کد خبر : 107303
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 20 جولای 2017 - 8:20
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای مدارس عادی شهری فقط با کمک های مردمی اداره می شوند بسته هستند

مدارس عادی شهری فقط با کمک های مردمی اداره می شوند

مدارس عادی شهری فقط با کمک های مردمی اداره می شوند

این روزها برخی از مردم از شهریه‌ای که مدارس گرفته‌اند گله‌مند بوده و خبرهایی از گوشه و کنار در رابطه با دریافت مبالغ زیادی به‌صورت اجباری از طرف مدارس دریافت شده است.

به گزارش اهروصال؛ این روزها برخی از مردم از شهریه‌ای که مدارس گرفته‌اند گله‌مند بوده و خبرهایی از گوشه و کنار در رابطه با دریافت مبالغ زیادی به‌صورت اجباری از طرف مدارس دریافت شده است. در این میان برخی منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود به خبرنگار ما گفته‌اند دلیل دریافت شهریه عدم‌حمایت دولت از مدارس عادی شهری است و اینکه کوچک‌ترین مبلغی یا به عبارتی ریالی برای هزینه‌های جاری مدارس به‌حساب آن‌ها واریز نمی‌شود. از طرفی هم برخی افراد قدرت پرداخت مبلغ بالای ۱۰۰ هزار تومان بابت شهریه برای هر فرزند خود را ندارند. این در حالی است که طبق قانون اساسی تحصیل باید رایگان باشد. این موضوع وقتی برای خانواده‌ها نگران‌کننده‌تر می‌شود که خانواده‌ای دارای چندین فرزند باشد و قدرت مالی چندانی نداشته باشد. هزینه‌های دیگر مانند کیف و کفش و کتاب و… هم که جای خود دارد.

همچنین شاید برای برخی سؤال باشد که اگر بودجه‌ای تعلق نمی‌گیرد این مدارس برکت و برخی مدارس دیگر از کجا و با چه هزینه‌ای بازسازی و ترمیم‌شده‌اند.

در این میان برای بررسی دقیق‌تر موضوع به سراغ رئیس آموزش‌وپرورش اهر، جناب آقای جعفر شجاعی رفته‌ایم تا دقیق‌تر با صحت‌وسقم ماجرا آشنا شویم.

با سلام، آقای شجاعی، لطفاً ابتدا در مورد مدارس برکت و قرآنی توضیح مختصری بدهید؟

بسم‌الله الرحمن الرحیم، بنده ابتدا از شما بابت وقتی‌که در اختیار این‌جانب گذاشته‌اید کمال تشکر رادارم؛ مدارس برکت زیر نظر موسسه‌ای به نام بنیاد برکت تأسیس‌شده است. این موسسه تحت نظر مقام معظم رهبری اقدام به احداث مدارسی در مناطق محروم می‌کند و در شهرستان اهر ۵ باب مدرسه که ۳ باب از آنان در سطح شهر و ۲ باب در روستاها می‌باشد احداث کرده‌اند. مدارس شهری مدارس ۱۲ کلاسه هستند که احداث هرکدام مبلغی بالای ۳ میلیارد تومان هزینه دارد و این موسسه تا ریال آخر هزینه‌های ساخت آن مدارس را پرداخت کرده است.

مدارس قرآنی نیز طرح وزیر سابق آموزش‌وپرورش، آقای حاجی بابایی می‌باشد که متأسفانه به‌صورت کامل اجرا نشد و تنها ۱ سال به‌صورت منظم اجرا شد. اگر اجرا می‌شد امروزه اکثر دانش آموزان ما با روان‌خوانی و رو خانی قرآن کریم بیشتر آشنا بودند.

البته این برنامه را امروزه ما در قالب طرح نهضت قرآنی می‌خواهیم برگزار کنیم تا بتوانیم دانش آموزان را هرچه بیشتر با قرآن مأنوس کنیم.

آیا مدارس روستایی به‌صورت کامل بازسازی و احیاء شده است؟

خیر، متأسفانه تعداد ۳۲ مدرسه در روستاها در کانکس کلاس‌های خود را برگزار می‌کند و همان‌طور که مستحضرید کانکس‌ها در زمستان سرد و در تابستان به‌قدری گرم می‌شود که امکان درس خواندن در آن‌ها وجود ندارد. برای بازسازی این مدارس به کمک خیرین نیازمندیم که امیدواریم مانند گذشته ما را در این امر تنها نگذارند.

در خود شهرستان اهر نیز تعداد ۸ مدرسه در وضعیت تخریبی و بسیار بدی به سر می‌برند که به‌صورت مکتوب وضعیت را به استحضار وزیر آموزش‌وپرورش رسانده‌ایم. امیدواریم در جشنواره خیرین که برگزارشده است پول لازم برای ترمیم این مدارس نیز به دست ما برسد و موفق به بازسازی مدارس شویم.

در شهرک شیخ شهاب‌الدین یک مدرسه ۱۲ کلاسه توسط اداره کل نوسازی مدارس در دست‌ساخت است که شهریورماه افتتاح خواهد شد.

