کد خبر : 112073
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 دسامبر 2017 - 18:09
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای گردشگری، ظرفیتی برای اشتغال پایدار و رهایی ارسباران از محرومیت بسته هستند

گردشگری، ظرفیتی برای اشتغال پایدار و رهایی ارسباران از محرومیت

گردشگری، ظرفیتی برای اشتغال پایدار و رهایی ارسباران از محرومیت

گردشگری، صنعتی که توسعه آن نیازمند شناخت و آگاهی کافی از مسائل و عوامل مؤثر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اشتغال پایدار و در نهایت نجاتبخش منطقه ارسباران از محرومیت است.

به گزارش اهروصال؛ شهرستان اهر با دارا بودن جاذبه های بکر طبیعی و نیز برخورداری از آثار تاریخی مانند مقبره شیخ شهاب الدین اهری، بازار تاریخی اهر، سد ستارخان، مسجد جامع اهر، خانه دکتر قاسم خان اهری، ارتفاعات قوشاداغ، تالاب یوسفلو، جنگل های ارسباران و فندقلو می تواند به یک مقصد مهم گردشگری در سطح استان تبدیل شود.
این شهرستان شاهراه ارتباطی تبریز به استان اردبیل، مغان و راه مواصلاتی شش شهرستان مشگین شهر، اهر، ورزقان، کلیبر، هریس و خداآفرین بوده و از قدیمی‌ترین و زیباترین شهرهای آذربایجان‌شرقی به شمار می‌آید که قلب تپنده، نبض و شاهراه گردشگری دو استان آذربایجان‌شرقی و اردبیل است.
این شهرستان در دل کوه‌ها و جنگل‌های بکر ارسباران قرار دارد و دیار عاشقان، عارفان نام آور و دانشمندانی مانند شیخ شهاب الدین محمود اهری، دکتر قاسم اهری و صدها عارف و دانشمند دیگری است.
این شهرستان در منطقه‌ای کوهستانی با آب و هوای خنک و دلپذیر با تابستانی ملایم و در دل کوه‌های بلند شیور در شمال شرق، بزکش در جنوب و قوشاداغ در جنوب شرقی واقع شده است.
با توجه به اینکه مسافران مقصدهای دیگر شهرستان ها از این شهر عبور می کنند فرصت خوبی برای جذب بیشتر گردشگران فراهم شده است و از طرفی به دلیل آب و هوای مناسب این منطقه و جاذبه های مختلف گردشگری، لزوم سرمایه گذاری و برنامه ریزی برای گردشگری در شهرستان احساس می شود.
برخی ایراداتی در خصوص عدم ماندگاری گردشگر در این شهرستان وجود دارد که از آن جمله می توان به نبود مراکز خرید اشاره کرد.
معمولا افراد مسافر تمایل به خرید صنایع دستی و سوغاتی های مربوط به همان شهر یا کالاهایی دارند که از مزیتی نسبت به شهرهای دیگر در آن مکان مانند پایین بودن قیمت و بالا بودن کیفیت برخوردار باشد که در شهرستان اهر مکان خاصی برای این هدف در نظر گرفته نشده است.
یکی از این موانع زیربنایی امکانات اقامتی مانند هتل و هتل آپارتمان است که این شهرستان فاقد این امکانات بوده و در این میان حتی مسافران و گردشگران از امکاناتی نظیر تاسیسات اقامتی بیشتر استقبال می کنند.
به دلیل اینکه بسیاری از گردشگران که برای مدت کمی به شهرهای دیگر مسافرت می کنند تمایل به اقامت در هتل ندارند و نیاز به فضاهایی امن در سطح شهر برای اقامت آنان یا تاسیسات اقامتی در محل جاذبه های طبیعی دارند که انتظار می رود در این خصوص شهرداری اهر با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اقداماتی انجام دهد.
این عوامل سبب شده که تاکنون به شکل شایسته نتوان از گردشگران پذیرایی کرد و فراهم کردن زمینه های ماندگاری گردشگران آنان را برای دیدن آثار تاریخی و گردشگری اهر سوق داد.
عدم تبلیغات مناسب آثار گردشگری طبیعی و تاریخی در این میان بی تاثیر نیست، تبلیغاتی که علاوه بر معرفی اهمیت اثر بتواند اشتیاقی برای بازدیدکنندگان ایجاد کند.
