کد خبر : 110717
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 نوامبر 2017 - 13:46
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای چالش سیب پادرختی! / سیب اهر در پیچ و خم عدم برنامه‌ریزی مسوولان/ داعیه‌داران حمایت از کشاورزان،خود مانع‌تراشی می‌کنند بسته هستند

چالش سیب پادرختی! / سیب اهر در پیچ و خم عدم برنامه‌ریزی مسوولان/ داعیه‌داران حمایت از کشاورزان،خود مانع‌تراشی می‌کنند

چالش سیب پادرختی! / سیب اهر در پیچ و خم عدم برنامه‌ریزی مسوولان/ داعیه‌داران حمایت از کشاورزان،خود مانع‌تراشی می‌کنند

سیب شهرستان اهر با نبود مشتری و دپوی آن در کنار جاده‌ها تبدیل به تراژدی غمناک برای باغداران، مردم، مسؤولان و کشاورزی منطقه شده است.

به گزارش اهروصال، شهرستان اهر مرکز منطقه ارسباران با تولید سالانه بیش از ۱۳۰ هزار تن سیب بعد از شهرستان مراغه در بین شهرستان‌هاست که بیشترین میوه‌های سردرختی مربوط به باغات سیب است که به همین جهت سیب سرخ و قره قرمز اهر به جهت عطروطعم ویژه خود از جایگاه ویژه‌ای در بازار سیب برخوردار بوده و یکی از سوغاتی‌های مشهور اهر سیب آن است که امروز به علت نبود برنامه‌ریزی لازم از سوی مسئولان و فقدان بازار مناسب برای این محصول استراتژیک شهرستان، روی دست باغداران مانده است.

بااین‌وجود، هیچ مقام مسئولی چه سازمان جهاد کشاورزی و چه سازمان صنعت که هر دو سازمان به نحوی در خرید محصولات باغی و چه در صادرات آن نقش ویژه و اساسی دارند، اقدامات قابل‌توجهی انجام نداده‌اند و این محصول ویژه شهرستان روی دست باغداران بادکرده و هیچ‌یک از مسئولان جوابگوی این قشر عظیم و زحمتکش نیستند و این امر باعث شده که تلاش و ثمره یک‌ساله باغداران اهری در کنار جاده‌ها به‌صورت تلی از سیب جلوه‌‌گر شود و باقیمت کیلویی ۱۰۰ تومان جیب دلالان و کارخانه‌های صنایع تبدیلی را پر کند.

دسترنج کشاورزان در جیب دلالان

احد اکبری از باغداران اهری در مورد مشکلات پیش‌آمده برای باغداران و نبود بازار فروش می‌گوید: متأسفانه چندین سال بود که برودت هوا، کاهش دما و سایر حوادث جوی باعث شده بود خسارت جبران‌ناپذیری به باغداران وارد شود و دسترنج کشاورزان و باغداران از بین برود و باغداران دست‌خالی و با مشکلات مختلف این سال‌ها را سپری کنند.

وی افزود: امسال چشم امیدمان به محصولات باغی بود و خصوصاً سیب که با عنایت خداوند متعال دسترنج باغداران اهری ثمر داد و باغداران امیدوار بودند با فروش سیب به نحوی برخی مشکلات این قشر زحمتکش حل شود که امسال نیز متأسفانه باوجوداینکه بهترین محصول را داشتیم اما نبود متقاضی و بازار فروش مناسب باعث شده که سیب‌ها روی دست کشاورزان بماند و دسترنج این عزیزان با نازل‌ترین قیمت نصیب دلالان شود.

سؤال ما از مسئولان این است چرا کسی به فکر ما نیست؟ آیا این است حمایت از قشر کشاورز و باغدار؟

کجایند مسئولانی که دم از اشتغال و کارآفرینی می‌زنند؟

احمد حسین زاده دیگر باغدار اهری که مصاحبه وی با اندوه همراه بود، می‌گوید: داستان ما مثل پدری است که فرزند بیمارش جلوی چشمش ذره‌ذره آب می‌شود ولی کاری از دستش برنمی‌آید، امروز ما جلوی چشم خود شاهد از بین رفتن تلاش یک‌ساله خود هستیم که با گوشت و پوست خود آن‌ها را به ثمر رسانده‌ایم ولی کسی حتی سراغش را نمی‌گیرد و در باغات شهرستان در حال از بین رفتن است.

وی گفت: کجا هستند مسئولانی که دم از اشتغال و کارآفرینی می‌زنند؟ اشتغال پیشکش، حداقل نگذارند این اشتغالی که خودمان با دستان پینه‌بسته سال‌ها حفظ کرده‌ایم، از بین برود.

این باغدار افزود: کسانی که داعیه حمایتی از کشاورزان دارند و متولی خرید محصولات باغی از باغداران هستند، به‌جای حل مشکل متأسفانه خود در حل مشکلات مردم مانع‌تراشی می‌کنند.

نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهر با اظهار تأسف از فقدان برنامه‌ریزی مناسب در وزارت جهاد کشاورزی در جهت حل مشکلات باغداران گفت: پیگیر جدی از وزارتخانه هستیم و تاکنون دو تذکر به وزیر جهاد کشاورزی در این خصوص در صحن مجلس قرائت‌شده است و هم‌اکنون نیز با نامه سه امضایی نمایندگان منطقه ارسباران، پیگیر مطالبات و خواسته‌های باغداران منطقه هستیم.

بیت‌الله عبداللهی یادآور شد: متأسفانه باوجوداینکه از شهریورماه نامه برای خرید میوه‌های درجه سه کشاورزان به سازمان تعاون روستایی استان ارسال‌شده اما بی‌توجهی و خودداری از عمل به مفاد نامه باعث شده که سازمان تعاون روستایی از خرید میوه‌های درجه سه کشاورزان اهری خودداری کنند.

وی اظهار کرد: وقتی کسانی که داعیه حمایت از کشاورزان رادارند و متولی خرید محصولات باغی از باغداران هستند، در حل مشکلات مردم مانع‌تراشی می‌کنند، دیگر از سایر ادارات و تشکل‌ها چه انتظاری داریم.

این نماینده مجلس همچنین از برگزاری جلسات متعدد با سرمایه‌گذاران و دستگاه‌های مرتبط برای راه‌اندازی کارخانه صنایع تبدیلی خبر داد و اظهار امیدواری کرد این پیگیری‌ها منتج به نتیجه شود و شاهد تحقق این امر در منطقه باشیم.

۸۵۰۰ هکتار باغ میوه سیب

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر نیز در گفت‌وگو با فارس در اهر گفت: از ۸ هزار و ۵۰۰ هکتار باغ مثمر شهرستان اهر، قریب به ۷ هزار هکتار به باغات سیب اختصاص دارد و سالانه از این باغات بالغ‌بر ۱۵۰ هزار تن محصول سردرختی سیب تولید می‌شود.

محمد اسدی افزود: باوجوداین همه ظرفیت در بخش باغداری و کشاورزی این شهرستان، ضرورت ایجاد مراکز فرآورده‌های میوه و صنایع تبدیلی کشاورزی ازجمله تولید کنسانتره سیب، آب‌میوه، پوره سیب و سایر فرآورده‌های مرتبط ضروری است.

وی گفت: متأسفانه عدم فعالیت این‌گونه مراکز تولیدی و خدماتی در این شهرستان، باعث شده تولیدات باغی جهت استفاده در صنایع تبدیلی به شهرهای دیگر با نازل‌ترین قیمت به فروش برسد و از این بابت مبلغ ناچیزی عاید باغداران می‌شود که حتی هزینه برداشت آن را کفایت نمی‌کند.

این مقام مسئول افزود: سال‌های گذشته در تحقق این امر، برخی سرمایه‌گذاری در حوزه صنایع تبدیلی با سرمایه‌گذاری‌های شخصی متقاضیان در شهرستان ایجاد و یا در حال انجام است که امیدواریم با حمایت‌های لازم از سوی سیستم بانکی و تأمین نقدینگی، شاهد رونق و فعالیت دوچندان این طرح‌ها برای ایجاد اشتغال پایدار و تأمین نیاز باغداران باشیم.

وی در پاسخ به مشکلات پیش‌آمده برای باغداران و نبود بازار مناسب برای فروش این محصول منطقه گفت: نبود تشکل‌های قوی حمایتی و صنفی برای پیگیری خواسته‌های باغداران، از مشکلات باغداران منطقه است که تعاونی باغداران درگذشته تشکیل و عملاً غیرفعال شد و با راه‌اندازی تشکل‌های صنفی و با تشکیل تعاونی در جهت ایجاد مجتمع صنایع تبدیلی و فرآورده‌های میوه در خود شهرستان، محصولات باغی تولیدی در خود شهرستان تبدیل به احسن شده و عواید این کارخانه نصیب خود کشاورزان می‌شود که مدیریت جهاد کشاورزی اهر آمادگی دارد نهایت همکاری را در ایجاد این‌گونه طرح‌ها با باغداران و تشکل‌های فعال آن‌ها داشته باشد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت اهر نیز در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس در اهر در خصوص بازاریابی و تسهیل در صادرات سیب اهر گفت: کار سازمان تنظیم بازار به سازمان جهاد کشاورزی واگذارشده و در این خصوص این سازمان هیچ‌گونه مسؤولیتی ندارد اما با کمک اتاق اصناف و اتحادیه میوه و تره‌بار نسبت به فروش و عرضه محصولات باغی شهرستان تمام تلاش خود را به کار بسته است اما این موارد پاسخگوی میوه‌های تولیدی منطقه نیست.

صبور علمی افزود: باید در حل مشکل باغداران اقدامات اساسی از سوی مسئولان بالادست صورت گیرد و با اقدامات تشویقی، زمینه برای صادرات این محصول فراهم شود.

 

 

گزارش از حسن بالاگر

 

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.