کد خبر : 108584
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 22 آگوست 2017 - 0:48
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ائمه جماعت نقش بی بدیلی در جامعه دارند بسته هستند

ائمه جماعت نقش بی بدیلی در جامعه دارند

ائمه جماعت نقش بی بدیلی در جامعه دارند

آیت الله حاجی زاده: ائمه جماعت نقش بی‌بدیلی در مساجد ما دارند. مساجد خانه خداست و کسانی که این خانه را اداره می‌کنند نقش مهمی در جامعه دارند. در خطبه‌های نماز جمعه نیز مفصل از مسجد صحبت کردم زیرا مسجد یک معبد و محل عبادت خداوند است. مسجد پایگاه فرهنگی و دینی است.

به گزارش اهروصال؛ آیت‌الله حاجی‌زاده؛ امام‌جمعه شهرستان اهر؛ در مراسم بزرگداشت روز مسجد و تجلیل از ائمه جماعت شهرستان اهر؛ ضمن تسلیت شهادت جوادالائمه؛ گفت: از امام جواد (ع) احادیث گهرباری نقل‌شده است که دریکی از آن‌ها این‌طور نقل‌شده است: مؤمنین به ۳ خصلت نیاز دارند؛ ۱- توفیق از طرف خداوند تا بتواند راه راست و هدایت را پیدا کند؛

۲- واعظ درونی؛ هر فرد باید از درون یک موعظه کننده داشته باشد علاوه بر واعظه کنندگان بیرونی که نیازمند آن‌ها هستیم؛ حتی مراجع تقلید و در رأس آن‌ها مقام معظم رهبری (مدظله) در شهادت‌ها و میلادها می‌نشینند و شخص واعظی اهل علم بر منبر رفته و صحبت می‌کند. علاوه بر واعظ خارجی، یک ملامت کننده و واعظ درونی همواره باید در کنار انسان باشد.

۳- وقتی فردی نصیحتی می‌دهد شخص باید قبول بکند.

امام جواد (ع) در این حدیث ما را هدایت می‌کند. در آستانه شهادت این امام بزرگوار خواستم تا مجلس را با شروع حدیثی از ایشان منور و نورانی کنم.

وی در ادامه ضمن تقدیر و تشکر از ائمه جماعت؛ مطرح کرد: ائمه جماعت نقش بی‌بدیلی در مساجد ما دارند. مساجد خانه خداست و کسانی که این خانه را اداره می‌کنند نقش مهمی در جامعه دارند. در خطبه‌های نماز جمعه نیز مفصل از مسجد صحبت کردم زیرا مسجد یک معبد و محل عبادت خداوند است. مسجد پایگاه فرهنگی و دینی است.

وی در ادامه تصریح کرد: مسجد یکی از مهم‌ترین مکان‌ها در اسلام است و از اهمیت آن همین بس که پیامبر اسلام (ص) در اولین اقدام خود در سفر به مدینه مسجدی بنا کرد و مسجد را پایگاه حکومتی خود قرارداد. مساجد هم در زمان پیامبر (ص) و هم در انقلاب اسلامی نقش مهمی داشته‌اند.

وی در اشاره به اهمیت مساجد در انقلاب اسلامی، خاطرنشان کرد: مساجد هم در قبل از انقلاب، هم در دوران دفاع مقدس و هم امروزه نقش مهمی دارند. شروع انقلاب از مساجد بود. اگر مساجد نبودند معلوم نبود سرنوشت انقلاب چگونه بود. مساجد نقش بی‌بدیلی در جامعه دارند. آیات متعددی در قرآن در خصوص فضیلت مسجد داریم. در روایات متعددی نیز در خصوص اهمیت مساجد داریم.

وی در خصوص نقش مهم ائمه جماعت؛ اذعان داشت: برخی از ائمه جمعه تا ۳ نوبت نماز در مسجد می‌خوانند. تمام امامان جماعت که در شهرستان ما فعال هستند برای ما مهم هستند ولی در این همایش ائمه جماعات مسجد دعوت‌شده‌اند زیرا امروز، روز جهانی مسجد است.

مساجد برای ما خیلی مهم هستند و مسجدی که در آن امام جماعت نباشد یا نماز خوانده نشود نمی‌توان به آن مسجد گفت. مساجد با نماز آباد می‌شود. فلسفه احداث مسجد نیز اقامه نماز به جماعت است.

آیت‌الله حاجی‌زاده، در خصوص مساجد؛ اظهار داشت: خادمین مساجد و ائمه جماعت باید عنایت ویژه‌ای به فریضه نماز در مساجد داشته باشند. ائمه جماعت حق زیادی بر گردن مردم‌دارند. در شهرهای دیگر یک عالم شغل دیگری ندارد زیرا امامت جماعت خود یک شغل بزرگ است. وظیفه اصلی روحانیت نیز همین است.

