کد خبر : 106878
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 جولای 2017 - 21:54

آمریکا و حقوق بشر از شعار تا واقعیت

آمریکا و حقوق بشر از شعار تا واقعیت

مقاله حاضر سعی دارد به بررسی وضعیت حقوق بشر ومیزان رعایت واحترام به آن توسط ایالات متحده آمریکا که امروزه یکی از پر ادعا ترین کشورها در مورد رعایت این حقوق واحترام وتکریم آن است بپردازد ومشخص نماید که آیا ایالات متحده واقعا آن طور که وانمود میکند.

دکترمرتضی عبدی و ابوالفضل رزاقی در اهروصال نوشتند؛

مقاله حاضر سعی دارد به بررسی وضعیت حقوق بشر ومیزان رعایت واحترام به آن توسط ایالات متحده آمریکا که امروزه یکی از پر ادعا ترین کشورها در مورد رعایت این حقوق واحترام وتکریم آن است بپردازد ومشخص نماید که آیا ایالات متحده واقعا آن طور که وانمود میکند وازطریق رسانه های متعددی که در اختیار دارد خود را مدعی سرسخت در موضوع حقوق بشر به دنیا معرفی مینماید به معنای واقعی کلمه به چه میزان در رعایت و عمل به آن موفق بوده؟! و تاچه حد نسبت به رعایت آن پایبند میباشد ؟؟! ویا اینکه اگر این کشور ناقض حقوق بشر هست میزان ونحوه ومقدار نقض این حقوق از سوی آنان به چه صورتی است؟

حال اینکه دکترین های سیاست خارجی آمریکا موضوعات حقوق بشری و دموکراسی سازی را یکی از اصول خود میدانند وبه نوعی یک وظیفه حقوق بشری برای این کشور متصور شده وترسیم میکنند. اما باید دید با واقعیات امروز دنیا و آنچه که درعمل اتفاق افتاده است و می افتد آیا ادعاها در مورد حقوق بشر وسیله ای برای پیشبرد اهداف سیاسی این کشور است یا اینکه واقعا حرف وعملشان یکیست؟!

در این مقاله به تعداد محدودی از موارد نقض آشکار حقوق بشر توسط ذایالات متحده آمریکا اشاره شده ودر مورد آثار و نتیجه و کیفیت این اقدامات اختصارا توضیحاتی ارایه شده است.

نتیجه گیری اینکه مطرح کردن قضیه حقوق بشر توسط مسولان و سردمداران آمریکا چه در گذشته و چه امروز یک ابزار فریب و یک وسیله فشار برای این است که هروقت اختلاف و یا مشکلاتی سیاسی و اقتصادی و…با کشور دیگری داشتند آن کشور ودولت آن کشور را با فریب افکار عمومی دنیا و بهره گیری از رسانه های متعدد و تبلیغات ها ی گسترده تحت فشار قرار دهند.

اما آنچه مهم است این است که نمیتوان تا ابد به انسان ها دروغ گفت و روزی تاریخ انقضای این دروغ ها و مکرها وحیله ها به پایان خواهد رسید و به خواست ولطف الهی با آمدن منجی بشریت و انسان کامل حقوق بشر واقعی واصیل الهی انسانی اسلامی بر تمام گیتی حاکم خواهد شد وزمین مملو از عدالت توحید انسانیت عشق آزادی و آزادگی و محبت خواهد شد ان شا ا…

برای اینکه به صورت واضح بیان نماییم که موارد نقض حقوق بشر وزیر پا نهادن هنجارها واصول بین المللی و حقوق بشری توسط دولت آمریکا به چه حد و کیفیتی است باید ابتدا اصول بنیادین یا همان شاه هنجارهای حقوق بین الملل را بشناسیم و براساس آنها اقدامات این کشور و میزان تطابق یا تضاد این اقدامات با این اصول را مشخص نماییم.