کارشناس مسائل گردشگری اهر گفت: امروز گردشگری به شکل های مختلفی تغییر کرده است و خرید یک عامل مهم در جذب گردشگری به شمار می رود.
علی محمدی، افزود: بسیاری از شهرها حتی یک جاذبه گردشگری هم ندارد ولی بازار خرید آن ها گردشگر را به خود جذب می کند که در کنار آن نیز مراکز تفریحی و رفاهی متعددی راه اندازی شده است.
وی اظهار کرد: برای حضور گردشگر در هر منطقه علاوه بر جاذبه های گردشگری و تاریخی بازار و مراکز تفریحی و رفاهی نیز ضروری است.
مدیر فنی یکی از دفاتر سیاحتی و جهانگردی اهر نیز گفت: شهرستان اهر از مناطق گردشگر پذیر آذربایجان شرقی است که به واسطه همجواری با جنگل های ارسباران و برخورداری از جاذبه های طبیعی و تاریخی ظرفیت ها و توانمندی های بالایی برای فعالیت در این حوزه است.
افسانه فتحی افزود: بدون شک ایجاد زیرساخت های لازم برای جذب گردشگران و ارائه امکانات مطلوب مانند امکانات رفاهی، اقامتی و بهداشتی از اولویت ها برای توسعه صنعت گردشگری در شهرستان اهر است.
نماینده اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: حمایت از حوزه میراث فرهنگی باید در راستای رونق اقتصاد و کسب‌ و کار و آشنایی گردشگران با تاریخ و فرهنگ غنی شهرستان اهر و ارسباران ضروری است.
بیت الله عبدالهی با بیان اینکه حفظ آثار تاریخی و میراث فرهنگی وظیفه همگان بوده و هرگونه کوتاهی در این زمینه غیرقابل ‌جبران است، یادآوری کرد: آنچنان که گذشتگان آثار تاریخی را به ما تحویل داده اند باید ما آن ها را حفظ کرده و به نسل‌های آینده تحول دهیم.
وی خواستار پررنگ‌تر کردن نقش گردشگری در شهرستان اهر شد و یادآوری کرد: باید با تبلیغات و فراهم کردن شرایط، زمینه استفاده گردشگران را از آثار تاریخی این شهرستان فراهم کنیم و به طور قطع بازدید از آثار تاریخی این شهرستان از زمینه‌های آشنایی گردشگران با تاریخ و فرهنگ اهر و ارسباران است.
عبدالهی ادامه داد: سهم اهر در اقتصاد صفر بوده و این شهرستان با وجود ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار در حوزه گردشگری هنوز آن ‌طور که باید و شاید از ظرفیت‌های گردشگری برای جذب گردشگر بهره لازم را نبرده است.
نماینده مردم شهرستان های اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به وجود اماکن تاریخی و نقاط مختلف گردشگری در اهر اگر زیرساخت های لازم برای گردشگری فراهم شود این شهرستان به یکی از قطب های گردشگری تبدیل می شود.
عبدالهی ادامه داد: یکی از خواسته های مهم مردم و مسئولان شهرستان اهر اتمام مرمت اماکن تاریخی و به خصوص بقعه شیخ شهاب الدین اهری و بازگشایی مجدد موزه ادب و عرفان است که امید است در این زمینه مسئولان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری عنایت ویژه ای داشته باشند.
فرماندار اهر نیز گفت: با توجه به وجود پتانسیل های لازم در حوزه گردشگری در این شهرستان اگر در این حوزه سرمایه گذاری شود در کنار رونق جذب گردشگر باعث اشتغال زایی خواهد شد.
زاهد محمودی، افزود: با توجه به اینکه منطقه ارسباران و شهرستان اهر در مسیر گردشگری تبریز ۲۰۱۸ قرار دارد لازم است در تسریع اتمام به موقع پروژه های مرمتی و گردشگری اقدام شود.
وی در مورد آثار تاریخی موجود در بقعه و موزه ادب و عرفان شیخ شهاب‌الدین اهری نیز گفت: طبق نظر کارشناسان و به دلیل حفاظت از آثار تاریخی موجود در بقعه و موزه ادب و عرفان شیخ شهاب‌الدین اهری این آثار در انبار امن اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نگهداری می‌شود تا پس از اتمام کار مرمت به این مکان بازگردانده شوند.
