کد خبر : 113127
تاریخ انتشار : چهارشنبه 31 ژانویه 2018 - 19:05
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کسب مهارتهای فنی و حرفه ای، زمینه ساز رونق تولید و اشتغال اهر بسته هستند

کسب مهارتهای فنی و حرفه ای، زمینه ساز رونق تولید و اشتغال اهر

کسب مهارتهای فنی و حرفه ای، زمینه ساز رونق تولید و اشتغال اهر

این روز‌ها در جامعه مسئولان آموزشی و مشاوران تحصیلی بر لزوم آشنایی خانواده‌ها با رشته‌های فنی تاکید می کنند اما با وجود تلاش‌ها و زمینه سازی های صورت گرفته، بعضی دانش آموزان و به ویژه اولیای آنان نظر مساعدی برای انتخاب و تحصیل در رشته‌های فنی با وجود استعداد فرزندان در آن رشته ندارند و بدون در نظر گرفتن آینده شغلی وارد رشته‌ای می‌شوند و سال‌ها بعد با مشکل ورود به بازار کار مواجه می شوند.

به گزارش اهروصال؛ این روز‌ها در جامعه مسئولان آموزشی و مشاوران تحصیلی بر لزوم آشنایی خانواده‌ها با رشته‌های فنی تاکید می کنند اما با وجود تلاش‌ها و زمینه سازی های صورت گرفته، بعضی دانش آموزان و به ویژه اولیای آنان نظر مساعدی برای انتخاب و تحصیل در رشته‌های فنی با وجود استعداد فرزندان در آن رشته ندارند و بدون در نظر گرفتن آینده شغلی وارد رشته‌ای می‌شوند و سال‌ها بعد با مشکل ورود به بازار کار مواجه می شوند.
تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاهی به خصوص در رشته‌های نظری به خصوص ادبیات و علوم انسانی با وجود کسب مدارک بالای تحصیلی بیکار هستند و عده‌ای از آن‌ها ناچارند که در مشاغل دیگری که به رشته تحصیلی آن‌ها ارتباط چندانی ندارد، فعالیت کنند و به این ترتیب با ادامه تحصیل در واقع سرمایه دولت و خانواده را به هدر می دهند.
فرماندار شهرستان اهر با تأکید بر اینکه اگر تولید نباشد اشتغالی هم وجود نخواهد داشت، گفت: یکی از زمینه‌های رونق تولید و ایجاد فرصت‌های شغلی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای است.
زاهد محمودی اظهارکرد: ایجاد فرصت‌های شغلی در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال مزین شده مستلزم این است که افراد جویای کار بدون مهارت، از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای بهره‌مند شده و دارای مهارت شوند.
فرماندار شهرستان اهر با تاکید به اینکه جوان دارای مهارت هیچ‌وقت بیکار و بدون شغل نمی‌ماند، ادامه داد: بهتر است رویکردها و سیاست‌ها نسبت به مهارت‌آموزی دانش‌آموزان و جوانان آینده، از مدارس آغاز شود و به دانش‌آموزان از دوران تحصیل مهارت آموخته شود تا بعد از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه بیکار نمانند.
فرماندار شهرستان اهر از دستگاه‌های اجرایی خواست تا برای رفع موانع تولید و اشتغال، دیدگاه‌ها و نگرش‌ها را تغییر دهند.
وی افزود: باید سختگیری‌های بی‌مورد را در خصوص تولید و اشتغال کنار بگذاریم و همه تلاش کنیم تا ضوابط و قوانین سخت‌گیرانه از دستگاه‌های اجرایی شهرستان تعدیل شود.
فرماندار اهر با تأکید بر این‌که مهارت‌آموزی جوانان بر اساس نیازهای جامعه و شهرستان می‌تواند منبع درآمدی باشد، گفت: برای ما نقطه‌ضعف است که فضاهای آموزشی در روستاهای شهرستان اهر بدون استفاده بماند و ما نتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم در حالی که می‌توانیم این فضاها را در اختیار جوانان بیکار روستایی بگذاریم .
محمودی اظهارکرد: اگر در دانشگاه‌ها و حتی جامعه مدرک‌گرایی کنار گذاشته شود و جوانان بیشتر بر روی مهارت‌آموزی متمرکز شوند به طور قطع در بازار کار با مشکل مواجه نمی شوند.
رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان اهر نیز از آمادگی این مرکز برای آموزش مهارت به بسیجیان، عشایر نقاط دوردست، مددجویان کمیته امداد و بهزیستی در شهر و روستاهای این شهرستان خبر داد.