این اصول عبارتند از:

۱-اصل عدم توسل به زور

۲-اصل حل مسالمت آمیز اختلافات بین المللی

۳-اصل عدم مداخله در امور داخلی کشورها

۴-اصل همکاری بین المللی

۵-اصل برابری حقوق وخودگردانی خلقها

۶-اصل برابری حاکمیت دولت ها

۷-اصل اصل اجرای صادقانه تعهدات بین المللی

۸-اصل تمامیت ارضی کشورها

۹-اصل خلل ناپذیری مرزها

۱۰- اصل احترام به حقوق بشر

اصول ۱ تا ۷ در منشور ملل متحد(ماده ۱و۲ منشوربه ویژه ماده۲) واعلامیه مجمع عمومی ملل متحد در سال۱۹۷۰به گونه کاملا واضح وآشکار گنجانده شده اند.

اما اصول ۷و۸و۹ در سند نهایی همایش هلنسکی در باره امنیت و همکاری در اروپا سال ۱۹۷۵تثبیت گردیده اند.

حا ل  مواردی محدود از نقض آشکار حقوق بشر توسط آمریکا را بیان میکنیم:

اول-تخریب محیط زیست جهانی توسط ایالات متحده:

اقداماتی مانند رها سازی اورانیوم –مواد نفتی عوامل شیمیایی سمی و روغن ها و پرتوهایی که از آزمایشات تسلیحات نظامی مانند بمب ها و…به وجود می آیند باعث ورود ضربات جبران ناپذیر به طبیعت ومحیط زیست میشود که آثارش امروز با به وجود آمدن انواع بیماری های تنفسی- گوارشی وبیماری های ویروسی وانگلی  و… در زندگی انسانی قابل مشاهده است موارد فوق تنها قسمتی از آلودگی هایی است که ارتش آمریکا با آن محیط زیست جهانی را تهدید و تخریب میکند.

 

لازم به ذکر است که آزمایش های اتمی آمریکا در جنوب غرب این کشور و جزایر جنوبی اقیانوس آرام تهدید بزرگی برای محیط زیست جهانی است .

در این میان نقش  تولید زباله های خطرناک توسط وزارت دفاع آمریکا از جمله مواد رادیو اکتیودر تخریب محیط زیست غیر قابل چشم پوشی است.

دوم-جنگ افروزی ها و جنایات آمریکا:

 

قبل از بررسی این امر ابتدا باید توجه داشته باشیم که تنها ۳۰۰سال از تولد کشوری به نام آمریکا سپری میگردد و در این مدت کوتاه این کشور در جنگ ها ودرگیری های زیادی شرکت داشته که در این جا به بیان تعدادی از آن ها اکتفا میکنیم:

 

۱-حمله به پاناما

 

۲-ورود به هندوراس علیه انقلاب این کشور و ورود به مکزیک برای کمک به دیکتاتور وقت برای سرکوب قیام مردمی مکزیک

 

۳-حمله و اشغال کوبا

 

۴-وروود نظامی به کشور چین

 

۵-حمله به نیکاراگوئه

 

۶-حمله به یونان

 

۷- حمله به کره

 

۸-حمله وتجاوز به ویتنام

 

۹-عملیات نظامی علیه ایران درصحرای طبس

 

۱۰-حمله به کشور لیبی

 

۱۱-حمله به عراق و اشغال آنجا بدون مجوز سازمان ملل

 

۱۲-حمایت وپشتیبانی از عربستان سعودی در جنگ علیه انقلاب مردم یمن و هم چنین حمایت از این کشوردرعرصه بین المللی که خود از بزرگترین ناقضان حقوق بشر هست که در سرکوب مخالفان سیاسی و استفاده از اعدام های گسترده وقوانین ضد حقوق بشری علیه زنان و…شهرت جهانی دارد.

 

سوم : تشکیل وحمایت از گروهک های تروریستی:

یکی از اصلی ترین اقدامات آمریکا برای ایجاد سلطه ونفوذ در سطح بین الملل حمایت از گروهک های تروریستی و شبه نظامی در مناطق مختلف جهان است که مستقیم یا غر مستقیم در جهت اهداف و منافع بین المللی آمریکا اقدام کنند .آمریکا به صورت آشکار از گروه سارکات در اندونزی واز گروه جماعت الاسلامی در پاکستان حمایت کرد.

