کد خبر : 112168
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 دسامبر 2017 - 14:02
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بیانیه هیئت‌داوران دومین جشنواره استانی شعر ارسباران بسته هستند

بیانیه هیئت‌داوران دومین جشنواره استانی شعر ارسباران

بیانیه هیئت‌داوران دومین جشنواره استانی شعر ارسباران

هیئت داوران دومین جشنوراه استانی شعر ارسباران بیانیه ای در خصوص جشنواره منتشر کردند.

بسم‌الله الهادی

بی‌تردید شعر ترجمان نورانیت روح متعالی و دل زلال انسان است که از اندیشه والا و همت بلند شاعران سرچشمه می‌گیرد و پس از پالایش و آلایش در ذهن بلندپرواز شاعران در دفتر خاطرات بشریت ثبت و ضبط می‌گردد. و چه‌بسا مایه مباهات که منطقه ارسباران از قدیم یکی از قطب‌های مهم ادبی استان بوده و هست. ظهور شاعران و نویسندگان بزرگی همچون عارف نباتی ، سعد الدین ورامینی که آوازه آثارشان مرزهای جغرافیایی را درنوردیده و در ادبیات جهان جایگاه ویژه بازکرده خود مبین این مهم مذکور است. شایان‌ذکر است که علاوه بر لزوم معرفی جایگاه ادبی این منطقه در کشور، باید نسبت به ارتقا و اعتلای این جریان ادبی اقدامات لازم و مفید صورت گیرد که برگزاری جشنواره شعر ارسباران می‌تواند یکی از این اقدامات و اتفاقات مهم قلمداد گردد.

معاونت فرهنگی اجتماعی سپاه ناحیه اهر با همکاری کانون بسیج هنرمندان این شهرستان ، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های ادبی  شهرستان با اهداف شناسایی استعدادهای جوان و تشویق و ترغیب آنان در جهت تولید آثار فاخر و ارزشی در حوزه‌های آیینی، مقاومت، شهدای ارسباران، دفاع از حریم مقدس حرم، و غیره فراخوان دومین جشنواره شعر ارسباران که از مرحله منطقه ارسباران به مرحله استانی ارتقا یافته منتشر کرد که مهلت ارسال آثار تا ۱۰ آذرماه سال ۹۶ اعلام گردید. پس از انتشار فراخوان بیش از ۲۷۰ اثر از شهرهای مختلف استان: تبریز، مراغه، شبستر، میانه ، آذرشهر ، سراب و … و منطقه ارسباران: اهر ، کلیبر ، خدافرین ، ورزقان ، هریس و هوراند به دبیرخانه رسید که از این تعداد ، حدود ۲۳۰ اثر مرتبط با فراخوان جشنواره با کدگذاری و پاک نمودن نام شعرا از آثار برای داوری انتخاب و به داوران: استاد جلال محمدی ، استاد علی شهودی و بابک اسلامی تحویل داده شد. داوری آثار به‌صورت مجزا انجام‌شده و در آخر امتیازات اشعار توسط سر داور محترم استاد جلال محمدی تجمیع شده و حدود ۱۵ شعر از ۱۵ شاعر به‌عنوان آثار برگزیده جشنواره اعلام گردید.

دریافت ۲۷۰ اثر برای جشنواره‌ای که دوره دومش را سپری می‌کند بسیار قابل‌تحسین است. به نظر ما تمامی آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره دارای ارزش بسیار بلند بوده و ازهرجهت گران‌قدر و برگزیده می‌باشند ولی به خاطر محدودیت‌های خاص که قاعده تمام جشنواره‌ها است، لازم بود تعداد محدودی از آثار جهت دریافت لوح تقدیر به دبیرخانه معرفی گردد .

لازم به توضیح است که آثاری از اساتید گران‌قدر شعر ارسباران که سال‌های سال در عرصه ادبیات منطقه قلم‌فرسایی کرده‌اند به دستمان رسید که ما داوران با نیت جسارت نشدن به ساحت این بزرگان ارجمند و میدان دادن به شاعران جوان که شاگردان همان اساتید گران‌قدر می‌باشند، از داوری آثار ایشان پرهیز نمودیم. هیئت‌داوران خاطرنشان می‌سازد با توجه به فضای آلوده دنیای امروز به تهاجم فرهنگی دولت‌های استعمارگر و فاسد و جنگ‌های سخت و نرم علیه ملت‌های مسلمان و تأکید مقام معظم رهبری به مقابله با این پدیده‌های خطرناک با شیوه‌های مختلف ازجمله شیوه‌های هنری ، ادبی و همچنین استقبال بی‌نظیر و پرشور شاعران ارزشی منطقه به‌ویژه نسل جوان از جشنواره مذکور،از مسئولین محترم شهرستان به‌ویژه فرمانده محترم سپاه ناحیه اهر تقاضا دارد در استمرار این جشنواره در سال‌های آتی اهتمام ورزیده و پشتیبان این رویداد مهم فرهنگی ادبی در منطقه باشند.

هیئت‌داوران با توجه به کیفیت نزدیک آثار منتخب و احترام به شاعران ارزشی استان با صلاحدید دبیر محترم جشنواره از طبقه‌بندی آثار به رتبه‌های اول ، دوم ، و سوم امتناع نموده و تمام آثار منتخب را به‌عنوان برگزیدگان جشنواره اعلام می‌دارد. البته تعداد معدودی از شاعران برگزیده در چند حوزه اثر منتخب داشتند که هیئت‌داوران شاعران مذکور را تنها در یک حوزه برگزیده و بدین‌وسیله عرصه را برای سایر آثار مهیا نمودند.

 

لیست برگزیدگان دومین جشنواره استانی شعر ارسباران

ردیف نام شاعر نام اثر حوزه شرکت
۱ طاهر ایمانی دیرلی انقلاب انقلاب اسلامی
۲ جلیل علیجانپور گیلیلی شهدای ارسباران
۳ محمد هوشمند حجاب و عفاف آیینی مذهبی
۴ امین عرب زاده شعر انتظار انتظار و مهدویت
۵ سخاوت عزتی اؤزونو تانی آزاد
۶ ابراهیم قبله آرباطان غزلی تقدیم به زنان سرزمینم آزاد
۷ ثاقب رشت آبادی قانیمیزلان یازیلیب شهدای ارسباران
۸ اکبر قنبرزاده ارسباران منطقه ارسباران
۹ مریم بیرامی یوردومون شهدای ارسباران
۱۰ عارف ساسانی چند دو بیتی و رباعی در وصف شهدای مدافع حرم مدافعان حرم
۱۱ محمد شکری فرد مدافعان حرم مدافعان حرم
۱۲ حسن زرنقی برای محسن حججی مدافعان حرم
۱۳ جعفرپوررضوی انتظار آیینی مذهبی
۱۴ ابراهیم غفاری شهیدین قانی ایثار و شهادت
۱۵ علی بدری سبز سرخپوش انتظار و مهدویت

 

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.