کد خبر : 111945
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 دسامبر 2017 - 16:50
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای توسعه شهرستان اهر نیازمند تقویت پشتوانه های فرهنگی و اقتصادی بسته هستند

توسعه شهرستان اهر نیازمند تقویت پشتوانه های فرهنگی و اقتصادی

توسعه شهرستان اهر نیازمند تقویت پشتوانه های فرهنگی و اقتصادی

توسعه اقتصادی و فرهنگی به آموزش و آگاه سازی و آماده کردن افکار عمومی برای بهره برداری از امکانات مادی و معنوی نیاز دارد.

به گزارش اهروصال؛ توسعه اقتصادی و فرهنگی به آموزش و آگاه سازی و آماده کردن افکار عمومی برای بهره برداری از امکانات مادی و معنوی نیاز دارد.
در این میان مطبوعات به عنوان رکن چهارم دموکراسی با کارکردهای اطلاع رسانی، آموزشی، تفریحی و سرگرمی، نقش مهمی در توسعه همه جانبه دارد.
شهرستان اهر هم با پیشینه فرهنگی تاریخی مهد اندیشمندان، هنرمندان و انسان های فرهیخته بوده و در طول تاریخ همیشه پیشتاز در عرصه های مختلف به خصوص در عرصه علم و فرهنگ بوده است اما متاسفانه با وجود تمامی این قابلیت ها، آن طور که شایسته این منطقه فرهنگ پرور است توسعه نیافته و در این حوزه با مشکلات متعددی روبروست.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در نشستی با فعالان رسانه ای شهرستان، اظهارکرد: نگاه‌هایمان را به همدیگر تغییر دهیم و اگر نگاه‌ها تغییر نیابد نمی‌توانیم به آنچه که می‌خواهیم دست‌یابیم.
بیت الله عبدالهی گفت: با توجه به بیکاری جوانان باید در فکر جذب سرمایه‌گذار باشیم تا بتوانیم بحث بیکاری را به حداقل ممکن کاهش دهیم.
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس با تاکید به اینکه اگر فرهنگ نباشد، تولید، اشتغال و سرمایه‌گذاری شکل نمی‌گیرد، ادامه داد: اینکه از سرمایه‌گذار حمایت می‌کنیم به معنی این نیست که ما فرهنگ را کنار گذاشته‌ایم بلکه قبول داریم، فرهنگ اساس توسعه است اگر سرمایه‌گذار نباشد پاسخی به گریه‌های والدین با فرزندان بیکار تحصیل‌کرده نداریم.
عبدالهی اضافه کرد: زمانی که سخن از توسعه همه‌جانبه می‌گوییم بدان معنی نیست که تنها باید به مسائل اقتصادی و غیره توجه کنیم بلکه فرهنگ، هنر، اقتصاد و سرمایه‌گذاری با همدیگر هستند و جدا از هم نیستند.
وی اظهارکرد: فرهنگ بدون اقتصاد بدین معنی است که فرهنگ مشکل دارد و نتوانسته زمینه تحقق اقتصاد را فراهم کند.
عبدالهی با تأکید بر اینکه اصحاب فرهنگ و هنر اجازه ندهند انتخاباتی پیش از اتمام انتخابات دیگری آغاز شود، گفت: همه به این فکر هستند که اگر نماینده مجلس شوند منطقه را بهشت می‌کنند ولی این‌گونه نیست.
نماینده مردم اهر و هریس در خانه ملت عنوان کرد: برخی‌ها به خاطر منافع شخصی و عدم درک صحیح از مسائل شهرستان، قدم در راهی می‌گذارند که باعث می‌شود سرمایه‌گذار فراری شود و اگر در شهرستان اهر سرمایه‌گذاران شکست بخورند به یقین دیگر کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در این شهرستان نخواهد بود.
عبدالهی با بیان اینکه اولویت نخست ما در شهرستان‌های اهر و هریس اشتغال است، گفت: فرهنگ و رسانه‌ها در توسعه نقش بسزایی دارند ولی اگر اشتغال و بیکاری نادیده گرفته شود نه ‌تنها در بهبود وضعیت جامعه تأثیر مثبت نمی‌گذارد بلکه وضعیت فعلی را بدتر هم می‌کند.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر در این نشست اظهارکرد: در زمان حاضر شهرستان هوراند به دلیل نداشتن اداره‌ای مستقل زیر نظر شهرستان اهر قرارگرفته و در این شهرستان‌ها در مجموع ۷۴ کانون فرهنگی و هنری مساجد داریم که از این تعداد ۳۶ کانون در اهر و ۳۸ کانون در هوراند است.
