کد خبر : 117292
تاریخ انتشار : جمعه 14 دسامبر 2018 - 13:54
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کشتارگاه صنعتی دغدغه دامداران اهری بسته هستند

کشتارگاه صنعتی دغدغه دامداران اهری

کشتارگاه صنعتی دغدغه دامداران اهری

شهرستان اهر یکی از قطب های کشاورزی و دامی آذربایجان شرقی است و با ایجاد کشتارگاه صنعتی می توان به افزایش درآمد دامداران، به خصوص روستاییان و عشایر شهرستان کمک کرد.

به گزارش اهروصال؛ این شهرستان با بیش از ۷۲۰ هزار واحد دامی که این رقم در فصل ییلاقی به بیش از یک میلیون افزایش می یابد، اهمیت این منطقه را در تولید پروتئین و فرآورده های لبنی و گوشتی دو چندان کرده است.
هم اکنون در اهر به جهت نبود کشتارگاه صنعتی گوشت قرمز، دام های سبک و سنگین منطقه به صورت زنده به استان های مختلف به خصوص مجتمع زیاران استان قم منتقل می شود که در این خصوص، علاوه بر اینکه در فروش این دام ها مبلغ قابل توجهی نصیب حق العمل میادین دواب و دلالان می شود، از طرفی هم انتقال این دام ها به شهرهایی با مسافت بیشتر، باعث می شود که دام ها به جهت بعد مسافت با کاهش وزن از یک تا سه کیلوگرم مواجه شوند که این هم ضرری مضاعف است.
این در حالی است که با تمهیدات و تسهیلات ویژه از قبیل اعطای زمین رایگان، تسهیلات تشویقی و کم بهره، معافیت مالیاتی حداقل پنج ساله و معافیت بیمه ای می توان سرمایه گذاران را در اهر برای سرمایه گذاری در این زمینه تشویق و ترغیب کرد.
شهرستان اهر و شهرهای همجوار به جهت موقعیت ویژه یکی از ظرفیت های مهم در کشاورزی و دامداری است و ایجاد کشتارگاه صنعتی گوشت قرمز و صنایع بسته بندی و فرآورده های لبنی و گوشتی به طور قطع توجیه اقتصادی لازم را برای سرمایه گذار خواهد داشت و از طرفی، دامداران انگیزه بیشتری برای توسعه گاوداری ها و تبدیل گاوداری های سنتی به صنعتی و استفاده از نژادهای برتر گوشتی و شیری به کار خواهند بست.
این شهرستان با منابع خدادادی، مراتع و زمین های کشاورزی بهترین محل برای پرورش دام و طیور بوده و اگر دامداران روستایی اطمینان حاصل کنند که تولیدات دامی آنها بدون ارسال به شهرستان های دور، خریدار بومی و محلی دارد، به زندگی در روستاها امیدوار می شوند.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، ایجاد و راه اندازی کشتارگاه صنعتی در این شهرستان را ضروری دانسته و معتقد است: ایجاد کشتارگاه صنعتی علاوه بر اشتغال زایی باعث عدم خروج دام زنده و افت گوشت دام ها در جریان نقل و انتقال از این شهرستان به شهرستان های دیگر می‌شود.
بیت الله عبداللهی می افزاید: وجود کشتارگاه صنعتی می تواند بسیاری از مشکلات و دغدغه های دامداران را رفع کند.
فرماندار شهرستان اهر نیز ایجاد کشتارگاه صنعتی دام و گوشت قرمز را یکی از نیازهای اساسی منطقه شمرده و گفت: دولت در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال از سرمایه‌گذاران حمایت می ‌کند.
زاهد محمودی در عین حال تاکید می کند: البته هدف ما در زمینه تولید نباید تنها تامین نیاز بازار داخلی باشد بلکه صادرات محصولات تولیدی شهرستان اهر زمینه رشد اقتصادی، تولید و اشتغال را سرعت می بخشد.
وی یادآوری می کند: در حال حاضر تأمین امنیت غذایی در اولویت قرار داردو انتظار داریم با توجه بیش از پیش به استانداردهای لازم، محصولات غذایی سالم و ارگانیک به دست مردم برسد.
محمد اسدی مدیر جهاد کشاورزی اهر نیز گفت: این شهرستان با بیش از ۷۲۰ هزار واحد دامی که این رقم در فصل ییلاقی به بیش از یک میلیون راس افزایش می یابد، یکی از مناطق مهم تولید گوشت قرمز استان آذربایجان شرقی است و در تولید و تامین پروتئین و فرآورده های لبنی و گوشتی استان نقش بسزایی دارد.
رییس شورای شهرستان اهر نیز این شهرستان و منطقه ارسباران را یکی از مناطق مستعد در تولید و پرورش گاو و گوسفند برشمرد و گفت: یکی از منابع در آمد روستاییان از این محل است.
بهبود سعادتی افزود: اهر به جهت وجود قابلیت های کشاورزی و دامی یکی از مناطق مهم برای سرمایه گذاری در این حوزه بوده و سرمایه گذاری در ایجاد کشتارگاه صنعتی گوشت قرمز و صنایع بسته بندی و فرآورده های لبنی و گوشتی از نیازهای شهرستان است.
شهرستان اهر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که جمعیت آن بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ در حدود ۱۲۸ هزار نفر است که ۹۲هزار نفر در شهر اهر و ۳۶ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.

گزارش: رضا بالاگر

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.