کد خبر : 110274
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 اکتبر 2017 - 12:44
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای پیام آیت‌الله حاجی‌زاده به مناسبت نکوداشت دهمین سالگرد ارتحال عارف بالله شیخ قربانعلی ترخان بسته هستند

پیام آیت‌الله حاجی‌زاده به مناسبت نکوداشت دهمین سالگرد ارتحال عارف بالله شیخ قربانعلی ترخان

پیام آیت‌الله حاجی‌زاده به مناسبت نکوداشت دهمین سالگرد ارتحال عارف بالله شیخ قربانعلی ترخان

مردان الهی و سالکان سیر و سلوک علوی با اعتقاد به شریعت نبوی – صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّم و باطن آنکه در اصطلاح عرفا طریقت گفته می‌شود، در تلاش‌اند تا با مجاهدت‌ها و تهذیب نفوس به حقیقت عالم که معرفهالله است، نائل آیند.

پیام آیت‌الله حاج شیخ جواد حاجی‌زاده

امام‌جمعۀ شهرستان اهر

به مناسبت نکوداشت دهمین سالگرد ارتحال

عارف بالله جناب شیخ قربانعلی ترخان – رَحمَهُ اللّهِ عَلَیه –

 

بِسمِ اللَّهِ الرَّحمنِ الرَّحیمِ

اَلْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ و صَلَّى اللَّهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ الِهِ الطَّیِّبِینَ

مردان الهی و سالکان سیر و سلوک علوی با اعتقاد به شریعت نبوی – صَلَّی اللهُ عَلَیهِ وَ الِهِ وَ سَلَّم و باطن آنکه در اصطلاح عرفا طریقت گفته می‌شود، در تلاش‌اند تا با مجاهدت‌ها و تهذیب نفوس به حقیقت عالم که معرفه الله است، نائل آیند.

خداوند سبحان می‌فرماید:

وَالَّذِینَ جَاهَدُوا فِینَا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنَا وَإِنَّ اللَّهَ لَمَعَ الْمُحْسِنِینَ. (عنکبوت / ۶۹)

البتّه سالک الی الله که با طیّ و سیر منازل وصول به مبدأ متعال، رفته‌رفته ضمیر خود را از توجّه به غیر حق بازداشته و متوجّه عالم قدسی کرده تا نور حق بر آن تابش نماید، باید اغیار را از دل بزداید تا حق سُبحانَهُ وَ تَعالی در دل منکشف گردد؛ اَلقَلْبُ حَرَمُ اللهِ فَلا تُسْکِنْ (فِی) حَرَمِ اللهِ غَیرَ اللهِ.

با توجه به مقام انسانی و ظرفیت و قابلیت آن‌که خلیفه اللّهی هم بر انسان کامل و حجّت الهی گذاشته‌شده، به‌جایی می‌رساند که در عالم کون جز خدا نبیند و ماسوی اللّه را فئ و سایۀ او تلقی می‌نماید و در این رهگذر با حلاوت‌هایی که دارد ولی با توجّه به موانع وصول به‌حق باید لحظه‌ای دچار غفلت نشود که همواره خودش را در محضر ربوبی مشاهده نماید و از اهل ذکر گردد.

 

 

مولی الموحّدین امیرالمؤمنین علی (ع) در خطبۀ ۲۲۲ نهج‌البلاغه در فرازی می‌فرماید:

«وَ اِنَّ لِلذِّکْرِ لَاَهْلاً اَخَذُوهُ مِنَ الدُّنْیا بَدَلاً، فَلَمْ تَشْغَلْهُمْ تِجارَهٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْهُ، یَقْطَعُونَ بِهِ اَیّامَ الْحَیاهِ، وَ یَهْتِفُونَ بِالزَّواجِرِ عَنْ مَحارِمِ اللّهِ فى اَسْماعِ الْغافِلینَ، وَ یَأمُرُونَ بِالْقِسْطِ وَ یَأتَمِرُونَ بِهِ، وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ یَتَناهَوْنَ عَنْهُ، فَکَاَنَّما قَطَعُوا الدُّنْیا اِلَى الْاخِرَهِ وَ هُمْ فیها…»

شیخ بزرگوار ما مرحوم قربانعلی ترخان در عین گمنامی در شهرستانِ عالم و عارف و شهیدپرور اهر درراه رسیدن به معشوق با تحمّل مرارت‌های زندگی و با هدایت‌های معنوی اساتیدشان با اخلاص و بردباری به مراحل مطلوبی رسیده بود که گاهی در سخنان و تفسیرش به آن اشاره می­شد و این کمترین چندین بار توفیق زیارت آن سفرکردۀ عزیز را داشتم و دعاهای سرتاپا عاشقانه‌اش که از عمق جانش برمی‌خاست، هنوز هم در خاطرۀ معنوی بنده به یادگار مانده است. از خداوند سبحان مسئلت دارم آن سالک و بندۀ شایسته الهی را که همواره دعاگوی رهبری معظّم انقلاب و نظام اسلامی بود، با اولیای الهی محشور گرداند.

و اینک که مریدان و دوستداران آن بزرگوار در جهت تجلیل از مقام شامخ و بلند ایشان عزم نموده­اند، بی‌نهایت سپاسگزارم و امیدوارم مردان الهی همواره اسوه و الگوی همگان به‌ویژه جوانان این مرزوبوم قرار بگیرد.

خداوند سایۀ بلندپایۀ مقام معظّم رهبری را مستدام بفرماید، ان شآء الله تعالی!

 

جواد حاجی‌زاده

امام‌جمعۀ شهرستان اهر

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.