کد خبر : 105848
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 16 می 2017 - 7:30
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای تولید گندم در ۲ سال گذشته ۱۱ برابر شده است/ سالانه ۳۵۰ تن عسل در اهر تولید می شود بسته هستند

تولید گندم در ۲ سال گذشته ۱۱ برابر شده است/ سالانه ۳۵۰ تن عسل در اهر تولید می شود

تولید گندم در ۲ سال گذشته ۱۱ برابر شده است/ سالانه ۳۵۰ تن عسل در اهر تولید می شود

محمد اسدی مدیر جهادکشاورزی اهر در گفتگو با اهروصال؛ درزمینهٔ تولید گندم در سال گذشته و سال قبل آن در شهرستان اهر رکوردشکنی شده تا جایی که تولید گندم در این ۲ سال حداقل ۱۱ برابر سال‌های قبل‌تر بوده است.

محمد اسدی مدیر جهادکشاورزی اهر در گفتگوی تفصیلی با اهروصال؛ در مورد زنبورداری با توجه به اینکه شهرستان اهر مرکز ارسباران باوجود مراتع عالی و وسعت باغات ۸۵۰۰ هکتاری قطب تولید عسل به شمار می‌آید تا جایی که در شهرستان ۳۲ هزار و ۱۵۰ کندو وجود دارد و سالانه از این کندوها نزدیک به ۳۵۰ تن عسل تولید می‌شود.
محمد اسدی از سال ۱۳۶۹ به استخدام جهاد سازندگی سابق درآمده و به مدت ۳ سال در خداآفرین مشغول به خدمت بوده است. سپس از سال ۱۳۷۲ در دانشگاه تبریز مشغول به تحصیل در رشته کشاورزی – باغبانی شده است و در سال ۱۳۷۶ فارغ‌التحصیل گردیده است. سپس به اداره اهر منتقل‌شده و به‌عنوان کارشناس آبخیزداری مشغول به خدمت گردیده است. پس‌ازآن به مدت ۲ سال به‌عنوان رئیس اداره تولیدات گیاهی مشغول به کار بوده است تا اینکه به‌عنوان مدیر جهاد کشاورزی هریس و سپس اهر منصوب‌شده و اکنون در اهر به‌عنوان مدیر اداره جهاد کشاورزی اهر مشغول به خدمت است.

با سلام؛

با تشکر از اینکه دعوت ما را قبول کردید؛ به‌عنوان سؤال اول لطفاً در مورد میزان تولیدات باغ‌های اهر مختصری توضیح بدهید؟

ممنون از دعوت این‌جانب؛ در خصوص میزان تولید باغات اهر گفتنی است ۸۵۰۰ هکتار باغ در اهر وجود دارد که بالغ‌بر ۱۳۵ تن محصول از این باغات تولید می‌شود. رقم قالب منطقه سیب و هلو است و شبرنگ و شلیل در رتبه دوم تولیدات اهر قرار دارند.

در کل ۲۷ نوع محصول میوه در باغات اهر تولید می‌شود که از طریق بازارهای تبریز، اردبیل، تهران، اصفهان و رشت به فروش می‌رسد. البته ناگفته نماند که یک واحد صادراتی نیز در اهر وجود دارید که محصولات باغات را به کشورهای مجاور صادر می‌کند.

آیا برنامه‌ای در خصوص تغییر الگوی کشت در اهر دارید؟

با توجه به اینکه شهرستان اهر از میکرو اقلیم‌های مختلف تشکیل یافته؛ بحث الگوی کشت در زمان‌های مختلف موردبررسی قرارگرفته تا جایی که ارقام پایه‌های مالینگ جهت افزایش بهره‌وری در اقصی نقاط شهرستان به‌صورت الگویی کشت‌شده است. همچنین در سایر ارقام محصولات باغی نیز ازجمله کشت درختان هلو با ارقام شبرنگ و دیر گل، بِه از ارقام اصفهان، گردوهای لاترال، گونه‌هایی از گل محمدی، پسته، فندق، سماق، زعفران و زرشک در منطقه رایج گردیده است.

در زراعت نیز با در نظر گرفتن ارقامی در تناوب کشت در گندم نظیر کشت ارقام لگوم مثل عدس و لوبیاچیتی در برنامه تناوب قرارگرفته است.