فرماندار اهر یادآوری کرد: مناطق بکر گردشگری اهر بهترین فرصت برای جذب سرمایه گذاری های این حوزه و اشتغال زایی است.
محمودی اظهار کرد: با توجه به اینکه شهرستان اهر از محورهای گردشگری در تبریز ۲۰۱۸ است، مناطق بکر گردشگری بهترین فرصت جهت سرمایه گذاری در حوزه گردشگری است.
وی با اشاره به تاثیر این امر در توسعه منطقه و به ویژه شهرستان اهر گفت: سرمایه گذاری در حوزه گردشگری اهر علاوه بر جذب گردشگر می تواند راهکاری عملی برای اشتغال زایی و حل معضل بیکاری جوانان منطقه باشد و بر همین اساس از سرمایه گذاری در این راستا حمایت می شود.
محمودی از پرداخت تسهیلات برای طرح‌های گردشگری و اشتغال‌زایی در مناطق روستایی از سوی دولت خبر داد و افزود: زمانی که مشارکت اهالی روستا مطرح می‌شود ذهن‌ها به سمت پول می‌رود در حالی که مشارکت مردم در تمامی جنبه‌ها مهم است.
وی با اشاره به موقعیت اهر به عنوان مهد فرهنگ، هنر و ادب در استان گفت: این شهرستان قطب گردشگری و سرمایه‌ گذاری استان بوده که می ‌تواند نقش موثری در توسعه‌ گردشگری داشته باشد و حدود ۱۰ شهرستان آذربایجان شرقی و استان‌های همجوار از این شهرستان تردد می‌ کنند.
شهردار اهر نیز گفت: در کنار حوزه‌های شهری، خدماتی، رفاهی، فضای سبز به بخش گردشگری نیز اهمیت ویژه ای داده شده است.
کمال امید، افزود: از برنامه‌های بلند مدت شهرداری، توافق با بخش خصوصی در راستای ایجاد مجموعه های رفاهی و گردشگری در پارک فندقلو و سد ستارخان است که انتظار می رود مسئولان امور آب در این خصوص همکاری بیشتری کنند.
وی یادآوری کرد: سیاست شهرداری و مدیریت شهری بر این است تا از حوزه‌هایی که به عنوان حوزه‌های قوی گردشگری محسوب می‌شود، نهایت استفاده را ببرد.
شهردار اهر عمارت شهرداری این شهر در میدان مرکزی را بهترین مکان برای راه‌اندازی موزه اعلام کرد و گفت: این عمارت تاریخی از آثار ثبت شده و تاریخی این شهرستان و نماد اولین شهرداری این منطقه بوده که در نوع خود جزو معماری‌های تاریخی به شمار می‌رود.
امید، ادامه داد: در آینده امیدواریم با همراهی اعضای شورای شهر و همراهی و همگامی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بتوانیم این مکان را به یکی از موزه‌های مهم منطقه ارسباران تبدیل کنیم.
رئیس شورای اسلامی اهر نیز توسعه زیرساخت‌های گردشگری را از عوامل مهم توسعه شهرستان و درآمدزایی برای منطقه عنوان کرد و گفت: در این زمینه شورای اسلامی شهر و شهرداری اهر از توسعه صنعت گردشگری و مشارکت سرمایه‌گذاران در این زمینه حمایت می‌کند و آمادگی دارد تسهیلات و تمهیدات لازم را برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در این حوزه انجام دهد.
صمد علی اکبرزاده اهری افزود: مسئولان این شهرستان در خصوص رفع هرگونه موانع در راستای سرمایه گذاری در بخش گردشگری منطقه مصمم هستند.
وی یادآوری کرد: با توجه به تولید صنایع دستی قابل توجه در این شهرستان توسط هنرمندان و نبود محل مناسب برای عرضه محصولات تولیدی، ایجاد بازارچه دائمی برای فروش صنایع دستی در ورودی های شهر امری لازم و ضروری است.
شهرستان اهر در ۱۱۰ کیلومتری شمال تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی واقع است.
گزارش از: رضا بالاگر

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.