کد خبر : 112630
تاریخ انتشار : یکشنبه 14 ژانویه 2018 - 0:30
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مردم و مسئولان در حال آماده سازی شهرستان اهر برای رویداد تبریز ۲۰۱۸ بسته هستند

مردم و مسئولان در حال آماده سازی شهرستان اهر برای رویداد تبریز ۲۰۱۸

مردم و مسئولان در حال آماده سازی شهرستان اهر برای رویداد تبریز ۲۰۱۸

مردم و مسئولان شهرستان اهر با درک ضرورت همگرائی کمر همت بسته اند تا شهر را برای رخداد ملی تبریز ۲۰۱۸آماده کنند.

به گزارش اهروصال؛ شهرستان اهر به دلیل آب و هوای مناسب و جاذبه های مختلف طبیعی و غیرطبیعی مستعد جذب گردشگر است و انتخاب این شهرستان به عنوان یکی از محورهای گردشگری تبریز ۲۰۱۸ زمینه توسعه گردشگری و سرمایه گذاری و رونق اشتغال در این بخش را بیشتر کرده است.
شهرستان اهر به دلیل نزدیکی به تبریز و فاصله حدود یک ساعتی آن با این کلان شهر، می تواند به مانند مکملی برای رویداد بین المللی ‘تبریز ۲۰۱۸’ باشد تا گردشگران جهان اسلام در سفر به تبریز بتوانند از جاذبه های گردشگری اهر در ۲ بخش تاریخی و فرهنگی استفاده کنند.
فرماندار شهرستان اهر ، رونق صنعت گردشگری را گامی مهم در رونق اقتصادی منطقه عنوان کرد و گفت: انتخاب تبریز به ‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام می‌تواند در صنعت گردشگری آذربایجان شرقی تحول‌آفرین باشد.
زاهد محمودی اظهارکرد: زمانی می‌توانیم تحول را در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی لمس کنیم که برنامه‌ریزی دقیق و سنجیده داشته باشیم.
وی بر لزوم استفاده از نکته نظرات صاحب‌نظران عرصه گردشگری در راستای پیشبرد برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ تأکید و یادآوری کرد: محور اصلی در این رویداد مردم هستند.
بخشدار بخش مرکزی اهر نیز از آغاز نهضت آسفالت‌ریزی روستاهای این شهرستان در سال آینده خبر داد و گفت: پنج روستای شهرستان اهر در راستای رویداد تبریز ۲۰۱۸ به ‌عنوان روستاهای هدف گردشگری انتخاب‌ شده‌اند.
احمد نیک نفس از دهیاران ، اعضای شوراها و مردم روستاهای نقدوز، ابریق، ابللو، رواسجان و آذغان که به‌ عنوان روستاهای هدف گردشگری مشخص شده‌اند، خواست زمینه و بسترهای لازم جهت پذیرایی از گردشگران را در رویداد بین المللی ‘تبریز ۲۰۱۸’ فراهم کنند.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اهر نیز در این نشست گفت: طرح‌ها و ایده‌های خلاقانه‌ای که از سوی روستائیان، دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی مطرح می‌شود در راستای تبریز ۲۰۱۸ در اولویت قرار می‌گیرند.
حسن باقرپور اظهارکرد: رویداد ” تبریز ۲۰۱۸ ” تنها به خود تبریز محدود نمی‌شود بلکه استان آذربایجان شرقی در این رویداد مدنظر است و در این جهت پنج محور گردشگری در استان تعریف‌شده که منطقه ارسباران به مرکزیت شهرستان اهر، دومین محور گردشگری تبریز ۲۰۱۸ بوده و این انتخاب نشان‌گر اهمیت ارسباران است.
وی با اشاره به اینکه ۵۴ سال به طول می‌انجامد تا دوباره تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام انتخاب شود آن‌هم منوط به این‌که شهر دیگری از کشورمان داوطلب میزبانی از این رویداد بزرگ نباشد، بر ضرورت استفاده از این فرصت برای توسعه صنعت گردشگرری شهرستان های پیرامون تبریز تاکید کرد.
باقرپور ادامه داد: اگر نتوانیم آن‌طور که شایسته است داشته‌هایمان را به گردشگران خارجی معرفی کنیم، این فرصت به تهدید نیز منجر می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شهرستان اهر نیز با اشاره به اینکه در معرفی و تبلیغات نقاط گردشگری، تاریخی و فرهنگی ضعف‌هایی داریم، گفت: مناطق گردشگری و دینی بسیاری در شهرستان اهر داریم ولی متأسفانه آن‌طور که باید و شاید آنها را به گردشگران و مسافران معرفی نکرده‌ایم.
وی از حمایت دولت از طرح‌های بوم گردی خبر داد، اظهار کرد: در بحث بوم گردی، استفاده از خانه مسافر مدنظر است و دولت در راستای حمایت از طرح‌های بوم گردی تسهیلات کم‌بهره با بهره بانکی ۶ و ۷ درصد پرداخت می‌کند.
باقرپور با اشاره به اینکه کمترین امکانات هم می‌تواند در جذب گردشگر بیشترین کارآیی را از خود نشان دهد، گفت: در جذب گردشگر به مناطق روستایی ایجاد زیرساخت‌هایی با سرمایه میلیاردی الزامی نیست بلکه با طراحی ساده محیط و کمترین امکانات هم می‌توان گردشگر جذب کرد.
