کد خبر : 112157
تاریخ انتشار : دوشنبه 18 دسامبر 2017 - 13:03
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای دغدغه آرامش ابدی در اهر بسته هستند

دغدغه آرامش ابدی در اهر

دغدغه آرامش ابدی در اهر

ایجاد آرامستان جدید و ساماندهی آرامستان های موجود اهر از خواسته های اساسی مردم این شهر است .

به گزارش اهروصال؛ آرامستان یکی از مهم‌ترین زیر‌ساخت‌های شهری است تا جایی که در قانون جامع شهرسازی و معماری کشور، مبحث اول حقوق و مقررات شهرسازی، بخش هفتم، احداث غسال‌خانه‌ها و گورستان‌ها به‌عنوان الزامات مدیریت شهری معرفی شده است.
ایجاد آرامستان از وظایف جدید شهرداری‌ها نبوده و این قانون حتی پیش از انقلاب اسلامی نیز وجود داشته است.
شهرستان اهر هم با وجود دارا بودن آرامستان های متعدد با ضعف خدمات و کمبود فضای تدفین مواجه است و نیازمند توسعه و ساماندهی این محیط هاست که انسان را به یاد مرگ می اندازد و جایگاه ابدی محسوب می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی در این باره می گوید: اجرای مصوبات جلسات ساماندهی گورستان های متروکه توسط شهرداری اهر لازم الاجراست .
حجت‌الاسلام علی مصائبی افزود: ۳ سال است که مصوبات از سوی شهرداری و شورای شهر اجرا نشده است و این رویه برای ما قابل قبول نیست و باید مصوبات تمامی جلسات در ارتباط با گورستان های متروکه اهر ضمانت اجرایی داشته باشد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی، گفت: شهرداری اهر باید به تعهدات خود در این خصوص عمل کند.
فرماندار شهرستان اهر نیز بر ضرورت ساماندهی گورستان های متروکه در این شهرستان تاکید کرد.
زاهد محمودی گفت: ساماندهی گورستان های متروکه از مهم ترین مطالبات مردم اهر است .
وی با اشاره به اینکه اجرای طرح ساماندهی گورستان های نادرقوجا و بهرام‌آباد بنا به دلایل نامعلوم متوقف شده است، گفت: از دستگاه‌های مرتبط انتظار داریم تا هر چه سریع‌تر به رفع موانع پیش رو اقدام کنند.
معاون فرماندار اهر نیز با اعلام اینکه شهر بیش از ۱۰۰ هزار نفری اهر نیازمند تشکیل سازمان آرامستان است، گفت: وجود گورستان‌ های متعدد در این شهر نه‌ تنها برای ثبت‌ احوال از نظر ثبت وقایع فوتی بلکه برای سایر ارگان‌ ها و مردم نیز مشکل‌ ساز شده است.
مدد سمندری همچنین بر لزوم ساماندهی گورستان‌ های شهر اهر نیز تأکید کرد و افزود: دستگاه‌ها و ارگان‌ های همکار ثبت‌ احوال بایستی برای ثبت وقایع حیاتی در مهلت قانونی همکاری مستمری داشته باشند.
رئیس شورای اسلامی شهر اهر نیز ایجاد سازمان گورستان شهرداری را ضروری دانست و افزود: پیگیر ایجاد این سازمان در ساختار جدید برای شهرهای بالای صد هزار نفر بر طبق قانون هستیم.
صمدعلی اکبرزاده اهری گفت: فنس کشی ، احداث پارکینگ، سرویس بهداشتی و سیستم روشنائی برای آرامستان‌های این شهر ضروری است.
وی با اشاره به تلاش های صورت گرفته در خصوص ایجاد یک آرامستان جدید گفت: با توجه به تکمیل ظرفیت تعدادی از آرامگاه های موجود در شهر به تازگی اهری های مقیم تهران جهت احداث آرامستان جدید، زمینی در جاده آذغان خریداری کرده اند.
علی اکبرزاده اهری افزود: برای اینکه آرامستان از چهره مطلوب و درخور توجهی برخوردار شود، باید نسبت به احداث مبلمان ایده‌آل، نورپردازی مناسب و ساخت فضای سبز توجه شود به طوری که زیبنده شهر تاریخی اهر باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر اهر خاطر نشان کرد: با توجه به محدودیت قبر در آرامستان های قبلی، اگر زمینی به منظور احداث آرامستان جدید در این منطقه مهیا نشود، بدون تردید در آینده ای نه چندان دور، این موضوع به مشکلی بزرگ تبدیل خواهد شد.
حجت الاسلام جواد حاجی زاده امام جمعه شهرستان اهر نیز مشکلاتی همچون نیمه کاره رها شدن گورستان های بهرام آباد و نادر قوجا را یادآور شد و گفت: طبق مصوبات و تصمیم گیری های گرفته شده در جلسات ساماندهی گورستان ها، نباید اموات در گورستان هایی به غیر از گورستان‌های آیت‌الله برقی و حاج معین دفن شود تا در آینده با مشکلاتی احتمالی روبرو نشویم.
یکی از شهروندان اهری هم گفت: آرامستان چلپ وردی به‌ عنوان مرکز اصلی دفن اموات به‌حساب می‌آید اما ظرفیت این مکان نیز محدود است و طی چند سال آینده تکمیل می‌شود.
علی اهری برنامه‌ریزی برای احداث آرامستان با تمام امکانات رفاهی و خدمات مناسب را ضروری دانست و گفت: بدون تردید ایجاد آرامستان جدید می‌تواند از نگرانی خانواده متوفی بکاهد که خدمت بزرگی به شهروندان خواهد بود.
در یکی از آرامستان های شهر پای صحبت مادری می نشینم که در حال خواندن فاتحه برای تنها فرزند از دست رفته اش است.
این مادر نیز از وضعیت رسیدگی به آرامستان دلخور است و می گوید: اینجا هیچ امکانات رفاهی نظیر صندلی، روشنائی، سرویس بهداشتی و حتی روشنایی وجود ندارد و برخی شبها با نور گوشی‌هایمان قبر فرزندمان را پیدا کرده ایم.
این مادر که دل پر دردی دارد ادامه می دهد: ما حاضریم حتی کمک مالی کنیم اما مزار اموات ما در شرایط بهتری باشد.
به هر حال برای پیش‌گیری از برخی مشکلات اساسی در مراحل انتقال و دفن اموات، ساماندهی آرامستان های اهر باید در اولویت برنامه های شهرداری‌ اهر قرار گیرد.
اتخاذ رویکردی راهبردی، آینده‌نگر و همه‌جانبه به موضوع آرامستان و در این راستا جذب نیروی متخصص در بخش های مختلف انتقال و تدفین همچنین تجهیز آرامستان ها به آمبولانس‌ها نیز از جمله مواردی است که مورد توجه قرار گیرد .
سامان‌دهی و ایجاد امکانات رفاهی برای صاحبان متوفی و شهروندانی که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه برای زیارت قبور به آرامستان‌های شهر مراجعه می‌کنند، احداث پارکینگ و سرویس بهداشتی ضروری است.
شهر اهر دارای آرامستان های متعددی است و چهار گورستان برقی، حاج معین، دیزلیش و چلپ وردی دارای کمترین امکانات رفاهی هستند.
شهرستان اهر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که جمعیت آن بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ در حدود ۱۲۸ هزار نفر است که ۹۲ هزار نفر در شهر اهر و ۳۶ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.
گزارش از رضا بالاگر

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.