کد خبر : 115749
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 9 آگوست 2018 - 15:28
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای آیا تعلل و تاخیر در احداث کارخانه آهک اهر با معاهده اقلیمی پاریس در ارتباط می باشد؟ بسته هستند

آیا تعلل و تاخیر در احداث کارخانه آهک اهر با معاهده اقلیمی پاریس در ارتباط می باشد؟

آیا تعلل و تاخیر در احداث کارخانه آهک اهر با معاهده اقلیمی پاریس در ارتباط می باشد؟

حکایت ساخت کارخانه آهک در اهر همانند قصه بزرگراه اهر- تبریز، ملال آور شده است و با وعده و وعیدهای تکراری مسئولانِ امر همراه شده و حتی تاکنون پیگیری های نماینده محترم اهر نیز افاقه نکرده است.

سرویس اقتصادی اهروصال؛

حکایت ساخت کارخانه آهک در اهر همانند قصه بزرگراه اهر- تبریز، ملال آور شده است و با وعده و وعیدهای تکراری مسئولانِ امر همراه شده و حتی تاکنون پیگیری های نماینده محترم اهر نیز افاقه نکرده است. دلایل این تاخیر هنوز به روشنی اعلام نشده است. به دلیل اینکه متولی احداث این کارخانه، شرکت ملی مس می باشد به نظر می رسد مسائل مالی نمی تواند دلیل این تعلل بوده باشد. شرکت ملی مس یکی از شرکت های پردرآمدی می باشد که اگر اراده نماید می تواند این طرح پیش پا افتاده را در اسرع وقت تکمیل نموده و راه اندازی نماید. اظهار نظر مسئولین این شرکت تنها بر این محور بوده است که کارخانه آهک هیدراته ی اهر توجیه اقتصادی ندارد.امّا آیا واقعا دلیل عدم اجرای این طرح، اقتصادی نبودن آن است؟ با توجه به نیاز فراوان صنعت مس آذربایجان به آهک هیدراته، این دلیل نیز نمی تواند قابل قبول باشد چرا که اگر شرکت مس به صورت مستقل به تولید آهک ورود پیدا نماید طبیعتا برای این شرکت، مقرون به صرفه خواهد بود و با قیمت بسیار پایین، این ماده را تهیه خواهد کرد.

اما قضیه ای که در اینمورد در هاله ای از ابهام قرار داشته و نیاز به پیگیری دقیق دارد تغییر سیاستِ صنعتی دولت جمهوری اسلامی ایران به دلیل پیوستن به معاهده ی اقلیمی پاریس می باشد. دولت یازدهم به دلیل امضای موافقتنامه آب و هوایی پاریس که بدون اجازه ی مجلس و در سکوت کامل رسانه ای صورت گرفته است متعهد شده است تا میزان تولید گازهای گلخانه ای ایران را محدود و به کمتر از میزان تولید آنها در ده سال گذشته کاهش دهد. این محدودیت و کاهش، بسیاری از صنایع کشور از جمله صنعت تولید آهک را شامل می شود. دولت این تعهد را از سال ۹۴ با ابلاغیه ای به نهادهای مربوطه،اجرایی نموده است که به نظر می رسد این دست و آن دست کردن وزارت صنعت برای نهایی نمودن این کارخانه، با اجرای این موافقتنامه ی فاجعه آمیز در ارتباط می باشد. معاهده ای که ایالات متحده امریکا به دلایل اقتصادی از آن خارج شده است.

این گمانه را نمایندگان محترم مجلس از جمله نماینده اهر باید پیگیری نموده و به افکار عمومی منتقل نمایند. متاسفانه دولت روحانی در عقد بسیاری از قراردادهای خارجی و پیوستن به معاهدات بین المللی از جمله معاهده پاریس، مجلس شورای اسلامی را دور زده  و به نوعی به آنها صورت محرمانه بخشیده است. شایسته است نمایندگان محترم به جای تذکرهای بیمورد و نابجا در سیاست های رسمی نظام، به تخلفات دولت در این موارد رسیدگی نموده و این مسائل را با مردم به صورت صادقانه و شفاف در میان بگذارند تا شاید به گوشه ای از وظایف رسمی و قانونی خویش جامه ی عمل بپوشانند.

گرچه این کارخانه، برای اهر، آش چندان دهان سوزی هم نیست و آلایندگی محیط زیستی که برای منطقه ایجاد خواهد کرد را نیز نباید از نظر دور داشت ولی بحث بر سر این است که مسئولین محترم باید یاد بگیرند که در مواجهه با افکار عمومی اهر، صداقت و شفافیت را چاشنی کار خویش قرار بدهند.

ان شاءالله در آینده در اینمورد زیاد خواهیم نوشت.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.