در رابطه با بودجه‌ای که از وزارت آموزش‌وپرورش واریز می‌شود، آیا برای هزینه‌های جاری مدارس کافی است؟

در رابطه با بودجه‌های واریزی باید گفت این بودجه‌ها به‌صورت مستقیم به‌حساب شهرستان‌ها واریز نمی‌شود و به مرکز استان‌ها تخصیص داده می‌شود و استان برحسب سرانه دانش آموزان به‌حساب شهرستان‌ها واریز می‌شود.

این پول آن‌قدری ناچیز است که اصلاً به‌حساب نمی‌آید. ما از مدارس عادی شهری شرمنده هستیم و مبلغی از این بابت به‌حساب آن‌ها واریز نمی‌شود. این مبلغ واریزی به‌عنوان بودجه صرفاً بابت مدارس شبانه‌روزی و خاص واریز می‌شود. ما در شهرستان ۴ مدرسه شبانه‌روزی شهری و یک شبانه‌روزی روستایی داریم و در هرکدام بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ دانش‌آموز درس می‌خواند و این دانش آموزان روزی ۳ وعده نیاز به غذا دارند. هزینه انرژی و غیره نیز که جای خود دارد. این بودجه واریزی حتی برای هزینه یک ماه این مدارس نیز کافی نیست.

طرحی از سوی دولت در دست اقدام است که برای هرکدام از دانش آموزان شبانه‌روزی یک بن کارت به مبلغ ۳۰ هزار تومان اختصاص داده می‌شود که مسئول مدرسه با در دست داشتن بن کارت‌ها به فروشگاه‌های رفاه رفته و اقدام به خرید اقلام موردنیاز می‌کند. این بن کارت‌ها در آینده شارژ شوند یا نه هنوز معلوم نیست ولی فعلاً طرح خوبی به شمار می‌رود و کمک بسیار زیادی به مدارس شبانه‌روزی محسوب می‌شود. بیشتر هزینه مدارس شبانه‌روزی از طریق افراد خیر تأمین می‌شود.

برای مدارس روستایی نیز مبلغ کمی سرانه داده می‌شود ولی مدارس عادی شهری هیچ مبلغی یا بهتر بگوییم ریالی از سوی آموزش‌وپرورش دریافت نمی‌کنند.

هزینه‌های این مدارس از طریق کمک‌های مردمی پرداخت می‌شود

هزینه‌های مدارس عادی از طریق کمک‌های مردمی و مشارکت‌های مردمی پرداخت‌شده و اگر مردم در کمک‌های خود به مدارس قانع نشوند و مبلغی کمک نکنند این مدارس در تأمین هزینه‌های عادی خود مانند هزینه انرژی درمانده خواهند بود.

البته لازم به ذکر است این هزینه‌ها اجباری نبوده و هیچ مدرسه‌ای نمی‌تواند به‌صورت اجباری از کسی پولی دریافت کند. البته این به آن منظور نیست که مردم کمک نکنند، بلکه مدارس باید مردم را با شفاف‌سازی و ارائه مدارک قانع به پرداخت هزینه کنند. همچنین نباید مبلغ مشخصی از سوی مدیران مدارس تعیین بشوند، ما موردی داشته‌ایم که والدین پس از قانع شدن ۵۰۰ هزار تومان داده‌اند و همچنین اولیایی بوده است که قادر پرداخت هیچ مبلغی نبوده‌اند. اینکه مبلغ مشخصی تعیین شود کاملاً اشتباه است و فقط باید با قانع کردن اولیا، اقدام به دریافت مبلغی به‌عنوان کمک مردمی از اولیا کنند.

در آخر از مردم چه خواسته‌ای دارید؟

از مردم می‌خواهم بدون اینکه در مقابل مدیر مدرسه مقاومت کنند، به حرف‌های آن‌ها خوب گوش کنند و در حد توان خود از کمک به مدارس به‌عنوان خیر دریغ نکنند. ما مدرسه‌ای داریم که ۸ میلیون تومان هزینه گاز سال گذشته آن‌ها بوده است و این هزینه‌ها باید از سمت خیرین و اولیا تأمین شود تا فرزندان خودشان در سرما نمانند زیرا از طرف وزارت بودجه‌ای بابت این هزینه‌ها واریز نمی‌شود. البته در مواردی که اولیا توان پرداخت حتی پول کتاب را ندارند فهرستی از طرف مدرسه به ما ارسال می‌شود و پول کتاب از طرف خود مدرسه پرداخت می‌شود. اول مهرماه خیرین نیز وارد عمل شده و به دانش آموزان کمک می‌کنیم.

سال گذشته با کمک خیرین و اداره اوقاف برای ۷۰۰ دانش‌آموز لباس و کیف خریداری کرده و بین آن‌ها توزیع کردیم.

امسال نیز با بنیاد برکت مکاتبه خواهیم کرد تا کمک‌هایی را در این زمینه از این بنیاد دریافت کنیم. مردم نیز در این امر ما را یاری کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.