در مورد القاعده هم میتوان گفت که آمریکا در حالیکه تلاش برای مبارزه با القاعده داشت در بعضی از موارد از آن به عنوان ابزار به منظور تحکیم منافع خود استفاده کرده است.

اما در مورد گروه تروریستی تکفیری داعش لازم به ذکر است که داعش علاوه بر اینکه  یک وسیله برای مبارزه با دولت سوریه و ساقط نمودن آن است یک ابزار برای اعمال فشار به جمهوری اسلامی ایران نیز میباشد.

بارها ایالات متحده ادعای مبارزه با داعش را کرده است اما آنچه اتفاق افتاده است فقدان یک اراده مصمم در این مبارزه ادعایی را نشان میدهد.

 

چهارم-استفاده از تسلیحات کشتار جمعی توسط آمریکا :

 

به طور کلی بعضی از موارد استفاده آمریکا از تسلیحات کشتار جمعی در برخی کشورها که اکثرا به منظور تخریب استفاده میشدند اما قربانیان آنها افراد غیر نطامی بوده اند وعبارتند از:

ژاپن – چین – کره- گواتمالا – اندونزی – کنگو- ویتنام-گرادانا- لبنان-ایران-پاناماعراق – کویت- یوگسلاوی و…

 

آنچه که غیر قابل کتمان است این است که ایالات متحده با حمایت های خود از رژیم متجاوز صهیونیستی که فجیع ترین جنایت ها را علیه مردم فلسطین وحتی کودکان و زنان فلسطینی  انجام داده است بیش ازپیش چهره دروغین خود در باره ادعاهای  حقوق بشری اش را نمایان کرده است.

 

آنچه در فوق اشاره شد مواردی از نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده آمریکا در سطح بین المللی بود.

 

هم چنین بحث زندان های مخفی و زندان هایی مانند ابوغریب- گوانتانامو و بگرام که از مصادیق آشکار نقض حقوق بشر هستند و هرکدام به طور مفصل جای تحقیق دارند.

 

در بعضی از اقدامات نامبرده شده در فوق ایالات متحده آمریکا در امور داخلی کشورها دخالت های سازمان یافته وگسترده داشته است که این امر تایید کننده آن است که این کشوربه اصل عدم مداخله در امور سایر کشورها اعتنایی نداشته است.

ودر بیشتر موارد این دخالت ها به صورت نظامی هم بوده است هم چنین با بررسی جنگ هایی که دولت آمریکا در آن نقش و حضور داشته است می یابیم که علی رغم جنجال های تبلیغاتی و رسانه ای این کشور ارزش واحترام آنچنانی برای اصل تمایت ارضی کشورها هم قائل نشده  و بارها تمامیت ارضی کشورها  درنتیجه   اقدامات آنها و عواملشان نقض گردیده است.

 

این جنگ ها وخشونت ها نشان دهنده نادیده گرفتن اصل بنیادین عدم توسل به زور و تهدید به استفاده از آن  توسط این کشور است.

 

این کشور بارها وبارها کشورهای مختلفی از جمله جمهوری اسلامی ایران را به در روی میز بودن گزینه نظامی تهدید کرده است و هیچگاه تهدید به جنگ و خشونت از ادبیاتسیاست مداران آمریکایی حذف نشده است.

 

هم چنین با بررسی رفتارهای آمریکا و میزان پایبندی این کشور به تعهدات بین المللی خودش به این نتیجه میرسیم که این کشور غیر قابل اعتماد است و این امر هم اخیرا در مورد اجرای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)کاملا مشهود بود .

 

 

این یافته ها نشان از آنست که ایالات متحده توجه آنچنانی به اصل اجرای صادقانه تعهدات بین المللی نیز نداشته است و با اینکه روی کاغذ تعهداتی میدهد اما عمل ورفتارش به نوعی است که هم با عین متن تعهد و هم با روح توافق ها سازگار نیست و در نقطه مقابل آن است.

