کد خبر : 110858
تاریخ انتشار : دوشنبه 13 نوامبر 2017 - 21:46
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای باید ظرفیت کتاب خانه ها را افزایش داد / باید کاری کنیم کتاب وارد سبد کالای مردم شود بسته هستند

باید ظرفیت کتاب خانه ها را افزایش داد / باید کاری کنیم کتاب وارد سبد کالای مردم شود

باید ظرفیت کتاب خانه ها را افزایش داد / باید کاری کنیم کتاب وارد سبد کالای مردم شود

آیت الله حاجی زاده: کتاب و کتاب‌خوانی بسیار مهم است و شعار امسال هفته کتاب نیز شعار بسیار با مفهوم و مهمی است.

به گزارش اهروصال؛ آیت‌الله حاجی‌زاده؛ امام‌جمعه شهرستان اهر؛ در رابطه با ترویج و تبلیغ کتاب و هفته کتاب اظهار داشت: کتاب و کتاب‌خوانی بسیار مهم است و شعار امسال هفته کتاب نیز شعار بسیار با مفهوم و مهمی است. خانواده‌ها باید به سمت کتاب‌خوانی سوق داده شوند و امیدوارم روزی برسد که تمامی اعضای خانواده با کتاب سروکار داشته باشند.

وی در ادامه افزود: کتاب بسیار مهم است و یافته‌های نسل امروز را برای نسل بعدی حفظ می‌کند. کتاب و کتابت در احادیث و روایات بسیار مهم شمرده‌شده است. امیدواریم اعضای محترم انجمن کتاب و کتاب‌خوانی رسالت خود را در رابطه با کتاب و کتاب‌خوانی و سوق نسل جوان به سمت کتاب به‌خوبی انجام دهد.

امام‌جمعه اهر عنوان کرد: فضاسازی بسیار مهم است و باید ظرفیت کتابخانه‌ها را افزایش داد. باید در محلات کتابخانه‌هایی ایجاد شود و همچنین نیاز شهر به کتابخانه‌های تخصصی نیز فراموش نشود.

به نظر می‌رسد همه باید راهکارهایی داشته باشیم تا کتاب‌خوانی را ترویج کنیم. زمانی بوده که جوانان ما دنبال کتاب و مطالعه بودند ولی امروزه این‌طور نیست. این مسئله برای جامعه ما ننگ است و اگر این‌گونه پیش برود توان علمی کشور در آینده روبه‌زوال خواهد گذاشت.

برای همین تأکید بیشتر من برای اعضای محترم انجمن این است که راه‌حلی را برای ایجاد اشتیاق در جوانان برای مطالعه پیدا کنند. مراکز علمی، اساتید و محیط‌ها نقش بسزایی در این رابطه دارند. باید کودکان را از دوران مدرسه به کتاب‌خوانی ترغیب و تشویق کنیم. آرامشی که کتاب‌خوانی در وجود انسان ایجاد می‌کند چیز دیگری این آرامش را ایجاد نمی‌کند و خود نسخه شفابخشی است.

وی تصریح کرد: اگر جوانی شغل و کاری ندارد باید ولگردی کند یا صبح تا شب بخوابد؟ خب برادر یا خواهر من مطالعه کن، عبادت کن، به اشخاص دیگر کمک کن. ما در روایت داریم که مؤمن بیکار نمی‌ماند و خود را مشغول می‌کند.

من مخالف ایجاد فضا نیستم، برعکس موافقم ولی نباید مانند برخی مساجد شود که ایجاد می‌شود ولی استفاده‌کننده ندارد. باید برخی کتاب‌ها که جذابیت بیشتر دارند را معرفی کنیم. کتاب‌های رمان مفید و جذاب را باید معرفی کنیم. البته رمان‌هایی که مفید است هم برای زندگی و هم آخرت جوان. این کار ایجاد انگیزه می‌کند و شروعی برای کتاب‌خوانی می‌شود و پس‌ازاینکه برای مطالعه علاقه‌مند شدند دیگر خودشان می‌روند دنبال مطالعه و کسب علم.

وی خاطرنشان کرد: امام‌جمعه مسئول فرهنگی شهر است و به مشکلات فرهنگی شهر رسیدگی می‌کند. من بااین‌همه حجم کار به مطالعه خود می‌رسم و از مطالعه نمی‌گذرم. وقتی جوانان را می‌بینم دلم به حالشان می‌سوزد. عمرشان دارد می‌گذرد و کار مفیدی نمی‌کنند. کتابی هم جز کتاب درسی مطالعه نمی‌کنند.

آیت‌الله حاجی‌زاده در ادامه افزود: در مدارس و دانشگاه‌ها نیز تازگی‌ها مد شده است که یک روز قبل و یک روز بعد تعطیل رسمی را نیز خودشان تعطیل می‌کنند و الکی وقت خودشان را تلف می‌کنند.

لذا خواهش من این است که فقط به این‌یک هفته خلاصه نشود و هرروز سال را برای ترویج کتاب و کتاب‌خوانی تلاش کنیم تا کتاب‌خوانی را در جامعه ترویج دهیم.

مقام معظم رهبری (مدظله) در سال ۷۱ فرموده‌اند: مردم ما با کتاب بیش ازآنچه امروز انس دارند باید انس بگیرند. کتاب‌خوانی چیزی است که برای یک ملت فریضه است. واجب و لازم است. مردمی که اهل کتاب خواندن باشند ازنظر معلومات و ذکاوت تفاوت دارند با مردمی که با کتاب و معلومات فاصله داشته باشند.

همچنین در سال ۷۲ نیز فرموده‌اند: امروز کتاب‌خوانی نه‌تنها یک وظیفه ملی بلکه یک واجب دینی است.

این سخن مانند فتوا است و در جامعه دینی باید به آن عمل شود. متأسفانه همه ما فقط اهل حرف و نقل کردن هستیم و اهل عمل نیستیم. نباید حرف دیگران را تکرار کنیم. باید خود ما نیز باید کاری انجام دهیم.

وی اظهار داشت: باید کاری کنیم کتاب وارد سبد کالای مردم شود. نه اینکه فقط حمل‌کننده کتاب باشند بلکه باید مطالعه کنند.

در مراسم‌ها عزاداری بجای اهدای دسته‌گل یک قرآن به مسجد اهدا شود ثوابش هم بیشتر است و باقیات‌صالحات است.

بدترین تنبلی‌ها تنبلی در خواندن کتاب است و هرچه انسان به این تنبلی میدان بدهد این تنبلی بیشتر می‌شود.

من پارسال بود که پیشنهاد دادم برای تشویق نویسندگان اهر همایشی بگذاریم و از نویسندگان تجلیل کنیم تا تشویق بشوند برای نوشتن کتاب.

وی اذعان داشت: وهابی‌ها برخی کتاب‌ها که سم است را در برخی جاها بین مردم توزیع می‌کنند. حال بهتر است ما نیز برخی کتاب‌ها را برای سم‌زدایی بین مردم توزیع کنیم و نگذاریم کتاب‌های مسموم بین مردم و در جامعه ورود کند.

حضرت علی (ع) می‌فرماید: عقل فاضل‌ها در نوک قلم‌هایشان است.

امام‌جمعه اهر در پایان خاطرنشان کرد: یک‌عمر شخصی زحمت می‌کشد و با خون‌دل کتابی می‌نویسد ولی برای مطالعه آن‌وقت نمی‌گذاریم. این کتاب حاصل زندگی این دانشمند است و به این کتاب‌ها نیاز داریم.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.