کد خبر : 112189
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 دسامبر 2017 - 17:39
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ضعف زیرساخت های فرهنگی دلمشغولی هنرمندان اهری بسته هستند

ضعف زیرساخت های فرهنگی دلمشغولی هنرمندان اهری

ضعف زیرساخت های فرهنگی دلمشغولی هنرمندان اهری

در کنار مشکلات فنی و پشتیبانی برای برگزاری مراسم مختلف فرهنگی و هنری، نبود سالن های مناسب و غیر استاندارد بودن سالن های موجود یکی از دل مشغولی های هنرمندان شهرستان اهر برای اجرای برنامه های هنری است.

به گزارش اهروصال؛ هنرمندان شهرستان اهر مکانی مناسب برای شکوفایی استعدادها و عرضه هنرهای خود ندارند و مجبورند برای اجرای برنامه عمومی و جامع که با مشارکت تعداد بیشتری از شهروندان باشد از سالن های ورزشی بجای سالن هنری استفاده کنند و این امر هم علاوه بر عدم تناسب سالن با موارد استفاده آن، دلیلی برای بروز مشکلات فنی در اجرای برنامه های فرهنگی به ویژه کنسرت و تئاتر شده است.
نبود سالن تخصصی تئاتر و الزام به اجرای برنامه در سالن های ورزشی از جمله گلایه های همیشگی اهالی فرهنگ و هنر شهرستان اهر است.
در این شهر یکصد هزار نفری تنها سالن فعال، مجتمع فرهنگی و هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی که استفاده از آن هم در ساعات محدود برای برنامه های خاص میسر است، از این رو برنامه های دستگاه های اجرایی و محدود به چند سالن غیر استاندارد نظیر سالن شهید مطهری و سالن ورزشی ولیعصر است.
فرماندار شهرستان اهر با اشاره به پیشینه فرهنگی شهرستان، جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را ظرفیتی برای منطقه عنوان کرد و افزود: اهر با برگزاری جشنواره های متعدد توانمندی خود را نشان داده و با همکاری مردم و مسئولان تلاش کنیم تا خروجی رویدادهای فرهنگی قوی تر از گذشته باشد.
زاهد محمودی با اشاره به نقش برنامه های فرهنگی در توسعه شهرستان گفت: بخشی از برنامه های اشتغال را می توان از طریق فعالیت های فرهنگی محقق کرد.
یک کارشناس فرهنگی و پژوهشگر اجتماعی هم با بیان اینکه شهر اهر در دهه های اخیر گسترش زیادی داشته و جمعیت آن افزایش یافته است، گفت: امکانات و فضاهای فرهنگی جدید متناسب با تحول جمعیتی ایجاد نشده است.
جعفر خضوعی افزود: هر دو کتابخانه عمومی این شهر در بخش مرکزی هستند و بخصوص محلات حاشیه از نعمت کتابخانه عمومی و فرهنگسرا محروم هستند.
وی با اشاره به اینکه هنر تئاتر در اهر یک قرن سابقه دارد و جشنواره سراسری تئاتر کوتاه بیش از یک دهه است که در این شهر برگزار می شود ، گفت: این در حالی است که هنرمندان این عرصه آمفی تئاتری برای عرضه آثار نمایشی خود ندارند و در سال های گذشته از سالن کتابخانه عمومی شیخ شهاب و سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی یا سینما به این منظور استفاده کرده اند.
وی خاطرنشان کرد: درخواست و پیگیری آنها برای ایجاد خانه تئاتر به دلیل عدم حمایت مسئولان به جایی نرسیده است.
این کارشناس فرهنگی گفت : از نیازهای اساسی شهر اهر سالن مناسب و استاندارد برای برگزاری جشن ها و کنسرت ها و همایش هاست که چنین سالنی وجود ندارد و کنسرت ها در سالن های ورزشی و یا سالن اجتماعات مدارس برگزار می شود.
