود؟

کاهش ۵۰ درصدی ظرفیت تولید سیمان صوفیان/ آیا ساخت‌وساز به رکود می‌رود؟

کاهش تولید سیمان و برخی مصالح ساختمانی به خاطر قطعی برق صدمات جبران ناپذیری به این بازار وارد کرده است. به گزارش پایگاه خبری اهروصال، تیم اقتصادی دولت روحانی به معنای واقعی یک تیم شکست خورده است؛ مردان اقتصادی که در طول دولت روحانی و به ویژه در چهار سال گذشته نتوانستند جلوی تورم افسارگسیخته

کاهش تولید سیمان و برخی مصالح ساختمانی به خاطر قطعی برق صدمات جبران ناپذیری به این بازار وارد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری اهروصال، تیم اقتصادی دولت روحانی به معنای واقعی یک تیم شکست خورده است؛ مردان اقتصادی که در طول دولت روحانی و به ویژه در چهار سال گذشته نتوانستند جلوی تورم افسارگسیخته را بگیرند و با دستاویز تحریم‌ها، عدم مدیریت خودشان را توجیه کردند.

قطعی برق به دلیل عدم توسعه زیرساخت‌ها متناسب با رشد مصرف یکی از آخرین مشکلاتی است که مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند اما این قطعی تنها مصرف کنندگان خانگی را کلافه نکرده بلکه تولید را هم به رکود برده و قیمت برخی از اجناس را به صورت غیرقابل باور افزایش داده است. سیمان یکی از مصالح بازار مسکن است که در روزهای گذشته به دلیل کاهش تولید ناشی از قطع برق کمیاب و در عین حال گران شده است و این روزها پاکتی ۸۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

این در حالی است که در چند ماه گذشته قیمت سیمان نهایتا تا سی هزار تومان افزایش یافته بود و این افزایش قیمت ساخت‌وسازها را هم تهدید می‌کند.

قطعی برق تولید سیمان صوفیان را نصف کرد

اهروصال، ولی الله اخلاقی فرد، مدیرعامل شرکت سیمان صوفیان هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص کاهش تولید سیمان اظهار داشت: نیاز دپارتمان‌های مختلف سیمان صوفیان به انرژی برق ۴۰ مگاوات است در حالی که امروز تنها ۱۲ مگاوات آن تامین می‌شود و در نتیجه آن تولید سیمان در این کارخانه به حد قابل توجهی کاهش یافته است.

وی افزود: تولید سیمان در این کارخانه از ۶.۶ هزار تن در روز به ۲.۶ هزار تن کاهش پیدا کرده است و علت کمبود و گرانی سیمان در بازار فقط همین موضوع است.

اخلاقی فرد با اشاره به تعطیلی بخش بزرگی از کارخانه سیمان صوفیان به دلیل قطع برق، تاکید کرد: کمبود و گرانی سیمان هیچ دلیلی جز قطعی برق ندارد، در حالی که نیاز آذربایجان شرقی به سیمان روزانه ۱۰ الی ۱۲ هزار تن است، تولید سیمان صوفیان بدلیل کمبود برق، به کمتر از نصف ظرفیت کاهش پیدا کرده است.

تاثیر بلندمدت کاهش تولید سیمان بر بازار

محمد امامی، کارشناس بازار مسکن هم در گفت‌وگو با آناج در خصوص افزایش قیمت سیمان و تاثیر آن بر بازار مسکن گفت: اولین نکته مهم این است که در سال گذشته قیمت مسکن رشد ۹۰ درصدی داشته و این یعنی عمده افراد جامعه توان خرید یا ساخت مسکن را ندارند.

اهروصال، وی ادامه داد: در چنین وضعیت آشفته بازار هم قیمت سیمان که یکی از مصالح کاربردی در ساخت‌وساز است و دیگر مصالح به خاطر برخی اتفاقات افزایش عجیبی داشته و با ادامه این روند باید شاهد رکود بیشتر در بازار مسکن باشیم.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مشکلات بازار مسکن حتی در هشت سال آینده هم قابل حل شدن نیست، عنوان کرد: اگر ما می‌خواهیم مشکل مسکن را به صورت ریشه‌ای حل کنیم باید یک برنامه ریزی ۳۰ ساله انجام دهیم و چه بهتر که در دولت آینده پایه‌های این برنامه گذاشته شود.

وی افزایش قیمت مصالح ساختمانی به خاطر قطعی برق را بی‌تدبیری دانست و اظهار داشت: کاهش تولید مصالح ساختمانی از جمله سیمانی به صورت طولانی مدت اثرات مخرب خواهد گذاشت زیرا با کاهش یک ماه تولید باید شش ماه برای جبران تولید کار کنیم تا بازار دچار آشفتگی نشود.

سایت خبری تحلیلی اهروصال

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.