کد خبر : 10576
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 مارس 2015 - 8:27
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای ریخته شدن قبح بد حجابی نتیجه غفلت خودمان است/ چه کسی مسوول است؟! بسته هستند

ریخته شدن قبح بد حجابی نتیجه غفلت خودمان است/ چه کسی مسوول است؟!

ریخته شدن قبح بد حجابی نتیجه غفلت خودمان است/ چه کسی مسوول است؟!

به گزارش اهروصال به نقل از آناج: اینجا تبریز است اولین پایتخت جهان تشیع که خود را شهر اولین ها می داند و تمام اولین هایش را مدام در کرنا می دمد. ناگاه این سوال در اذهان ایجاد می شود که چطور شد تبریز را اولین پایتخت تشیع نامیدند؟ اگر بگوییم پادشاهان صفوی این طور

به گزارش اهروصال به نقل از آناج: اینجا تبریز است اولین پایتخت جهان تشیع که خود را شهر اولین ها می داند و تمام اولین هایش را مدام در کرنا می دمد. ناگاه این سوال در اذهان ایجاد می شود که چطور شد تبریز را اولین پایتخت تشیع نامیدند؟ اگر بگوییم پادشاهان صفوی این طور خواستند که بسی توهین بر تبریز و تبریزی است چون همواره ادعا داشته ایم باورهای اسلامی با گوشت و خون این مردمان عجین شده و شعور دینی و مذهبی و غیرت آنان تاریخ را رقم زده است اما از طرفی اگر تبریز به معنای واقعی کلمه از اولین های تشیع است پس این همه بد حجابی را چگونه توجیح کنیم. مدام بر ذهن خود فشار می آورم تا چگونه بنویسم که نه سیخ بسوزد و نه کباب! نه به شعور تبریزی توهین شود و نه پرسش از بدحجابی های خیابان ها و محافل تبریز بی جواب بماند…

درحالی که درگیر همین سوال هستم که چرا دختران و زنان ما دیگر از بدحجابی عارشان نمی شود، با دختر خانمی در یکی از خیابان های تبریز روبرو می شوم که حجابش چندان مناسب به نظر نمی رسد و پس مقدمه چینی های فراوان (که مبادا فکر کند خودم را بالاتر از او می بینم و قصد نصیحتش را دارم و یا خدایی نکرده!!! قصد نهی از منکر دارم. آخر این روزها امر به معروف و نهی از منکر تعابیر دیگری دارد) از او می پرسم چرا این نوع پوشش را انتخاب کرده اید؟ در پاسخ من پس از بیان برخی مباحث فلسفی که ظاهرا اثری از دین و مذهب و فرهنگ اسلامی و ایرانی در آن نیست، به این می رسد که الان همه در جامعه همین طور می پوشند و با همین شکل در اجتماع حاضر می شوند، این فرهنگ ماست! اگر بد است چرا این لباس ها را می فروشند؟! من که اینها را از خارج نخریده ام؛ از همین فروشگاه های شهر خودمان خرید کرده ام.

اکثر افراد بدحجاب همین نوع پاسخ ها را در جواب سوال من می دهند اما این حلقه ی گم شده چیست و چرا دختران ما فکر می کنند این فرهنگ ماست! چرا فکر می کنند این خوب است! چرا مسئولین ساکتند؟! ساکت که نه، ما از مسئولین خود خیلی صحبت های زیبا و باارزش و مطابق با موازین و عرف و فرهنگ و دین می شنویم اما چرا این صحبت های زیبا حداقل در سال فرهنگ نمود عملی پیدا نکرد؟!

ابتدا با حجه الاسلام و المسلمین یحیی صالح نیا، امام جمعه غرب تهران و از شاگردان آیت الله العظمی بهجت در این مورد به صحبت می نشینیم؛

وی می گوید: ضرورت حجاب را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد که یکی شرع و قانون است که خدای متعال از نظر حکمت و مسالت حجاب را برای زن و مرد واجب کرده است و فلسفه ی پوشاندن قسمت هایی از بدن روشن است چرا که اگر این امر رعایت نشود و مسائل جنسی به بیرون از خانواده کشیده شود موجب افزایش معضلاتی چون خیانت، طلاق، فرزندان بی سرپرست و غیره می شود.

حجت الاسلام صالح نیا می افزاید: علاوه بر این ضرورت حجاب را از نظر احترام نیز می توان بررسی کرد؛ به طوری که اگر فردی برای خود احترام قائل باشد هرگز به صورت عریان در مقابل دیگران ظاهر نمی شود؛ این موضوع به قدری مهم است که حتی در فیلم هالیوود نیز بازیگران سرشناس نقش های عریان را بازی نمی کنند چون می داند که با این کار احترام اجتماعی اش را می شکند. در همین راستاست که می بینیم بیشترین تعرضات به افراد بد حجاب و بی حجاب می شود.