یکی از شهروندان اهری که به منظور تماشای جنگ گروه خراطان در سالن ولی عصر حضور داشت، گفت: این سالن ورزشی با امکانات محدود و قدیمی، محل مناسبی برای برگزاری کنسرت نبوده و برگزاری کنسرت در این محل در خور شان مردم شهرمان نیست.
بهزاد رادمان افزود: کنسرت های زنده برنامه های خاصی هستند که انرژی مثبت تولید کرده و منتهی به سلامتی عمومی جامعه می شوند، ولی نه در مکانی که کیفیت صدا بجای دلنوازی آزارتان می دهد و بعد از گذر مدت زمانی مجبور به ترک محل می شوید چون مکان نامناسب باعث تولید صداهایی ناهنجار می شود.
این شهروند گفت: از شهرداری انتظار داریم با ساخت و تجهیز یک سالن چند منظوره حداقل یک هزار نفری در مرکز شهر این مشکل را مرتفع کند.
رئیس شورای اسلامی شهر اهر نیز با بیان اینکه برگزاری برنامه های فرهنگی و هنری نیازمند سالن های استاندارد است، گفت: نبود چنین سالن هایی یکی از دغدغه های حوزه فرهنگی و هنری شهرستان است.
صمد علی اکبرزاده اهری از تدارک بازارچه ای برای عرضه تولیدات هنرمندان شهرستان خبرداد .
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر نیز احداث کتابخانه و مجتمع فرهنگی جدید در حاشیه های شهر به دلیل تمرکز کتابخانه ها در مرکز در فاصله نزدیک به هم را ضروری دانست، اضافه کرد: شهر اهر تنها دو کتابخانه عمومی دارد که این کتابخانه ها از نظر مسافت به همدیگر نزدیک هستند و در مناطق حاشیه ای شهر اهر هیچ گونه مجتمع فرهنگی و کتابخانه نداریم.
زارعی به نیمه کاره ماندن تنها مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان اهر اشاره کرد، گفت: بخشی از مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان اهر که در جریان زلزله سال ۱۳۹۱ آسیب دیده بود بازسازی شده است اما هنوز نواقصی دارد برای اتمام آن نیازمند اعتبار بیش از ۴ میلیارد ریالی هستیم.
مدیر کانون بسیج هنرمندان اهر نیز گفت: توجه جدی به زیرساخت های فرهنگی و امکانات هنری به عنوان ابزارهای تعالی فرهنگی شهرستان ضروری است و کم توجهی به آن باعث دلسردی هنرمندان و عقب ماندگی فرهنگی شهر می شود.
حمید جبارزاده ادامه داد: با وجود امکانات بسیار کم در حوزه فرهنگی و هنری، در سال های اخیر فعالیت های نرم افزاری چشمگیری انجام شده که نیازمند حمایت های هرچه بیشتر از لحاظ زیرساختی و مالی است.
وی افزود: برگزاری جشنواره های متعدد فرهنگی و هنری نظیر جشنواره های سراسری تئاتر و عکس و نیز جشنواره استانی شعر به میزبانی اهر که بی شک مرهون تلاش هنرمندان این شهر است حکایت از وجود استعدادهای هنری در این منطقه دارد .
وی با اشاره به اینکه برای اجرای یک برنامه جنگ شادی ساده بایستی دست به دامان سالن های ورزشی شویم، گفت: نیاز به احداث سالن چند منظوره ، فرهنگسرا ، سینما ،نگارخانه و آمفی تئاتر در این شهر به خوبی احساس می شو.
به گزارش ایرنا، در زمان حاضر تنها مجتمع فرهنگی و هنری میرزا قراجه داغی اهر با گنجایش ۲۵۰صندلی واقع در مجتمع اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مجموعه ای استاندارد و مجهز به اتاق فرمان فعال است.
شهرستان اهر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که جمعیت آن بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ در حدود ۱۲۸ هزار نفر است که ۹۲ هزار نفر در شهر اهر و ۳۶ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.
گزارش از رضا بالاگر

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.