کد خبر : 112662
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 ژانویه 2018 - 17:07
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کمبود امکانات آتشنشانی اهر بلای جان همشهریان اهری خواهد بود بسته هستند

کمبود امکانات آتشنشانی اهر بلای جان همشهریان اهری خواهد بود

کمبود امکانات آتشنشانی اهر بلای جان همشهریان اهری خواهد بود

آتش نشانی کاری طاقت فرساست و یکی از آتش نشان شهرستان اهر آن را چنین تعریف می کند: وقتی زنگ خطر در آتش نشانی به صدا در می آید ضربان قلب یک آتش نشان در چند ثانیه از ۶۰ به ۱۴۰ می رسد، این فقط حجم فشار فیزیکی است که او باید تحمل کند، حالا فشار روانی ؤا هم به آن اضافه کنید به همین دلیل اکثر آتش نشان ها عمر کوتاهی دارند.

به گزارش اهروصال؛ آتش نشانی کاری طاقت فرساست و یکی از آتش نشان شهرستان اهر آن را چنین تعریف می کند: وقتی زنگ خطر در آتش نشانی به صدا در می آید ضربان قلب یک آتش نشان در چند ثانیه از ۶۰ به ۱۴۰ می رسد، این فقط حجم فشار فیزیکی است که او باید تحمل کند، حالا فشار روانی ؤا هم به آن اضافه کنید به همین دلیل اکثر آتش نشان ها عمر کوتاهی دارند.
سازمان‌های آتش‌نشانی با هدف نجات جان و مال انسان‌ها تشکیل شده‌اند و به منظور کاهش خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث انسان ساخت و بلایای طبیعی اهتمام می‌ورزند.
در این میان شهرستان اهر با نزدیک به ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۹۰ کیلومتری شمال شرق تبریز با مشکل کمبود امکانات آتش نشانی مواجه است.
در تبیین این وضعیت باید گفت که اهر به دلیل واقع شدن در مرکز منطقه ای به نام ارسباران (قره داغ)، نه تنها مرکز شهرستانی به همین نام است، بلکه برای جمعیت حدود ۴۰۰ هزار نفری منطقه نیز مرجعیت دارد.
بر این اساس امکانات اطفای حریق شهرستان اهر باید برای چنین جمعیتی در نظر گرفته شود، اما وضعیت در زمان حاضر این گونه نیست.
فرماندار شهرستان اهر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در این باره گفت: امکانات و تجهیزات ایمنی سازمان آتش‌نشانی اهر در حد و شأن مردم شهرستان نیست؛ گستره فعالیت و خدمات سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی اهر علاوه بر این شهرستان حتی به شهرستان هوراند نیز خدمات ارائه می‌دهد اما امکانات موجود در حد نیاز نیست.
زاهد محمودی افزود: شهرک صنعتی اهر با این‌ همه واحدهای صنعتی و تولیدی فاقد سیستم ایمنی و آتش‌نشانی است، در شهر اهر به ساختمان‌های بالای ۵ و ۱۰ طبقه مجوز ساخت و ساز داده‌اند، بدون اینکه به مسائل ایمنی توجهی شود.
وی ادامه داد: آتش‌نشانی اهر امکاناتی ندارد که هنگام آتش‌سوزی در ساختمان‌های بالای ۲ طبقه اطفای حریق کند؛ بنده دعا می‌کنم اتفاقی نیفتد، زیرا اگر خدای‌ناکرده اتفاقی بیفتد، امکانات مان صفر است.
رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر نیز با بیان اینکه آتش‌نشانی شهرداری اهر هر لحظه آماده ارائه خدمت به همشهریان است، عنوان کرد: آتش‌نشانی شهرداری اهر در حال حاضر دارای ۲ ایستگاه مرکزی و شهرک شیخ شهاب‌الدین اهری با ۳۰ آتش‌نشان و ۶ خودروی آتش‌نشانی است.
رحیم صادقیه اهری با اشاره به اینکه تأمین تجهیزات و لوازم مورد نیاز بسیار ضروری است، گفت: کمبودها در این بخش کار را به‌جایی رسانده که ما قادر به ارائه خدمات مطلوب به ساختمان‌های بالای ۲ طبقه نیستیم و اگر افراد گیر افتاده در ساختمان‌های بلند از شدت آتش‌سوزی از بین نروند، به طور حتم از خفگی حاصل از حادثه جان خود را از دست خواهند داد.
وی ادامه داد: در حال حاضر نردبان هیدرولیکی نداریم و به تازگی در خصوص این کمبود، نامه‌ای به شهرداری اهر نوشته ایم که امیدواریم نتیجه بگیریم؛ یکی از دیگر از کمبودهای آتش‌نشانی اهر نیز نبود دستگاه تنفسی است.
وی با اشاره به اینکه سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر به ۱۲۵ روستای این شهرستان خدمات ارائه می‌دهد، یادآور شد: گاهاً بر اثر آتش‌سوزی که در روستاهای اطراف رخ می دهد، آتش‌نشانان اهر وارد عمل می شوند، در حالی که برای این مورد وجود یک ایستگاه اختصاصی ضروری است.
صادقیه با بیان اینکه به‌ طور میانگین روزانه نزدیک به ۶۰ مورد مزاحم تلفنی داریم، گفت: مزاحمت های تلفنی می تواند به قیمت جان مردم تمام شود.
به گزارش ایرنا، رئیس شورای اسلامی شهر اهر هم با اشاره به اینکه از کمبودها و نارسایی‌های آتش‌نشانی بی‌خبر نیستیم، افزود: امیدوارم با اتحاد و همبستگی که بین مجموعه شهرداری، آتش‌نشانی و شورای شهر وجود دارد، بتوانیم این کمبود امکانات را از پیش رو برداریم.
علی اکبرزاده اهری ادامه داد: متأسفانه آتش‌نشانی اهر از امکانات مناسب برخوردار نیست و در واقع آتش‌نشانی این شهرستان به‌اندازه شهرهای کوچک نیز امکانات و تجهیزات لازم را ندارد؛ امید به‌حق دارم که با همکاری همدیگر کمبودهای ناشی از امکانات را برطرف کنیم.
آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهر در حال حاظر به بیش ۱۳۰ روستا، چهار جاده اصلی، راه های فرعی شهرستان اهر و در صورت نیاز به شهرستان های اطراف نیز خدمات ارائه می کند.
گزارش از: رضا بالاگر

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.