کد خبر : 10952
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 12 مارس 2015 - 17:35
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ثبت ۳ اثر تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی بسته هستند

ثبت ۳ اثر تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

ثبت ۳ اثر تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

  به گزارش اهر وصال به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی، فرزین حق‌پرست گفت: این اقدام در راستای اجرای قانون حفظ آثار ملی و بر اساس وظایف این اداره کل با هدف حفظ آثار ملی انجام گرفته است. مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود: خانه سرکاراتی واقع در

 

به گزارش اهر وصال به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان‌شرقی، فرزین حق‌پرست گفت: این اقدام در راستای اجرای قانون حفظ آثار ملی و بر اساس وظایف این اداره کل با هدف حفظ آثار ملی انجام گرفته است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود: خانه سرکاراتی واقع در خیابان دارایی تبریز، عمارت تومانیانس وینق در شهرستان خداآفرین و خانه صدرالاسلامی در شهرستان مراغه پس از طی تشریفات قانونی به ثبت ملی رسیدند.

وی ادامه داد: قدمت خانه‌ تاریخی سرکاراتی تبریز که در خیابان دارایی و خانه‌ی صدرالاسلامی که در خیابان خواجه نصیر شمالی واقع شده است به دوران قاجار باز می‌گردد و در حال حاضر مرمت خانه‌ی تاریخی سرکاراتی ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حق‌پرست خاطرنشان کرد: این بنا در سه طبقه شامل تالار و بالاخانه‌ای در اطرافش و نیز اتاق‌های نشیمن تشکیل شده است که نمای آجری و گچ‌بری‌ها از شاخصه‌های معماری آن به شمار می‌رود.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی همچنین با اشاره به عمارت تاریخی تومانیانس گفت: عمارت قدیمی تومانیانس، کوشکی است که حدود یکصد سال پیش و در دوره قاجار توسط سرکیس تومانیانس در روستای وینق ساخته شده است.

وی با اشاره به ویژگی‌های خاص این اثر یادآور شد: ساختمان تاریخی تومانیانس در دو طبقه و با بخش‌هایی مانند ایوان سراسری (بالکن) دور تا دوری، ۶ برج، مانند قلعه‌های قدیمی فرانسه و به سبک عمارت‌های قرن نوزدهم اروپا و روسیه بر بالای یک تپه سنگی ساخته شده است.

حق‌پرست با بیان اینکه ساختمان از سنگ‌های بزرگ و تراشیده شده بنا شده و دارای آب آشامیدنی است، تشریح کرد: آب آشامیدنی به وسیله لوله‌های سفالی به داخل اتاق‌ها و سایر قسمت‌ها برده می‌شده و در میان دیوارها لوله‌های سفالی وجود داشته که آب گرم در آنها جریان یافته و اتاق‌ها را گرم می‌کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه قرار گرفتن بنا بر روی تپه‌ای سنگی آن را همانند قلعه جلوه می‌دهد، افزود: این ساختمان که به خاطر کنترل منطقه ساخته شده است، در زبان محلی با نام کانتور شناخته می‌شود.

لازم به ذکر است که عمارت قاجاری تومانیانس (وینق) در روستای وینق و در غرب روستا و چسبیده به آن و بر بالای تپه‌ای سنگی که حدود ۵۰ متر از مرکز روستا ارتفاع دارد، قرار گرفته است.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.