بدحجاب ها در مسیری رو به افول قدم گذاشته اند

این کارشناس فرهنگی و مذهبی در پاسخ به این سوال که چرا قبح بدحجابی در جامعه ی ما ریخته است، توضیح می دهد: کسی که عکس بی حجاب خود را در شبکه های اجتماعی منتشر می کند و در مقابل دید نامحرمان قرار می دهد، در یک مسیر رو به افول قدم برداشته است چرا که با این کار در معرض انواع توهین ها و بی ادبی ها و سوء استفاده هایی قرار می گیرد که هیچ پشتوانه ی حقوقی برای آن ها به بار نمی آور��.

وی در این خصوص که راهکار چیست و چه کسانی باید نسبت به این شرایط پاسخ گو باشند می گوید: باید توجه داشته باشیم بعد اجتماعی فقط یکی از ابعاد حجاب و عفاف است و در این راستا نهادهای حکومتی باید مجری قوانین باشند؛ مثلا حراست دانشگاه طبق مقررات باید مانع ورود افراد بی حجاب و بد حجاب به دانشگاه شود اما در بعد دیگر خود فرد نیز باید توجیه باشد و فرهنگ حجاب و عفاف در او نهادینه شود تا آن را رعایت کند. لذا در کنار اقدامات نهاد های حکومتی باید به فرهنگ سازی عمیق پرداخت تا مردم خود مشتاق برای حفظ حجاب باشند.

وی خاطرنشان می کند: در مورد اینکه چرا بدحجابی در جامعه ی ما افزایش یافته است باید طیف گسترده ای، از تولیدکنندگان، واردکنندگان تا سیاست گزارانی مثل شورای انقلاب فرهنگی و مجریانی همچون فرهنگ و ارشاد و قوه ی قضائیه، پاسخ گو باشند.

عملکرد حوزه های علمیه و دانشگاه ها مطلوب نیست

حجت الاسلام صالح نیا می افزاید: علاوه بر این حوزه های علمیه و دانشگاه ها نیز باید به این سوال پاسخ بدهند که آیا برنامه ی جامعی برا رفع این مساله و ترویج حجاب اسلامی داشته اند یا خیر که به نظر من عملکرد این نهادها نامطلوب است و باید دست به دست هم اقدامی اساسی انجام بدهند تا موفق شوند.

ما وظیفه ای درمورد حجاب نداریم

سعید منزوی عضو هیئت رئیسه ی اتحادیه البسه پوشاک کشور علت را در جای دیگری جستجو می کند و معتقد است در این مورد باید از مجلس و دولت سوال کنیم و می گوید: وظیفه ی اتحادیه پوشاک نظارت بر توزیع پوشاک است تا در مورد قیمت ها تعدی صورت نگیرد و ما وظیفه ای در مورد حجاب نداریم اما به لحاظ عرق دینی و فرهنگی به صورت غیرمستقیم به این موضوع ورود می کنیم.

خریدار اصرار دارد که لباس های تنگ و کوتاه بخرد

وی می افزاید: اگر امروز وضعیت حجاب نامناسب است و اگر پوشاک مناسب تولید و توزیع نمی شود به این دلیل است که اولا از تولید کننده حمایت نمی شود؛ مثلا قیمت چادر ۴۰۰ هزارتومان است و مردم قدرت خرید این کالا را ندارند لذا سراغ مانتو می روند اما متاسفانه مانتو نیز گران است و مردم به پوشاکی روی می آورند که قیمت مناسب داشته باشد که این نوع پوشاک نیز با چادر یا مانتو بلند فرق دارد؛ وقتی لباسی فروخته نشود و دولت و قانون نیز از تولید کننده حمایت نکند، لاجرم پوشاکی را تولید می کند که مردم برای آن تقاضا دارند، قدرت خرید آن را دارند و روی دست تولید کننده نمی ماند.

وی افزود: دوما باید به فرهنگ مصرف کننده نیز نظر کنیم و باید توجه داشته باشیم که ما لباس های بلند و گشاد و مناسب زیادی در بازار داریم و خلیی کم به چشم می خورد که لباسی نامتعارف باشد اما متاسفانه فرهنگ مصرف کننده به گونه ای است که تمایل به پوشیدن لباس تنگ و کوتاه دارد. ما می بینیم دختری را که سایزش چهل است اما اصرار دارد سایز ۳۸ را خریداری کند! پس این وسط نه ما، نه فروشنده و نه تولید کننده مقصر نیستند بلکه خود خریدار این را می پسندد.