محمدرضا تهموزی با اشاره به اینکه تحقق منویات مقام معظم رهبری در خصوص تولید و اشتغال در جامعه مستلزم آموزش مهارت‌ های حرفه ای است، اظهار کرد: آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به‌منزله دالان اشتغال است.
وی با بیان اینکه مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر در مقایسه با مراکز سایر شهرستان‌ها ظرفیت‌های بسیاری از نظر مربیان با تجربه، تجهیزات و آموزش مهارت‌های مختلف دارد، ادامه داد: اتومکانیک، برق خودرو، جوشکاری برق، جوشکاری ساختمان، پکیج، تعمیر موبایل، نقشه‌کشی ساختمان و انواع رشته‌های مشاغل ساختمانی از قبیل آرماتوربندی، قالب‌بندی، بنایی، گچ کاری و همین‌طور برق صنعتی، ساختمان، سیم‌پیچی، دوربین‌های مداربسته، درب‌های اتوماتیک و در بخش کشاورزی پرورش ماهی و قارچ از جمله رشته‌های آموزشی در اهر است.
تهموزی در ادامه گفت: در بخش خواهران آموزش های کامپیوتر، آی تی، خیاطی، گلدوزی و کارآفرینی در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای اهر ارائه می‌شود.
وی اضافه کرد: در راستای کارورزی دانشجویان و پربارکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان در صورت نیازسنجی آموزش‌ها آماده ارائه آموزش و مهارت‌آموزی به این اقشار هستیم.
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اهر نیز خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی را از رویکردهای آموزش و پرورش و مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهرستان اهر عنوان کرد و گفت: در شهرستان اهر ۶ واحد شبانه‌روزی با ۵۶۷ دانش‌آموز فعال است.
محمد شربتی گفت: از اهداف خوداتکایی دانش‌آموزان غنی‌سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان، احیای شغل‌های بومی منطقه، آموزش حرفه و شغل و آموزش اقتصاد مقاومتی به دانش‌آموزان است که در نهایت به اشتغال و درآمد دانش‌آموزان ختم می‌شود.
وی با بیان اینکه نتیجه طرح ”هر دانش‌آموز یک مهارت ” به اشتغال و کارآفرینی منجر می‌شود، ادامه داد: این طرح در هنرستان‌ها و کاردانش‌ها به مدت ۲۰ جلسه یک و نیم ‌ساعته اجرا می‌شود .
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش اهر با بیان اینکه آموزش پرورش گل‌های زینتی، کشت گیاهان داروئی، پرورش زنبورعسل و قارچ، کشت زعفران، فرش‌بافی، جوشکاری و سایر رشته‌ها جزو اهداف آموزش و پرورش اهر است، گفت: به دلیل محدودیت‌های منابع مالی و نبود امکانات و تجهیزات برخی از آموزش‌ها ارائه نمی شود.
رئیس دانشکده فنی شهید چمران اهر نیز با انتقاد از ایجاد رشته های بدون امکانات و بدون ارتباط با بازار کار در بدو تاسیس این دانشکده، گفت: متاسفانه رشته های ایجاد شده در این دانشگاه بدون مطالعه ایجاد شده واقبالی از این رشته ها نمی شود.
فیروز محمدی با اشاره به اینکه از ظرفیت‌های خیرین به‌جای آن‌که در احداث فضای هنرستان‌ها استفاده کنیم، می‌توانیم در تجهیز کارگاه‌های آموزشی بهره‌مند شویم، گفت: رفته‌رفته تمامی ساختمان‌های جدیدالاحداث در شهر اهر به آسانسور مجهز می‌شوند و با توجه به اینکه تعداد تعمیرکار آسانسور در اهر بسیار اندک هستند می‌توان این رشته را در مراکز آموزشی فنی و حرفه‌ای آموزش داد.
رئیس آموزش و پرورش اهر نیز گفت: باید طوری برنامه‌ریزی شود که رشته‌های تحصیلی هنرستان‌ها در شهرستان اهر متناسب با نیاز شهرستان و کشور بومی‌سازی شود.
جعفر شجاعی اظهارداشت: رشته‌های ناکارآمد و بدون بازار کار باید شناسایی و رشته‌هایی متناسب با نیاز شهرستان آموزش داده شود.
شهرستان اهر با جمعیتی در حدود ۱۲۷ هزار نفر، حدود ۴۲ هزار نفر شاغل و حدود ۷هزار بیکار دارد و بر این اساس نرخ بیکاری در این شهرستان ۱۵ درصد است.
گزارش: رضا بالاگر

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.