خسارت‌های وارده به باغ‌های اهر در چند سال گذشته به چه اندازه بوده است؟

تقریباً ۴ سال است که خسارت سرما به باغات شهرستان لطمه می‌زند و باغ داران را از نگهداری محصولات سردرختی دچار مشکل می‌کند. برای کاهش خسارت‌ها کشت درختان الگویی مذکور در برنامه کاری و پیش‌بینی جایگزینی درختان موجود در شهرستان است. همچنین با عملیات کارشناسی می‌توان جلوی خسارت را نیز تا حدی با استفاده از دستگاه‌های ضد سرما گرفت. گفتنی است استقرار سامانه ضد تگرگ بسیار ضروری است و به نظر می‌رسد که در این امر مشارکت باغداران بسیار ضروری به نظر می‌رسد.

وضعیت کشاورزی اهر درزمینهٔ تولید گندم چگونه است؟

درزمینهٔ تولید گندم در سال گذشته و سال قبل آن در شهرستان اهر رکوردشکنی شده تا جایی که تولید گندم در این ۲ سال حداقل ۱۱ برابر سال‌های قبل‌تر بوده است. این افزایش بهره بری به دلیل حضور کارشناسان فنی در عرصه تولید و استفاده از بذرهای اصلاح‌شده و گواهی‌شده درکشت اراضی زراعی بوده که البته با عنایت پروردگار متعال این رکوردشکنی به وقوع پیوست. تولید سال قبل ۵۵ هزار تن بوده است درصورتی‌که ۲ سال قبل این عدد چیزی معادل ۴۵۰۰ تن بوده است.

درزمینهٔ شیلات و زنبورداری چه فعالیت‌هایی در اهر انجام می‌گیرد؟

در مورد زنبورداری با توجه به اینکه شهرستان اهر مرکز ارسباران باوجود مراتع عالی و وسعت باغات ۸۵۰۰ هکتاری قطب تولید عسل به شمار می‌آید تا جایی که در شهرستان ۳۲ هزار و ۱۵۰ کندو وجود دارد و سالانه از این کندوها نزدیک به ۳۵۰ تن عسل تولید می‌شود. با توجه به عرصه باغات و مراتع و حتی زراعت می‌توان این مقدار را حداقل به ۲ برابر افزایش داد که در صورت تسهیل شدن تسهیلات این بخش قابل وصول خواهد بود.

۱۵۰۰۰ قطعه بچه ماهی در اهر توزیع شده است که این میزان می تواند ۱۰ برابر افزایش یابد

درزمینهٔ شیلات در شهرستان اهر ۳۱ واحد پرورش‌دهنده استخر معیشتی و سد پرورش شیلات وجود دارد که سالیانه ۳۶۰ تن گوشت سفید ماهی تولید و به مصرف مردم شریف شهرستان و سایر نقاط استان می‌رسد. امسال نیز ۱۵۰۰۰ قطعه بچه ماهی گرم آبی به صاحبان استخرهای کشاورزی که به‌صورت ۲ منظوره استفاده می‌شود توزیع گشته است. البته با توجه به اینکه در شهرستان اهر استخرهای کشاورزی، چاه‌های کشاورزی و رودخانه‌های اهر چای اهر و قره‌سوی ورگهان وجود دارد، در صورت تسهیل روند صدور حق آبِ این میزان تولید حداقل به ۱۰ برابر قابل‌افزایش خواهد بود.

آیا به‌عنوان حرف آخر، سخنی برای گفتن به مخاطبان ما دارید؟

کشاورزان عزیز باید توجه داشته باشند که اگر مدیریت باغ را جدی بگیرند و استانداردهای لازم برای حرص باغ‌ها و تغذیه باغات بخصوص به روش چال کود و یا شیار کود و آبیاری تشتکی و انجام فرود ست‌های لازم را به کار ببرند می‌توانند درختان مقاوم به سرما را ایجاد نمایند و همچنین با مشارکت همدیگر و با نظارت و مشاوره جهاد کشاورزی از دستگاه‌های ضد تگرگ برای جلوگیری از خسارت تگرگ و همچنین از دستگاه ضد سرما برای جلوگیری از سرما استفاده کنند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.