رئیس شورای اسلامی شهرستان اهر نیز گفت: برخی اقدامات در راستای رویداد ‘تبریز ۲۰۱۸’ از سوی شورا و شهرداری آغاز شده و در حال انجام است و از طرفی هم مسئولان شهرستانی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری اعلام آمادگی کرده‌اند.
بهبود سعادتی از ساماندهی رودخانه ‘کیچیک چای’ شهر اهر خبر داد و افزود: مسیر گشایی از پل آزادگان تا میدان بهار و همچنین از میدان ارسباران تا کمربندی اهر – مشکین‌شهر به‌ زودی شروع می‌شود.
وی بابیان اینکه تا به امروز هیچ برنامه‌ای در راستای رویداد ” تبریز ۲۰۱۸ ” از روستاها به شورای اسلامی شهرستان اهر اعلام ‌نشده است، گفت: شورای شهرستان اهر از تمامی برنامه‌ها، ایده‌ها و طرح‌های دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی در جهت برنامه‌ریزی به‌منظور جذب و میزبانی از گردشگران تبریز ۲۰۱۸ استقبال می‌کند.
سعادتی ادامه داد: بر اساس اعلام میراث فرهنگی قرار است مراسم رسمی ” تبریز ۲۰۱۸ ” سوم فروردین‌ماه برگزار شود از این رو از دهیاران و شوراهای اسلامی روستایی درخواست می‌کنیم تا برنامه‌ها و کم و کاستی‌های روستاها را اعلام کنند .
قائم مقام شهرداری اهر نیز گفت: شهرداری اهر آماده تبلیغات و معرفی ظرفیت‌های گردشگری روستاها بوده و سعی داریم تا در صورت همکاری دهیاران و شوراهای روستایی، روستاهای اهر را در سایت گردشگری معرفی کنیم.
عیسی اسدی از آماده‌سازی استندهای تبلیغاتی جهت معرفی روستاهای گردشگرپذیر شهرستان اهر در محورهای گردشگری خبر داد و افزود: اقدامات ما در راستای تبریز۲۰۱۸ به شهر اهر خلاصه نمی‌شود.
وی با بیان اینکه صنعت گردشگری یک صنعت پاک و درآمدزاست، اضافه کرد: برنامه های گردشگری نباید به زمان ” رویداد تبریز ۲۰۱۸ ” محدود شود، بلکه می‌توان از ظرفیت‌های این رویداد برای تقویت و ایجاد زیرساخت‌های گردشگری استفاده کرد.
اسدی همچنین از تعیین محورهای گردشگری در راستای ‘تبریز ۲۰۱۸’ در شهر اهر خبر داد، گفت: در کنار ایجاد زیرساخت‌ها و بسترهای لازم برای جذب گردشگر، چگونگی رفتار و میزبانی از گردشگران اهمیت دارد.
وی با بیان اینکه اهر شهری فرهنگی و تاریخی است و با فرهنگ‌سازی می‌توانیم فرهنگ غنی و اخلاق‌مداری‌مان را به گردشگران انتقال دهیم، اظهار کرد: نباید کاری کنیم که گردشگران از سفر به شهرستان اهر پشیمان شوند.
دبیر ستاد اجرایی ” تبریز ۲۰۱۸ ” در اهر در پایان با اشاره به اینکه نمایشگاه‌های فصلی و دائمی در ورودی‌های شهر اهر برپا می‌شود، از روستاییان فعال در حوزه صنایع‌دستی خواست خود را برای حضور در این نمایشگاه‌ها آماده کنند.
به گزارش ایرنا، اهتمام مدیران شهرستان اهر برای مشارکت در ‘تبریز ۲۰۱۸’ زیباسازی محیط های شهری و تامین اماکن اقامتی به اندازه کافی برای میزبانی از گردشگران است، اما بدون شک آبروی داری در این رویداد بین المللی نیازمند احساس مسئولیت یکایک آحاد جامعه و همراهی عمومی است.
بنابراین باید فرهنگ سازی مورد نیاز برای شناساندن این رخداد بزرگ درمیان مردم انجام شود، زیرا آماده سازی شهر برای این واقعه تاریخی همدلی و همراهی مردمی را می طلبد، پس باید تمامی مسائل مربوط به مهمانداری برای میزبانی شایسته از گردشگران سایر کشورهای اسلامی مورد توجه قرار گیرد.
فرصت تبریز ۲۰۱۸ از ابعاد مختلف فرهنگی و سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار بوده و می تواند رشد و توسعه استان آذربایجان شرقی و بهبود جایگاه کشورمان را از منظر جهانی بدنبال داشته باشد.
منطقه ارسباران هم که از طرف یونسکو به عنوان ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده است، دارای ظرفیت های طبیعی قابل توجهی در راستای ‘تبریز ۲۰۱۸’ است و هر گردشگری را به خود حذب می کند.
شهرستان اهر در کنار ورزقان، هریس، کلیبر و خداآفرین در این منطقه قرار گرفته و دارای ظرفیت های مناسب گردشگری است.
اهر در دوره ایلخانان مغول، استراحت گاه تابستانی ایلخان ها بوده است؛ آرامگاه شیخ شهاب‌الدین اهری از عارفان سدهٔ هفتم هجری یکی از جاذبه های تاریخی این منطقه است که در پارک شیخ شهاب‌الدین شهر اهری قرار دارد.
گزارش: رضا بالاگر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.