کد خبر : 110884
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 14 نوامبر 2017 - 0:28
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تبلیغات کم، مشکلات مالی و گرانی کتاب، موانع توسعه فرهنگ مطالعه بسته هستند

تبلیغات کم، مشکلات مالی و گرانی کتاب، موانع توسعه فرهنگ مطالعه

تبلیغات کم، مشکلات مالی و گرانی کتاب، موانع توسعه فرهنگ مطالعه

نهادینه‌نشدن فرهنگ کتابخوانی، تبلیغات کم و غلط، مشکلات مالی و گرانی کتاب، ظهور سرگرمی‌های جایگزین، تضعیف فرهنگ مطالعه در خانواده و در بعضی موارد تحصیلات پایین والدین، از موانع توسعه فرهنگ مطالعه بخصوص در قشر جوان به شمار می‌رود.

به گزارش اهروصال؛ امروزه جامعه ای به تکامل و پیشرفت می رسد که اعضای آن اهل کتاب و کتابخوانی بوده باشند و یکی از مهم ترین دلایل پیشرفت جوامع توسعه یافته یز توسعه فرهگ کتاب و کتابخوانی و افزایش سطح سرانه مطالعه در آنهاست.
این مطلب نشان دهنده اهمیت و جایگاه مهم نهضت مطالعه در کشور است که سنگ بنای آن را خانواده ها، مدارس و نهادهای فرهنگی باید پی ریزی کنند تا نهضت مطالعه و فرهنگ و سرانه مطالعه در جامعه چندین برابر شود.
اهمیت نقش کتاب در توسعه فرهنگ اجتماعی تا بدانجا است که امروزه میزان زمانی را که هر ملتی به خواندن کتاب اختصاص می‌دهد با میزان توسعه آن کشور مقایسه می‌کنند و دستیابی به اهداف توسعه اجتماعی و فرهنگی ممکن نیست، مگر به تحقق و لوازم آن؛ و کتاب و کتاب‌خوانی یکی از مهم‌ترین لوازم هر توسعه پایداری است.