منزوی ادامه می دهد: متاسفانه متولی واحد و مشخصی برای رسیدگی به موضوع وجود ندارد، مثلا وقتی مشتری نسبت به لباسی اعتراض می کند و از کیفیت آن شکایت دارد نمی تواند اعتراضش را به نتیجه برساند چون مراکز متعددی وجود دارد که هرکس دیگری را مقصر می داند از طرفی همان طور که گفتم مجلس از تولید کننده حمایت نمی کند و فقط می بینیم که حرفش را می زنند و در عمل خبری از حمایت نیست.

دولت و مجلس باید حمایت کنند

عضو هیئت رئیسه ی اتحادیه البسه پوشاک کشور می گوید: ما همه باید دست به دست هم بدهیم؛ مجلس و قانون و دولت باید حمایت کند، صدا و سیما حجاب اسلامی را حمایت کند نه اینکه مجری تلویزیون لباس تنگ و کوتاه بپوشد! من نیز باید وظیفه ی خود را انجام بدهم تا مطلوب حاصل شود و گرنه یک دست صدا ندارد.

پس از این صحبت ها به سراغ ارگان های دیگر می رویم تا شاید بفهمیم این حلقه ی گمشده کجاست و واقعا این قضیه از کجا آب می خورد و کجا کم گذاشته ایم و یا کدام دستانی پشت پرده است که عده ای کار را به جایی می رسانند که حرف از روز بی حجابی بزنند و یا بدون اینکه ککشان بگزد به راحتی به باورهای انسانی و اسلامی مردم توهین می کنند و چه بسیار دل ها و ذهن ها که از این وضعیت خون می شود.

رقیه کیانی مسئول بسیج جامعه ی زنان سپاه عاشورا در پاسخ به این مساله که چرا بی حجابی در تبریز نیز به عنوان پایتخت تشیع قبح خود را از دست داده است می گوید: تهاجم فرهنگی که رهبر انقلاب سالهاست بر آن ورود کرده اند برنامه ای ماهرانه و استادانه از طرف دشمن است که به دقیق ترین و حساب شده ترین صورت طراحی و اجرا می شود تا از طرق مختلف مانند شبکه های اجتماعی و ماهواره ای ودیگر وسایل و امکانات بر فرهنگ زنان و مردان مسلمان نفوذ کرده و بی غیرتی را در مردان و بی حیایی را در زنان ترویج کند.

اگر قبح بدحجابی ریخته نتیجه ی غفلت خودمان است

وی ادامه می دهد: در نتیجه ی همین اقدامات حساب شده ی دشمن و غفلت ماست که امروز قبح بدحجابی ریخته و ارزش و اهمیت حجاب برای افرادی از بین رفته است.

مسئول بسیج جامعه ی زنان سپاه عاشورا بیان می کند: با عملکرد منفعلانه و غفلت ارگان های ما حساسیت پدر و مادرها نسبت به فرزندانشان و حساسیت شوهران نسبت به همسرانشان از بین رفت و موجب تغییر فرهنگ و سبک زندگی ایرانی اسلامی ما شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد متناقض رفتار می کند

کیانی می افزاید: ارگان های مختلفی مانند آموزش و پرورش یا فرهنگ و ارشاد اسلامی و دیگر سازمان ها که وظیفه ی خطیری در این عرصه بر عهده دارند آن طور که باید و شاید در این زمینه ورود نکردند. چنین نهادهایی نه تنها همت کافی در مورد ترویج حجاب و آگاه سازی جامعه را انجام ندادند حتی با اقداماتی همچون آزاد شمردن تک خوانی و همخوانی زنان و مواردی از این قبیل باعث سردرگم شدن و زنان و فرزندان جامعه ما شدند و این کم کاری و تناقض در سازمان ها موجب ضعف اعتقادات فرهنگی ما شد.

وی با اشاره به این که برای سامان بخشیدن به اوضاع عفاف حجاب درجامعه همت عمومی لازم است می گوید: در زمینه مسائل فرهنگی از جمله عفاف و حجاب برخورد فیزیکی نه تنها ما را به مطلوب نمی رساند بلکه نتیجه ی بلعکس نیز خواهد داشت از طرفی وسعت موضوع حجاب به قدری است که نمی توان یک متولی واحد برای آن تعیین کرد و اگر همه ی مردم و ارگان ها پای کار نیایند به نتیجه نمی رسیم.

اگر نهادها پایبند باشند، قوانین خوبی برای حجاب داریم

کیانی ادامه می دهد: ما قوانین و وظایف خوبی برای عفاف و حجاب داریم که اگر تک تک نهادها و مسئولین خود را موظف به رعایت این قوانین بدانند قطعا وضعیت حاضر سامان می یابد.