در باب تروریسم شایان ذکر است که در تاریخ سیاسی آمریکا گویای ترور روسای جمهور آمریکا در مقاطع حساس سیاسی است مانند : جان اف کندی- رونالد ویلسون ریگان و… که جای تامل دارد.

 

در باره تجارت سلاح توسط آمریکا  وخشونت طلبی این کشور هم ذکر چند مولفه کافیست تا به عمق مسئله پی ببریم:

 

۱-آمریکا بزرگترین فروشنده اسلحه در دنیاست

۲- آمریکا بزرگترین سازنده مین های کشنده در دنیاست

۳-آمریکا دارای پایگاه نظامی در بیش از ۵۰کشور دنیاست

 

 

قابل ذکر است که در سفر اخیر دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا به عربستان سعودی که یکی از متحدان کلیدی آمریکا در منطقه است قراردادتسلیحات نظامی به ارزش ۱۱۰میلیارد دلار امضا شده است که در نوع خود کم سابقه و کم نظیر است.

 

به نظر میرسد هدف از این قرارداد :

 

۱-فروش تسلیحات نظلمی و منافع اقتصادی

 

۲-ایران هراسی

 

۳-تضمین امنیت رژیم صهیونیستی

 

 

اما در مورد زندان ها ی مخفی  که از مصادیق نقض آشکار حقوق بشر هستند باید گفت که  زندان ابوغریب که از بدنام ترین و وحشتناک ترین زندان های دنیاست در ۳۲ کیلو متری غرب بغداد واقع است  و شکنجه و اعدام های مخصوص هفتگی اش شهره است.

 

و زندان گوانتانامو هم در سال ۲۰۰۲به دستور جرج بوش در خلیج گوانتانامو ایجاد شد و زندان بگرام که به زندان سیاه مشهور است که این زندان هم در سال ۲۰۰۲در پادگان هوایی بگرام در افغانستان ایجاد شد.

 

 

اما در ادامه نمونه هایی از نقض آشکار حقوق بشر در داخل ایالات متحده را بررسی مینماییم.

 

 

نژاد پرستی وتبعیض در ایالات متحده آمریکا:

 

طبق مواردی که شبکه حقوق بشر ایالات متحده آمریکا اعلام نموده است تبعیض بر علیه تمامی رنگین پوستان این کشور وجود دارد.

 

ازنظر تاریخی میتوان گفت سابقه تبعیض ونژاد برستی در این کشور به تاریخ تولد این کشور و مهاجرت اروپاییان به این سرزمین مربوط میگردد.

 

ازموارد تبعیض ونژاد پرستی در این کشور عبارتند از:

 

تبعیض نژادی در نظام آموزشی آمریکا:

بر طبق آمار فقط ۱۷درصد از دانش آموزان آمریکایی از سیاه پوستان اند این امر گویای یک تبعیض فاحش است.

 

زندانی شدن وکشتار شهروندان سیاه:

متاسفانه موارد این چنینی وجود داشته است .این اقدامات برابری  وعدالت را خدشه دار کرده و نقض آشکار حقوق انسان ها را بیان میدارد که وجدان هر انسان آگاه و  بیداری را آزار میدهد.برگرفته از: http;//news.ir/articles/item/62740

 

 

کودک آزاری و خشونت علیه  کودکان:متاسفانه اخبار از رقم بالای کودک آزاری و خشونت علیه آنها خبر میدهد و بعضی از خبرها حاکی از این است که در هر ۱۰ثانیه یک مورد اقدامات این چنینی گزارش میشود.که رقم بسیار بالا وتکان دهنده ای است.

 

 

نابرابری اقتصادی در آمریکا :

 

کافیست بدانیم که ۸۳درصد از تمامی سهام در آمریکا در اختیار ۱درصد از مردم قرار دارد و تقریبا ۲۵درصد سیاه پوستان زیر خط فقر اند اما۶/۸درصد سفید پوستان زیر خط فقر زندگی میکنند.تا به عمق مسئله نابرابری اقتصادی در این کشور پی ببریم.

