کد خبر : 115845
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 آگوست 2018 - 11:13
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای از جشنواره ی تئاتر اهر انتظارات معقول داشته باشیم بسته هستند

از جشنواره ی تئاتر اهر انتظارات معقول داشته باشیم

از جشنواره ی تئاتر اهر انتظارات معقول داشته باشیم

از جشنواره ی تئاتر اهر انتظارات معقول داشته باشیم.

سرویس فرهنگی اهروصال؛

جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران در حالی به دور دوازدهم خود رسیده است که دست اندرکاران این برنامه و مسئولین آن در تلاش برای برگزاری بهینه و آبرومند جشنواره هستند. کمبود منابع مالی از همان دوره های اولیه بر این جشنواره سایه افکنده است امّا هنرمندان دلسوز با همّتی بی نظیر آن را با موفقیت تا این مرحله رسانده اند در حالی که هنوز مشکل مالی در صدر موانع جشنواره قرار دارد و مسئولین استانی و کشوری اقدام موثری برای مرتفع نمودن آن نداشته اند طوری که از سال گذشته هنوز مقدار قابل توجهی کسری بودجه بر جا مانده است.

برخی مسئولین در این میان به جای اندیشیدن برای یافتن راه خروج از این بن بست مالی که برای جشنواره ایجاد شده است با اظهارنظرهای عجیب و رویایی نشان می دهند که انتظارات نامعقولی از جشنواره دارند. به عنوان مثال اظهار داشته اند که ” جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران اکنون به جایگاهی رسیده که باید در جذب گردشگر در حوزه فرهنگ و هنر نقش ایفاء کند.” یعنی این عزیزان در مخیله شان به این فکر می کنند که از اقصی نقاط ایران برای پیگیری این رویداد فرهنگی به اهر مسافرت نموده و چند روزی را در این منطقه خوش آب و هوا اتراق نموده و تئاترهای زیبا و پر معنا را از نزدیک مشاهده کرده و لذت ببرند و این منطقه از رهگذر گردشگری فرهنگی متنعّم گردد!

بر این دیدگاه آرمان گرایانه چند اشکال وارد است . اولا زیرساخت های فرهنگی اهر برای برگزاری استاندارد جشنواره مهیا نیست و گروه های هنری برای اقامت در شهر دچار مشکل هستند چه برسد به اینکه از اقصی نقاط ایران و جهان به اهر سراریز شوند. دوما این مسئولان عزیز اگر نمونه ی موفقی از گردشگری فرهنگی در کشور وجود دارد را نام ببرند تا به عنوان الگو برای این جشنواره به کار برده شود. جشنواره های با قدمت بالا در شهرهای با امکانات زیاد نیز نتوانسته اند چنین کارکردی داشته باشند چه برسد به اینکه این جشنواره که در ابتدای کار خود قرار دارد بتواند چنین آثاری داشته باشد. سوما برای فرهنگ باید هزینه نمود و سرمایه گذاری کرد امّا انتظار بازگشت مادی برای آن در کوتاه مدت قابل قبول نیست و در برخی زمینه ها شاید آثار مادی برای هزینه کرد در فرهنگ نباید متصور شد. از آن گذشته مگر دولت محترم در طول دوازده دوره برای جشنواره چقدر پول صرف کرده است که اکنون انتظار دارد ثمره های مادی مانند گردشگری آن ظاهر شود؟ وقتی در بودجه های سالانه برای این حرکت فرهنگی مبالغ ناچیزی در نظر گرفته می شود و بیشتر هزینه ها از خیّرین فرهنگی و مردم تهیه می گردد صحبت کردن این مسئولین از جذب گردشگری فرهنگی توسط جشنواره تئاتر اهر به یک طنز تلخ شباهت می یابد.

به جرات می توان گفت که درآمد وعایدی اهر از این جشنواره در مقابل هزینه هایی که برای این جشنواره می شود و دبیرخانه  با سیلی صورت خود را سرخ نگه می دارد تقریبا هیچ است.  به یاد هم داشته باشیم که هنوز دبیرخانه دائمی جشنواره راه اندازی و فعال نشده است و فقط روی کاغذ در حال فعالیت می باشد.

البته این گفتار بدان معنا نیست که جایگاه جشنواره در معرفی و شناساندن ارسباران و به تبع آن و به همراه جاذبه های دیگر، در تقویت گردشگری نفی شود.همه آحاد مردم فرهنگدوست اهر وظیفه دارند از این اقدام فرهنگی در حد توان خویش حمایت نموده و آن را تقویت نمایند.

برچسب ها : ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.