کد خبر : 116038
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 آگوست 2018 - 19:19
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای نشست تحلیلی فیلم « عصر مدرن » بسته هستند

نشست تحلیلی فیلم « عصر مدرن »

نشست تحلیلی فیلم « عصر مدرن »

اولین جلسه ی تحلیل و نقد فیلم های سینمایی در اهر به همت معاونت فرهنگی سپاه ناحیه اهر و با ارائه و توضیحات مبسوط برادر سجاد نوروزی اهری ( کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی ) در سالن کتابخانه شیخ شهاب الدین اهری برگزار گردید.

سرویس فرهنگی اهروصال؛

اولین جلسه ی تحلیل و نقد فیلم های سینمایی در اهر به همت معاونت فرهنگی سپاه ناحیه اهر و با ارائه و توضیحات مبسوط برادر سجاد نوروزی اهری ( کارشناس ارشد زبان و ادبیات انگلیسی ) در سالن کتابخانه شیخ شهاب الدین اهری برگزار گردید. برادر نوروزی تسلط بسیار خوبی بر مباحث غرب شناسی دارند و با توجه به آشنایی کامل به زبان انگلیسی و مطالعه مبانی فلسفه سیاسی غرب به زبان اصلی ظرفیت و پتانسیل عالی برای تحلیل فیلم های با محتوای اندیشه های غربی دارند.

این جلسه را به دلیل شروعِ نقدِ محتوای فیلم های سینمایی در منطقه ی ارسباران به فال نیک می گیریم چرا که می تواند به سایر مقولات فرهنگی همانند فیلمنامه، نمایشنامه و مقاله های نشریات نیز قابل گسترش باشد.

اهمیت نقدهای ادبی و معرفتی بر کسی پوشیده نیست. در زمانه ای به سر می بریم که تهاجم فرهنگی دشمن در قالب هنر و به صورت هنرمندانه اتفاق می افتد و بدون شناخت ماهیت و ذات تولیدات و فراورده های فرهنگی نمی توان در جبهه فرهنگی موفق شد. عبور بی تفاوت از کنار آثار هنری فاجعه بار خواهد بود. نگاه صِرف به قالب های فرهنگی و تشویق و تجلیل از آنها بدون توجه به مفاهیمی که با خود دارند برای کلیت فرهنگ زیانبار بوده و نتیجه عکس خواهد داشت. نقّادی در حیطه ی آثاری مانند فیلم و تئاتر و حتی شعر که در شکل گیری شاکله ی فر هنگی جامعه چه از بُعدِ مثبت و چه منفی نقش بسزایی دارند حائز اهمیت است.

در این نشست، آقای نوروزی توضیح کوتاهی در ارتباط با دلایل شکل گیری مدرنیسم در غرب ارائه نمود. نطفه بندی مدرنیسم با رنسانس و انقلاب صنعتی در غرب همراه شده بود. این ایدئولوژی محصول و نتیجه ی سخت گیری ها و دگم اندیشی های اربابان کلیسا در قرون وسطی می باشد که در نهایت به برچیده شدن نقش دین مسیحیت در جامعه غربی و محدود شدن آن در حوزه های فردی ختم گردید. مدرنیسم با پروراندن و رشد اندیشه های حس گرایانه و هرمنوتیکی، حتی در حیطه های فردی نیز دین را از موضوعیت انداخت. یکی از خصوصیات عصر مدرنیسم که از قرن پانزدهم میلادی شروع شده است صنعتی و ماشینی شدن غرب می باشد. این خصیصه و عوارض و مشکلات ناشی از آن، دستمایه و موضوع فیلم ” MODERN TIMES ” یا عصر مدرن به کارگردانی چارلی چاپلین قرار گرفته است.

چاپلین در این فیلم با نگرشی انتقادی به مدرنیسم و ماشینی شدنِ جوامع پرداخته است. در این فیلم، نظم ماشینی و بی روحِ حاکم بر جامعه که انسانِ مدرن را در چنبره و محاصره ی خود در آورده است و تحمیل مدرنیسم با هدف تسهیل زندگی که گاه نتیجه ی منفی و عکس داشته به تصویر کشیده شده است. چارلی در ” عصر مدرن ” سعی نموده تا تراژدی های مدرنیزاسیون را با زبان طنز بیان نماید.

در روزهای آتی، فیلم سینمایی ” فروشنده ” به کارگردانی اصغر فرهادی در این نشست تحلیل خواهد شد. فرهادی با فروشنده، جایزه اسکار را کسب نموده است. امید می رود حضور همشهریان فهیم در این رویداد فرهنگی که تاکنون در اهر سابقه نداشته است موجب شود در عمق بخشیدن به ادراکات فرهنگی ارسباران و تحلیل صحیح از ماهیت آثارِ فرهنگی قدم های موثر برداشته شود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.