کد خبر : 115621
تاریخ انتشار : دوشنبه 30 جولای 2018 - 21:17

کشته شدن ۴۰ تن طی ۴ ماه گذشته در جاده اهر-تبریز/ وعده‌های رئیس‌جمهور در تکمیل بزرگراه اهر-تبریز چرا محقق نشد؟

کشته شدن ۴۰ تن طی ۴ ماه گذشته در جاده اهر-تبریز/ وعده‌های رئیس‌جمهور در تکمیل بزرگراه اهر-تبریز چرا محقق نشد؟

رئیس‌جمهور وعده اتمام بزرگراه اهر-تبریز را تا پایان سال ۹۵ داده بود اما هنوز مردم تحقق وعده روحانی را لمس نمی‌کنند.

به گزارش اهروصال، جاده اهر-تبریز همانند نامش جاده‌ای نیست که به دو شهرستان منتهی شود بلکه مسیری ۹۵ کیلومتری است که مردم شهری و روستایی شهرستان‌های خداآفرین، کلیبر، آبش احمد، ورزقان، اهر، هریس، هوراند، خواجه استان آذربایجان‌شرقی و پارس‌آباد و مشگین شهر از استان اردبیل به تبریز رفت و آمد می‌کنند.

تبدیل جاده اهر-تبریز به بزرگراه در سال ۱۳۸۷ و در زمان دولت نهم احمدی‌نژاد کلنگ زنی شد تا مرگ مردم منطقه ارسباران در جاده‌ای که به جاده مرگ آذربایجان شهرت گرفته شاید جلوگیری شود، ابتدا پس از کلنگ زنی مسئولان وقت گفتند تا سال ۸۹ تکمیل می‌شود اما سال ۸۹ کجا و سال ۹۷ که هنوز حتی نیمی از بزرگراه احداث نشده کجا!

دولت نهم و دهم احمدی‌نژاد تمام شد و در دولت یازدهم که ریاست آن بر عهده حسن روحانی بر سر کار آمد اما دولت یازدهم هم تمام شد ولی هنوز وعده‌های مسئولان در تکمیل بزرگراه اهر-تبریز اندر خم یک کوچه است، باید واقعیت‌ها را گفت که روحانی توجه خوبی به تکمیل بزرگراه اهر-تبریز داشت و حتی هر بار که به استان آذربایجان‌شرقی اعتبار مشخصی را تعیین کرد.

حتی توجه دولت تدبیر و امید به تکمیل بزرگراه اهر-تبریز به‌اندازه‌ای است که نمایندگان تبریز نیز به آن اذعان می‌کنند و مسعود پزشکیان و احمد علیرضابیگی هم در اظهاراتی جداگانه عملکرد دولت‌های بهار و تدبیر و امید را در عملکرد در تکمیل بزرگراه اهر-تبریز نقض می‌کنند، ” پزشکیان: پیشرفت پروژه بزرگراه اهر – تبریز در دولت دکتر روحانی بهتر از دولت دهم است” و “احمد علیرضابیگی: پروژه بزرگراه اهر – تبریز در دولت احمدی‌نژاد پیشرفت ۴۱ درصدی داشته است” اما با این اظهارات نمی‌توان نتیجه مشخصی را گرفت در حالی که استاندار می‌گوید عملکرد دولت دهم در این پروژه ۱۷ درصد بوده است.

وعده‌های روحانی جزء امیدآفرینی نفع دیگری مردم نداشت

حسن روحانی در نخستین سفر به استان آذربایجان‌شرقی در اجتماعی مردمی استان در تبریز (۳۰ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۴) با اشاره به تصمیم دولت برای تکمیل بزرگراه تبریز – اهر با اختصاص ۹۰ میلیارد تومان، از تکمیل این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۵ خبر داد.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان در جریان سفر به استان آذربایجان‌شرقی (۴ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) با اشاره به اینکه عملیاتی شدن ۵۰ درصد از پروژه بزرگراه اهر به تبریز گفت: براساس برنامه‌ریزی اعتبار این پروژه ۹۰ میلیارد تومان بوده که تاکنون ۱۰۴ میلیارد تومان پرداخت‌شده و دولت متعهد است که این پروژه را تکمیل کند، رئیس‌جمهوری این بار در صحبت‌های خود زمان دقیقی از بهره‌برداری پروژه بزرگراه اهر-تبریز ارائه نکرد ولی از تعهد دولت به تکمیل آن در آینده نزدیک خبر داده است.

وعده استاندار در تکمیل ۳۰ کیلومتر از بزرگراه اهر-تبریز در سال ۹۶ تحقق نیافت

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان‌شرقی بیستم مهرماه سال ۱۳۹۶ در جریان بازدید از روند ساخت بزرگراه اهر-تبریز، خبر از تکمیل این بزرگراه در هفته دولت سال‌جاری خبر داده و تأکید کرد: پیشرفت فیزیکی بزرگراه اهر-تبریز تا پایان دولت دهم تنها ۱۷ درصد بود و در حال حاضر (۲۰ مهرماه ۱۳۹۶) پیشرفت این پروژه به بالای ۵۷ درصد رسیده است.

بر اساس وعده‌ای که مقام ارشد استان آذربایجان‌شرقی داده بود می‌بایست تا پایان سال گذشته ۳۰ کیلومتر از بزرگراه اهر-تبریز آسفالت‌ریزی و به زیر بار ترافیکی می‌رفت اما وعده استاندار نیز تحقق نیافت.