برخی می‌گویند نباید برای نماز پول گرفت؛ درست است برای نماز نمی‌شود پولی گرفت، ولی امام جماعتی که وقت می‌گذارد برای مسجد باید زندگی‌اش تأمین باشد، آن‌هم باافتخار و نباید کم و کاستی بگذارید. همان‌گونه که مسجد مخارج دیگری دارد و از طریق مردم اداره می‌شود؛ ازجمله مخارج مسجد هم اداره امام جماعت است و باید در این زمینه کوشا باشیم و کم نگذاریم. مساجد باید عنایت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی در ادامه اذعان داشت: مسجد صرفاً برای این نیست که کسی بمیرد و مسجد ترحیمی برای او در مسجد بگیریم. مجلس ترحیم مهم است اما مسجد صرفاً برای این نیست، باید در مسجد اقامه نماز شود، برنامه تفسیر قرآن گذاشته شود، بحث احکام شود.

همان‌گونه که در مسجد شیخ عماد طرح اهل‌بیت و نبوت اجرا می‌شود و بهتر است این طرح در تمامی مساجد اجرا شود. وقتی مساجد پر باشد دشمن نیز می‌ترسد. پایگاه‌های بسیج ما مسجد محور هستند و باید پایگاه آمیخته و درون مسجد باشد. پایگاهی که اصلاً با مسجد ارتباط نداشته باشد، آن پایگاه، پایگاه نیست. اولین افرادی که باید پشت سر امام جماعت نماز بخوانند علاوه بر خادمین، بچه‌های بسیج و پایگاهی هستند.

وی در خصوص اهمیت نماز جماعت، اذعان داشت: نمی‌شود گفت در مسجدی پایگاه بسیج است ولی صف نماز جماعت آن مسجد خالی است. باید خادمین حضور پیدا کنند. این مهم تحقق پیدا نمی‌کند جز با عمل به آن نه شعار دادن.

ارتباط با جوانان بسیار مهم است. دارند با رسانه‌های جدید جوانان ما را از دست ما می‌گیرند. تهاجم فرهنگی جدی است. ازجمله کانون‌هایی که می‌تواند جلوی تهاجم فرهنگی را بگیرد، مساجد هستند. اگر ما حوصله نکنیم برای جذب جوانان، چگونه می‌توانید بنیه اعتقادی جوانان را محکم کنیم. مساجد خدا با این کارها آباد می‌شود. در نظر فرمانده پایگاه، بسیجیان، خادمین مسجد و امام جماعت فقط باید الله باشد و فقط از الله بترسند. باید جوری باشد که مساجد در تراز جمهوری اسلامی و ترازی که پیامبر اسلام و امیرالمؤمنین فرموده‌اند باشد.

مشارکت نکردن در امور سیاسی ننگ است

امام‌جمعه اهر در ادامه خاطرنشان کرد: برخی به‌اشتباه افتخارشان به این است که به مسائل سیاسی و انقلابی ملحق نشوند. این حرف من نیست، فرمایش حضرت آقا است که این افتخار نیست بلکه ننگ است. پیامبر و امامان ما سیاسی بودند.

همان‌گونه که در موقع اذان در تمامی مساجد ندای الله‌اکبر به گوش می‌رسد، اگر ندای وحدت در مسائل سیاسی فرهنگی در تمامی مساجد یکی بشود و شیعه و سنی وقتی‌که اسلام نیاز دارد، فریادرسی کند و در تمامی مساجد بگویند لبیک یا رسول‌الله (که شعار دهه امامت امسال نیز است) مشکلی در هیچ مسئله‌ای پیش نمی‌آید.

وقتی می‌خواهیم ساختمانی بنا کنیم با چندین مسجد مشورت می‌کنیم. حال در مسائل روز خود حاضر نیستیم در خانه خدا جمع بشویم و تبادل افکار کنیم. اگر هرروز، روز مسجد باشد باز جا دارد.

آیت‌الله حاجی‌زاده در پایان از دست‌اندرکاران این برنامه و ائمه جماعت تشکر و قدردانی کرد و گفت: ۲ نوع مسجد داریم. مسجد قبا، مسجد ضرار، مسجد قبا مسجدی دارد که ولایت مدار است و در کنار پیامبر است و ۲ رکعت نمازخواندن در مسجد قبا معادل عمره مفرده است. یکی هم مسجد ضرار است که برای اینکه مسجد قبا را از کار بی اندازند منافقین اقدام به ساخت مسجد می‌کنند تا وحدت مسلمین از بین برود. از طرف خداوند دستوری برای پیامبر است که مسجد ضرار را بسوزاند و محل آن را زباله‌دان کند. هر دو مسجد هستند ولی این کجا و آن کجا. ۲ نوع امام داریم یکی امام عدل و دیگری امام جور، امام حسین (ع) امام عدل بود و یزید امام جور بود.

مادامی‌که حوزه‌های علمیه تقویت نشود مساجد نیز تقویت نمی‌شود. پرورش امام جماعت زمان می‌برد. امام جماعت مدیر فرهنگی مسجد و ناظر هیئت‌امنای مسجد است.

اکنون سعی دارند با مسجدهای سکولار در دل مسلمانان رخنه ایجاد کنند. می‌خواهند قدرت مسجد را از بین ببرند.

اگر دقت نکنیم این‌گونه مساجد زیاد می‌شود و جوانان ما را از راه راست دور می‌کنند.

انتهای پیام/

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.