کد خبر : 106246
تاریخ انتشار : دوشنبه 5 ژوئن 2017 - 8:56
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای قیام پانزده خرداد سرآغازی بود بر انقلابی که ۱۵ سال بعد به ثمر نشست بسته هستند

قیام پانزده خرداد سرآغازی بود بر انقلابی که ۱۵ سال بعد به ثمر نشست

قیام پانزده خرداد سرآغازی بود بر انقلابی که ۱۵ سال بعد به ثمر نشست

ماه محرم سال ۱۳۸۳ هجری قمری که مصادف با خرداد سال ۱۳۴۲ هجری شمسی بود، نقطه عطف و آغازگر دوره‌ای درخشان در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه جبر و زور بود.

حجت الاسلام ممی زاده در اهروصال نوشت؛

در روزهای فراقِ رهبر فرزانه و معمار انقلاب، یادآوری و تأمل در قیام پانزده خرداد به‌عنوان پایه و اساس انقلاب در معرفی ابعاد مختلف این تحول عظیم و تبیین اندیشه‌های امام راحل مؤثر است، روزی که باید به‌عنوان روز تولد انقلاب اسلامی موردتوجه بیشتر باشد و بیش‌ازپیش به معرفی آن پرداخت.

شاه ادعا می‌کرد که نباید علیه شاه و اسراییل حرفی زده شود و نباید گفته شود که اسلام درخطر است.

 

ماه محرم سال ۱۳۸۳ هجری قمری که مصادف با خرداد سال ۱۳۴۲ هجری شمسی بود، نقطه عطف و آغازگر دوره‌ای درخشان در تاریخ مبارزات مردم ایران علیه جبر و زور بود.

 

امام خمینی (ره) در این روزها به دعوت مردم به قیام علیه رژیم مستبد شاه مبادرت ورزید. روز عاشورای همین سال که برابر با ۱۳ خرداد بود، جمعیت صدهزارنفری در تهران با داشتن عکس‌هایی از امام به تظاهرات پرداختند و در مقابل کاخ مرمر محل استقرار شاه برای اولین بار در پایتخت شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

 

امام خمینی عصر عاشورای سال ۱۳۸۳ هجری قمری در مدرسۀ فیضیه نطق تاریخی خویش را که آغازی بر قیام ۱۵ خرداد بود ایراد کرد.

 

امام رسماً و علناً با شدیدترین حملات رودرروی شاه قرار گرفت. مبارزه ابعاد وسیعی یافت و نیروی انقلابی متکی به اسلام بدون تمایل به بیگانه، عینیت پیدا کرد.

 

بعدازاین بود که ساواک مأموریت یافت، امام را توقیف کند. ساعت ۳ بامداد روز ۱۵ خرداد مأموران امنیتی به منزل امام هجوم بردند و ایشان را دستگیر کردند و به تهران آوردند. خبر دستگیری امام به‌سرعت در قم و سپس در تهران و سایر شهرها انتشار یافت. مردم قم به خیابان‌ها ریختند و به راهپیمایی اعتراض‌آمیز پرداختند.

 

اجتماعات و تظاهرات مردمی زنان و مردان در اعتراض به بازداشت امام در قم، تهران و برخی دیگر از شهرستان‌ها، با هجوم نیروهای مسلح، به خاک و خون کشیده شد. دانشگاه تهران با تانک و مسلسل و افراد مسلح به محاصره درآمد. تعداد شهدای این روز چیزی بین پنج هزارتا ۱۵ هزار تن تخمین زده‌شده‌اند.

 

قیام پانزده خرداد سرآغازی بود بر انقلابی که ۱۵ سال بعد به ثمر نشست، انقلابی که امام خمینی (ره) با اتکا به خداوند و با مشارکت مردمی که از استبداد شاه به ستوه آمده بودند، آن را رهبری و به پیروزی رساند.

 

 

و هم‌اکنون در روزهای فراقِ رهبر فرزانه و معمار انقلاب، یادآوری و تأمل در قیام پانزده خرداد به‌عنوان پایه و اساس انقلاب در معرفی ابعاد مختلف این تحول عظیم و تبیین اندیشه‌های امام راحل مؤثر است، روزی که باید به‌عنوان روز تولد انقلاب اسلامی موردتوجه بیشتر باشد و بیش‌ازپیش به معرفی آن پرداخت.

 

به‌طورکلی قیام ۱۵ خرداد آثار عمده‌ای از خود برجای نهاد:

۱-رهبری حرکت‌های مخالف رژیم را به مذهبی‌ها منتقل کرد و چپی‌ها را به حاشیه راند.

۲-کشتار مردم در قیام ۱۵ خرداد، چهره مزدورانِ شاه را که تا آن زمان تقصیرها را به گردن نخست وزیران می‌انداخت افشا نمود و انقلابیون پس‌ازآن به راه‌های اصلاح‌طلبانه پشت کرده سرنگونی نظام سلطنتی را خواستار شدند.

۳-ازآن‌پس طرد همه قدرت‌های بیگانه از ایران موردتوجه قرار گرفت و سرانجام قیام ۱۵ خرداد و نقطه آغاز نهضت بازگشت به خویشتن در کشور شد. ازآن‌پس انجمن‌های اسلامی در نقاط مختلف پدید آ‌مدند و جو غیر اسلامی در دانشگاه‌ها و دیگر مجامع به‌آرامی شکسته شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.