 

 

آنچه مطرح گردید قسمتی از اقدامات آمریکا در جهت نقض حقوق انسان هاست که یک حقوق ذاتی وطبیعی و فطری است  کشوری که بیشترین ادعا ها را در مورد حقوق بشر دارد خود ناقض این حقوق است و صرفا باشعار ها تبلیغات فراوان سعی در استفاده سیاسی از این موضوع دارد تا به وسیله آن اراده خود را بر ملت ها تحمیل کند.

 

اما در پایان گوشه ای از اقدامات جنایت آمیز آمریکا و عوامل آن علیه کشور و ملت بزرگ وشریف ایران  را بیان میداریم:

 

برای بیان این مطلب باید دوبرهه زمانی را در نظر داشته باشیم: اول : قبل از انقلاب-دوم : بعداز انقلاب

 

اول- قبل از انقلاب :

 

۱- کودتای۲۸مرداد۱۳۳۲و سقوط دولت دکتر محمد مصدق

 

۲-۱۶ آذر و شهادت دانشجویان معترض به سفر معاون رییس جمهور آمریکا به ایران

 

۳- ایجادسازمان مخوف ساواک

 

۴-۱۵خرداد ۱۳۴۲و حمایت از کشتارهای این روز

 

۵- تحقیر ملت شریف ایران با تحمیل قانون کاپیتولاسیون

 

۶-۱۷شهریور۱۳۵۷و حمایت از کشتار مردم

 

دوم- بعداز انقلاب :

 

  • تبدیل سفارت آمریکا به لانه جاسوسی

 

  • مصادره اموال کشور ایران

 

  • حمله نظامی و مستقیم در طبس

 

  • تلاش برای ساقط کردن نظام جمهوری اسلامی با کودتای نوژه

 

  • حمایت از صدام برای حمله به ایران

 

  • حمایت بی چون وچرا از عراق در۸سال جنگ تحمیلی و ورود به جنگ نظامی باایران با حمله به کشتی ها وسکوهای نفتی ایران

 

 

  • حمله به هواپیمای مسافربری ایران و ساقط کردن آن که حامل ۲۹۸ نفر مسافر و خدمه بود و تمامی آن ها به شهادت رسیدند و در میان آنان ۶۶کودک زیر ۱۳سال و ۵۳ زن و ۴۶ تنتبعه کشورهای خارجی نیز بودند که همگی جان باختند.

 

  • حمایت از منافقین

 

  • ترور دانشمندان هسته ای ایران

 

  • اعمال تحریم های ظالمانه

 

  • تهاجمات فرهنگی و جنگ های نرم

 

  • حمایت از فتنه واغتشاش۱۳۷۸-۱۳۸۸

 

 

درپایان میخواهم به این سخن بنیان گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) اشاره کنم که فرمود :آمریکا شیطان بزرگ است.

 

منابع وماخذ:

 

۱-مایکا-فریدون   مبانی حقوق بشر   انتشارات وزارت خارجه        چاپ اول

۲-فوریست-دیوید       حقوق بشر وسیاست خارجه آمریکا    ترجمه حمید زنگنه    ۱۳۸۴

۳- شهبازی-عبدالله          کودتای نوزه      موسسه بوستان کتاب    ۱۳۸۶

۴-انصاری-مهدی ویزدان فام-محمود       روزشمار جنگ ایران وعراق ج۵۰    ۱۳۸۷

۵- گزارش    جواد حاجی پور توران پشتی وشهناز اسحاقی        حقوق بشر آمریکایی    تابستان  ۱۳۹۵

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 2 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۲
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
پری ناز چهارشنبه , 5 جولای 2017 - 22:31

درود بر شما بزرگواران. عالی بود.

دکتر حسین.پ جمعه , 7 جولای 2017 - 23:27

واقعا عالی است آفرین بر همت تان

نظرات بسته شده است.