کد خبر : 107138
تاریخ انتشار : جمعه 14 جولای 2017 - 12:59
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای سطح آب دریاچه ارومیه در ۲۰ سال گذشته ۸ متر پایین آمد بسته هستند

سطح آب دریاچه ارومیه در ۲۰ سال گذشته ۸ متر پایین آمد

سطح آب دریاچه ارومیه در ۲۰ سال گذشته ۸ متر پایین آمد

مدیر دفتر منطقه‌ای ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان شرقی گفت: در سال ۷۰ آب دریاچه ارومیه در اوج خود بود که این میزان طی ۲۰ سال ۸ متر و میانگین سالانه ۴۰ سانت پایین آمده است.

به گزارش اهروصال به نقل از خبرگزاری تسنیم، خلیل ساعی با اشاره به اهمیت نقش جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: جوامع محلی به دلیل آشنائی دقیق با موضوع خشکی دریاچه ارومیه و درک خطری که خشک شدن این دریاچه به همراه خواهد داشت، نقش بسیاری در احیای دریاچه ارومیه دارد چرا که استفاده کنندگان مستقیم آب دریاچه ارومیه جوامع محلی حاشیه‌های این دریاچه است.

وی افزود: دولت برنامه بلند مدتی برای احیای این دریاچه پیش بینی کرده است که این برنامه در سال ۱۴۰۲ نتیجه آشکاری خواهد داشت.

ساعی با بیان اینکه، خطر خشک شدن دریاچه ارومیه فقط شهرهای حاشیه این دریاچه را تهدید نمی‌کند، تصریح کرد: اگر از خشک شدن این دریاچه پیشگیری نشود، آسیب خشک شدن آن حداقل به ۱۴ میلیون نفر خواهد رسید.

وی در رابطه با انتقاد برخی، از سفرهای برون مرزی کارشناسان برای رسیدگی به مشکلات دریاچه ارومیه، گفت: وقتی کارشناسانی به خارج از کشور برای احیای دریاچه ارومیه سفر می‌کند، قطعاً دلیل این مسافرت برای مطالعه و کسب تجارب است.

ساعی افزود: خیرین ایرانی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، هزینه‌های کارشناسانی را که به کشورهای دیگر برای تحقیق موضوع رفته بودند را پرداختند، ولی اگر هم هزینه‌ای برای این مورد از طریق دولت هم پرداخت می‌شد کاملا بجا بود.

وی با اشاره به شدت کاهش آب دریاچه ارومیه قبل از تدابیر دولت یازدهم، خاطرنشان ساخت: طی ۲۰ سال گذشته آب دریاچه ۸ متر پایین آمده است که این نشان دهنده کاهش میانگین ۴۰ سانتیمتر در هر ساله از آب این دریاچه است.

ساعی با اشاره به تاثیر مثبت اقدامات دولت در راستای جلوگیری از خشک شدن آب دریاچه ارومیه، گفت: دکتر روحانی قول تثبیت آب خشکی آب را داده بودند، اکنون افت آب بسیار پایین آمده است و این نشان دهنده عمل دولت به وعده‌هایش در رابطه با دریاچه ارومیه است.

وی در خاتمه با تاکید بر اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه، در کشور یک انقلاب به وقوع پیوست اذعان داشت: تفکر این که در کشور آب بسیار کم شده است برای مردم تلنگری بود تا در مصرف آب صرفه جویی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.