** ترویج فرهنگ کتابخوانی از کودکی
فرماندار شهرستان اهر در خصوص توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی بابیان اینکه مهم‌ترین مؤلفه توسعه فرهنگی در گرو ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی و توسعه کتابخانه‌هاست، گفت: فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی آن‌طور که باید و شاید ترویج نمی‌شود مگر اینکه این فرهنگ از سنین کودکی بر اذهان آن‌ها پایه‌گذاری شود.
زاهد محمودی، ترویج کتابخوانی را مهمترین شاخص توسعه فرهنگی عنوان کرد و گفت: در جامعه امروزی و با رواج شبکه های مجازی، آشناسازی کودکان با کتاب نقش مهمی در تعالی شخصیت آنها دارد.
امام جمعه شهرستان اهر نیز گفت: متأسفانه با غفلت اصحاب فرهنگ و هنر، کتاب و کتابخوانی در جامعه مظلوم واقع شده و اگر این روال ادامه یابد و علاج واقعی برای این مشکل پیدا نکنیم بطور قطع در آینده وضعیت از این هم بدتر خواهد شد.
حجت الاسلام جواد حاجی زاده افزود: نباید اجازه دهیم کتاب ها در کتابخانه ها خاک بخورند بلکه باید فرهنگ کتابخوانی را در جامعه ترویج دهیم.
وی ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را اولویت اصلی جامعه برشمرد و خاطرنشان کرد: نباید جوانان و نسل جدید در کنار کارهای روزمره خود مطالعه را فراموش کنند.
امام جمعه اهر گفت: توجه به کتاب بسیار مهم است و از جمله مشکلاتی که متأسفانه گریبانگیرجامعه ماست، عدم گرایش افراد به‌ سوی کتاب و کتاب‌خوانی است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اهر نیز اظهار کرد: شهرستان اهر بعد از تبریز دومین شهرستان پیشتاز آذربایجان شرقی در زمینه چاپ کتاب است و به ‌طور میانگین هر ماه ۵ عنوان کتاب در اهر انتشار می یابد.‌
مهدی زارعی با تأکید بر اینکه در مجموع پنج هزار نفر در صنوف فرهنگ و هنر اهر فعال هستند، یادآور شد: با وجود فعالیت ۵ هزار نفر در صنوف فرهنگ و هنر، افرادی که صاحب ‌مقام و جایگاه و تأثیرگذار هستند بیش از ۵۰ نفر است.
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان اهر به پایین بودن انگیزه کتاب خوانی در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: برای اینکه بتوان مردم را در مسیر کتاب خوانی قرار داد عزم جدی دستگاه های فرهنگی به منظور برنامه ریزی جهت ترویج فرهنگی کتاب خوانی نیاز است.
یک پژوهشگر و کارشناس فرهنگی نیز در این خصوص گفت : به نظرم مسئولان باید یک فکری در این زمینه بکنند؛ دلایل زیادی برای کم علاقگی مطالعه در ایران وجود دارد و با چند راهکار شتابزده هم نمی شود نسخه ای پیچید.
محمدرضا باقرپور خاطرنشان کرد: باید از مدارس و از خانواده ها شروع کرد؛ در بیشتر مدارس نیازسنجی درستی در رابطه با کتاب انجام نمی گیرد و نتیجه‌اش آن می‌شود که یک سری کتاب خریداری شود که به کار دانش آموز نمی آید.
وی افزود: گاهی اوقات تکالیف درسی مدرسه هم زیاد است و فرصتی برای مطالعه آزاد باقی نمی ماند که معلمان باید تکالیف را کم کرده و وقت آزادی را هم برای خواندن کتاب های غیردرسی در سر کلاس اختصاص دهند.
باقرپور ادامه داد: حتی معلمان می توانند تازه های نشر کتاب را به اقتضای پایه و سن دانش آموزان برای خرید معرفی کنند و برای خرید و تشویق به خواندن کتاب مسابقه یا برنامه های دیگری را هم ترتیب بدهند.
وی اظهار کرد: آموزگاران می توانند دانش آموزان را تشویق کنند تا حداقل یکی دو تا روزنامه خریده و مطالعه کنند و حتی خلاصه آن را در مدرسه برای سایر همکلاسی هایشان بازگو کنند.
باقرپور با بیان اینکه نقش خانواده ها هم در علاقه مندی فرزندان به کتابخوانی خیلی مهم است،افزود: الآن بیشتر خانواده ها به دنبال کسب نمره بیشتر توسط فرزندان شان هستند و اگر دانش آموزی در خانه روزنامه یا کتاب غیردرسی بخواند، خانواده مانع آن خواهد شد.
پژوهشگر و نویسنده دیگر اهری نیز در خصوص کتاب و فرهنگ مطالعه گفت: جامعه بدون کتاب را نمی‌توان جامعه زنده و پویا نامید، انسان بدون تفکر و اندیشه پایین‌تر از جمادات و نباتات و بدون درک و فهم است.
حسین دوستی افزود: گر اندیشه را از تفکر جامعه دور کنیم با حیوانات فرقی نخواهیم داشت، این تفکر است که امتیاز انسانیت را به ما داده و در روایات نیز آمده که یک ساعت تفکر بالاتر از ۷۰ سال عبادت است.
وی در خصوص اهمیت آثار نویسندگان اظهار کرد: صادق بودن، مهربان بودن و حق کسی را نخوردن از جمله تعالیمی است که یک نویسنده و مؤلف می‌تواند در آثارش به مردم یاد بدهد.
دوستی خاطرنشان کرد: چراغ مطالعه هنوز در شهرمان روشن است و اگر ما جمع فرهنگی دلسرد شویم و قلم را به زمین بگذاریم جامعه در یاس و ناامیدی فرو می‌رود.
شهرستان اهر یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که جمعیت آن بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال ۱۳۹۰ در حدود ۱۲۸ هزار نفر است که ۹۲ هزار نفر در شهر اهر و ۳۶ هزار نفر در روستاها ساکن هستند.
در شهرستان‌های اهر و هوراند ۷۴ کانون فرهنگی و هنری مساجد وجود دارد که از این تعداد ۳۸ مورد تنها مختص هوراند و ۳۶ مورد در شهر اهر و روستاها است.
همچنین این شهرستان دارای دو کتابخانه عمومی و نمایندگی کانون فرهنگی فکری کودکان و نوجوانان است.
گزارش:رضا بالاگر

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.