مسئول بسیج جامعه ی زنان سپاه عاشورا بیان می کند خاطرنشان می سازد: ما در حد خود تلاش کردیم و سعی نمودیم در کنار برگزاری همایش ها و نمایشگاه های متعدد، با طرح مباحث عفاف و حجاب و موضوعات اعتقادی روشنگری های لازم را در قالب برنامه های مختلفی همچون حلقه های صالحین انجام بدهیم.

وی می افزاید: علاوه بر راه اندازی گروه های تذکر لسانی، برگزاری مسابقات و سایر اقدامات، در فضای مجازی به مقابله با گروه هایی پرداختیم که سعی در ترویج بی حجابی و ریختن قبح آن دارند یا حتی چنین جسارتی به خرج می دهند که برای خود روز بی حجابی هم انتخاب کنند؛ اما زنان و دختران آگاه و محجبه در مرداد ماه و در روزی که مخالفان حجاب اعلام کرده بودند فردا بی حجاب به خیابان ها می آییم، با حجاب کاملا اسلامی در خیابان ها حاضر شدند تا پایبندی خود را به شئونات اسلامی نشان بدهند.

همان طور که امام خمینی(ره) رهبر کبیر انقلاب فرمودند اگر دانشگاه ها ساخته شوند، جامعه ساخته می شود؛ اما در این زمینه وقتی به دانشگاه سر می زنیم و نخبگان جامعه ی خود را مشاهده می کنیم متاسفانه شاهد بدحجابی های بیشتر در دانشگاه هستیم؛ سوالمان پررنگ تر می شود که چرا در میان اهل علم قباحت بدحجابی ریخته است؟!

ما سوالاتی را از مسئول تشکل بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز می پرسیم که این تشکل در زمینه فرهنگی فعالیت های عمده ای در سطح دانشگاه دارد.

دشمن باورهای جوانان را متزلزل می کند

مهدی حسن زاده مسئول بسیج دانشگاه تبریز می گوید: به نظر من نسل جدید مقید تر و مستعد تر و حق پذیرترند لذا اگر مبانی دینی را برایشان تشریح و تبیین کنیم آنها حق را می پذیرند که دشمن نیز از طریق متزلزل کردن باورها نسبت به مبانی در فرهنگ ما نفوذ کرده است و اگر امروز قبح مساله بدحجابی ریخته است، به همین دلیل می باشد.

وی ادامه می دهد: ما نیز در دانشگاه بخصوص در سال جاری که به نام فرهنگ مزین شد سعی کردیم از طرق مختلف و در قالب برنامه های متعددی چون تشکیل حلقه های صالحین، کرسی های آزاد اندیشی، برگزاری نمایشگاه ها و مسابقات، مبانی را برای ورودی های جدید و سایر دانشحویان تبیین کنیم.

عملکرد برخی دانشگاه فقط در جلسات حجاب خلاصه می شود

حسن زاده می افزاید: به نظر من اقدامات مقطعی کافی نیست و اگر مبانی برای افراد حل شود تمام مسائل چه در زمینه حجاب و چه غیر آن، حل می شود اما متاسفانه علیرغم همه ی تلاش می بینیم که عملکرد برخی دانشگاه ها به جلسات حجاب منتهی است و برنامه ریزی خاصی صورت نمی گیرد.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تبریز می گوید: البته برای تشکلی مثل بسیج در دانشگاه تبریز مانعی وجود ندارد و اگر کسی بخواهد می تواند کار کند اما همان طور که گفتم برنامه ریزی های اساسی و اقدامات اساسی آن طور که باید وجود ندرد ولی به هرحال ما سعی کردیم در سطح دانشگاه با ایجاد جو ایجابی دانشجویان را به سمتی سوق دهیم که بدانند مخالفان حجاب منطق و استدلال درستی ندارند.

اینکه برخی از مسئولین و متولیان امر در راستای این گزارش صحبتی ننمودند بماند، اما برای کسانی که نام خود را مسلمان گذاشته اند و در یک مملکت اسلامی زندگی می کند جای شرمساری است که زندگی هایشان به دور از معیارهای اسلامی است. مسلمانانی که تنها از اسلام نامش را یدک می کشند بی آنکه مرام و اعمالش را داشته باشند. حجاب و عفاف نیز تنها بخشی از مرام نامه ی مسلمانی است که امروز در بین عده ای از زنان و مردان جامعه ی اسلامی به سخره گرفته می شود و عده ای دیگر نیز تنها نظاره گر هستند. این روند تا زمانی که مردم بخواهند ادامه خواهد داشت مگر اینکه همت های بلند وارد میدان شوند و در عرصه تولید و فرهنگ سازی قدم های مفید و موثر بردارند.

گزارش: نیر حیدری

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.