این در حالی است که جعفر صادق رستمی‌مهر، مدیر ساخت و توسعه راه‌های اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی ۵ خردادماه ۱۳۹۶ گفته بود پروژه بزرگراه اهر-تبریز تا دو سال آینده، یعنی سال ۹۸ تکمیل می‌شود.

تکمیل بزرگراه اهر – تبریز به سال ۹۸ موکول شد

استاندار آذربایجان‌شرقی (۶ مردادماه ۱۳۹۷) در بازدید از روند ساخت بزرگراه اهر-تبریز مجدداً از آسفالت‌ریزی و تکمیل ۳۱ کیلومتر از بزرگراه اهر-تبریز تا پایان سال‌جاری خبر داد و گفت: با بهره‌برداری از ۳۱ کیلومتر این بزرگراه برای سال آینده ۱۴ کیلومتر باقی می‌ماند که ساخت آن در سال ۹۸ انجام خواهد گرفت.

۴۰ نفر بر اثر حوادث رانندگی در جاده اهر – تبریز کشته شدند

سرهنگ جواد ناموران، رئیس پلیس‌راه آذربایجان‌شرقی اخیراً در نشست خبری با اصحاب رسانه استان از کشته شدن ۴۰ تن در جاده اهر-تبریز (جاده مرگ آذربایجان) طی ۴ ماهه گذشته خبر داد، گفت: از مجموع ۲۰۱ تلفات حوادث رانندگی در جاده‌های آذربایجان‌شرقی طی چهار ماه ابتدایی سال‌جاری ۴۰ کشته که بیشترین آمار است مربوطه به جاده اهر – تبریز است.

همچنین صابر تقویمی، فرماندار وقت شهرستان هریس در سخنانی گفته بود که از سال ۹۰ تا ۹۵ بیش از ۸۳۰ نفر در جاده اهر – تبریز (جاده مرگ آذربایجان) بر اثر حوادث رانندگی جان خود را از دست داده‌اند، البته این آمارها و حوادث ناگواری که در این جاده رخ می‌دهد گواه از خطرناک بودن و حادثه‌خیز بودن جاده اهر – تبریز است که می‌بایست مسئولان حداقل از نظر وظیفه شرعی و حفظ جان انسان‌ها هم که شده روند ساخت بزرگراه اهر – تبریز را تسریع بخشند.

ما در قبال تصادفاتی که در جاده اهر – تبریز رخ می‌دهد مسئول هستیم

سید حسین هاشمی، قائم‌مقام وزیر کشور بیستم مهرماه سال ۱۳۹۶ که به همراه مسئولان استانی از روند ساخت بزرگراه اهر-تبریز بازدید می‌کرد، اظهار کرد: بنا به توصیه استاندار آذربایجان‌شرقی تصمیم گرفتیم از بزرگراه اهر – هریس – تبریز بازدیدی داشته باشیم البته ساخت این بزرگراه بر عهده وزارت راه و شهرسازی بوده و ما در وزارت کشور از نظر تصادفاتی که در این جاده رخ می‌دهد مسئول هستیم.

البته اگر مسئولیت وزارت کشور را در حوادث رانندگی جاده اهر – تبریز که قائم‌مقام وزیر کشور گفته‌اند ما در قبال حوادث این جاده مسئول هستیم خوشایند باشد اما در حقیقت وقتی جان انسانی از دست می‌رود و خانواده‌ها داغدار می‌شوند جبران آن بسیار سخت است.

اگر میزان تردد خودرو را در جاده اهر – تبریز از ۹۲ تا پایان سال ۹۶ مقایسه کنیم، آمارها نشان از افزایش تردد نزدیک به ۳ میلیون دستگاه در جاده اهر – تبریز حکایت دارد به‌طوری که تنها در سال گذشته ۷ میلیون و ۱۰ هزار و ۳۶۳ دستگاه خودروی سبک و سنگین از این محور تردد کرده‌اند.

سال گذشته در افتتاح ۳۱ کیلومتر از بزرگراه اهر – تبریز خلف وعده شد

بیت‌الله عبدالهی، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس (۱۶ تیرماه ۱۳۹۷) در جریان بازدید معاون عمرانی استاندار آذربایجان‌شرقی از روند ساخت بزرگراه اهر – تبریز با گلایه از آسفالت‌ریزی و تکمیل ۳۱ کیلومتر از بزرگراه اهر – تبریز قرار بود تا سال گذشته انجام گیرد اما خلف وعده شد.

وی می‌افزاید: زمانی که رئیس‌جمهور در مجلس حضور داشت و وزرای دولت رأی اعتماد می‌گرفتند عدم تحقق وعده رئیس‌جمهوری در خصوص تکمیل بزرگراه اهر – تبریز تا پایان سال ۹۵ به شخص آقای روحانی یادآوری کردم اما در پاسخ تنها جوابی که دادند این بود که عجب! خُب گفتیم تکمیل نشد!

با این وعده‌هایی که رئیس‌جمهور و مسئولان استانی داده‌اند هنوز به‌طور دقیق مشخص نمی‌شود بزرگراه اهر – تبریز چه زمانی تکمیل می‌شود البته باید توجه داشت از سال ۸۹ تکمیل و بهره‌برداری کامل از این پروژه حیاتی منطقه ارسباران مطرح است اما هنوز هیچ‌یک از وعده‌ها به سرانجام نرسیده‌اند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
اوکتای یحیوی شنبه , 4 آگوست 2018 - 18:32

کشته های این جاده بیشتر از اینکه به وضعیت جاده مربوط باشد به فرهنگ بد رانندگی مردم برمی گردد.

نظرات بسته شده است.