زارعی با ابراز تأسف از کمبود زیرساخت های رفاهی در شهرستان اهر، افزود: به عنوان مثال در جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر ارسباران که سالانه شاهد حضور صدها میهمان از دورترین نقاط کشور هستیم متأسفانه هتل یا مهمان‌سرایی جهت اسکان میهمانان وجود ندارد.
وی، احداث کتابخانه و مجتمع فرهنگی جدید در حاشیه‌های شهر به دلیل تمرکز کتابخانه‌ها در مرکز در فاصله نزدیک به هم را ضروری دانست و اضافه کرد: شهر اهر تنها دو کتابخانه عمومی دارد که این کتابخانه‌ها از نظر مسافت به همدیگر نزدیک هستند و در مناطق حاشیه‌ای شهر اهر هیچ‌گونه مجتمع فرهنگی و کتابخانه نداریم.
وی پیگیری نماینده مردم اهر و هریس جهت اختصاص اعتبار خاص برای فعالیت‌های فرهنگی در مساجد و کانون‌ها و مؤسسه های قرآنی را خواستار شد و گفت: افزایش اعتبارات ملی و رفع موانع در حوزه بیمه هنرمندان از جمله درخواست‌های اصحاب فرهنگ و هنر شهرستان اهر است.
زارعی بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین مشکلات جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) نبود ردیف بودجه در ردیف‌های بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اظهارکرد: هر ساله جشنواره سراسری تئاتر کوتاه اهر (ارسباران) با مشکلات متعددی از جمله نبود اعتبار مواجه می‌شود.
وی با اشاره به اینکه برای جشنواره‌ها ردیف بودجه‌ای در وزارتخانه تعریف‌شده است، گفت: جشنواره تئاتر کوتاه اهر از این حیث ناکام مانده است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر، جشنواره سراسری عکس سال ارسباران، جشنواره نظیره سرایان حیدربابایه سلام و جشنواره شعر ارسباران را از مهمترین برنامه‌های فرهنگی و هنری این شهرستان عنوان کرد و گفت: به لحاظ اینکه اعتبارات ویژه‌ای به این جشنواره‌ها تخصیص نمی‌یابد گاهی در برگزاری از لحاظ منابع مالی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنیم.
وی تأمین اعتبار برای تکمیل نواقص تجهیزاتی اتاق‌های مجتمع فرهنگی و دفاتر انجمن‌ها، افزایش اعتبار برای حمایت از آثار فرهنگی و هنری در قالب خرید اثر، عنایت کافی به حوزه اشتغال و اقتصاد فرهنگی و هنری و رفع موانع تبدیل وضعیت همکاران قراردادی فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر را از دیگر مشکلات شهرستان ذکر کرد.
زارعی از برپایی پنج نمایشگاه هنری در طول سال جاری در شهرستان اهر خبر داد و گفت: در طول سال جاری علاوه بر نمایشگاه هنری، ۴ مورد همایش‌های فرهنگی و هنری در مناسبت‌های روز شهرستان، اعتیاد، ادبی و کارگاهی در شهرستان اهر برگزار شده است.
وی با اشاره به فعالیت مستقیم و غیرمستقیم یک هزار نفر در عرصه فرهنگ و هنر این شهرستان، اظهارکرد: شهرستان اهر با ظرفیت‌های فرهنگی و هنری در حوزه اشتغال فرصت‌هایی را به وجود آورده و در این خصوص می‌توان گفت که نزدیک به یک هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم در حوزه فرهنگ و هنر شهرستان اشتغال دارند.
درادامه این نشست فعالان حوزه فرهنگ و هنر، دغدغه ها و انتظارات و نقطه نظرات خود را در حوزه فرهنگ و هنر منطقه مطرح کردند.
شهرستان اهر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که جمعیت آن بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ در حدود ۱۲۸ هزار نفر است که ۹۲ هزار نفر در شهر اهر و ۳۶ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.
در شهرستان‌های اهر و هوراند ۷۴ کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد که از این تعداد ۳۸ مورد تنها مختص هوراند و ۳۶ مورد در شهر اهر و روستاهاست.
همچنین این شهرستان دارای دو کتابخانه عمومی و نمایندگی کانون فرهنگی فکری کودکان و نوجوانان است.
گزارش : رضا بالاگر

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.