کد خبر : 105663
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 9 می 2017 - 13:05

۲۰۳۰ با طعم غفلت و عافیت‌طلبی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

۲۰۳۰ با طعم غفلت و عافیت‌طلبی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی

رهبر انقلاب، در دیدار معلمان: این سند ۲۰۳۰ یونسکو و از این ‌قبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر این‌ها شانه قرار بدهد و تسلیم شود.

سید رضا موسوی در اهروصال نوشت؛

رهبر انقلاب، در دیدار معلمان: این سند ۲۰۳۰ یونسکو و از این ‌قبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر این‌ها شانه قرار بدهد و تسلیم شود.

به چه مناسبت یک مجموعه‌ی به‌اصطلاح بین‌المللی که قطعاً تحت نفوذ قدرت‌های دنیاست، این حق را داشته باشد که برای ملت‌های دنیا بافرهنگ‌های مختلف، تکلیف مشخص کند؟

اصل کار غلط است. اینکه ما برویم سندی را امضا کنیم و بعد هم بیایم بی‌سروصدا آن را اجرا کنیم؛ نخیر! مطلقاً مجاز نیست؛ ما اعلام کردیم.

 

سند ۲۰۳۰ یونسکو؟!

 

رهبران کشورهای عضو سازمان ملل متحد، در سپتامبر ۲۰۱۵ در اجلاس عالی‌رتبۀ این سازمان متعهد شدند تا اهداف دستور کار جهانی توسعۀ پایدار ۲۰۳۰ را که نتیجۀ یک فرآیند گسترده مشورتی در سطح جهانی بود، در سیاست‌گذاری کلان ملّی خود از اول ژانویۀ ۲۰۱۶ اجرایی کنند. این دستور کار دارای ۱۷ هدف اصلی و ۱۶۹ هدف ویژه است. یونسکو که به‌عنوان یک‌نهاد بین‌المللی در امر آموزش شناخته می‌شود، اجرای هدف چهارم توسعۀ را به عهده دارد که به‌سوی آموزش و یادگیری مادام‌العمر باکیفیت، برابر و فراگیر برای همه مطابق «سند توسعه پایدار ۲۰۳۰» قدم برمی‌دارد. یونسکو سه نقش «هدایت و هماهنگی»، «نظارت و گزارش دهی» و «ارتقای ظرفیت کارشناسی دولت‌ها» را در این سند مدنظر قرار داده است؛ این موضوع در سی و هشتمین اجلاس عمومی یونسکو در نوامبر ۲۰۱۵ به تصویب نهایی رسیده است.

این سند جهانی جدید دامنه فراگیرتری دارد و علاوه بر حوزه ناتمام آموزش برای همه، حوزه‌های دیگر آموزش «اشتغال و توسعۀ مهارت‌ها»، «آموزش فنی و حرفه‌ای»، «آموزش عالی»، «آموزش سلامت و بهداشت»، «آموزش‌های اجتماعی» و «شهروندی» را هم هدف قرار داده است.

به همین دلیل، از نهادهایی مانند یونسکو، یونیسف، برنامۀ توسعۀ ملل متحد، صندوق جمعیت ملل متحد و بانک جهانی و نهادهای ملّی دیگر در سطح هر کشور استفاده خواهد شد و انتظار خواهند داشت که در تحقّق هدف چهارم و اهداف ویژه دستور کار توسعۀ پایدار ۲۰۳۰ اهتمام داشته باشند. افزایش همکاری‌های بخشی و بین بخشی در خصوص سیاست‌گذاری در بخش نظارت و ارزیابی و اعمال قوانین موجود و وضع قوانین و مقررات لازم در خصوص مشکلات و معضلات فرهنگی؛ اجتماعی و اقتصادی (مانند ازدواج زودرس دختران؛ نیاز والدین به نیروی کار فرزندان؛ پراکندگی جغرافیایی و صعب‌العبور بودن برخی مناطق و…) و عدم دسترسی بخشی از کودکان به آموزش‌های پیش‌دبستانی به دلیل رایگان نبودن آن بخشی از چالش‌های حوزه دسترسی به آموزش است.

تراکم بالای دانش‌آموزان؛ به‌کارگیری نیروهای غیر مرتبط؛ متناسب نبودن محتوای درسی بازمان آموزش و کمبود فضای آموزشی استاندارد از مهم‌ترین عواملی است که موجب کاهش کیفیت آموزش و تکرار پایه و ترک تحصیل (به میزان محدود) در نظام آموزشی شده است که خلأ قانونی در این بخش احساس نمی‌شود بلکه موانع اعتباری و اجرایی و هماهنگی‌های بخشی و بین بخشی از عوامل موجد آن است

اگر به‌طور خلاصه و مفید بخواهیم ماه‌عسل اجرای این سند را عرض بکنیم یعنی تغییر سبک زندگی اسلامی به سبک زندگی غربی. جایگزین کردن تفکر لیبرالیسم و سکولاریسم بجای حکومت دینی ولایت‌فقیه و مردم‌سالاری دینی.

دریکی از بندهای این تأکید بر غیر ایدئولوژیک کردن دروس و کتاب‌های آموزشی که هیچ تناسبی با اسناد بالادستی و سند تحول آموزش و خلاف دین و آموزه‌های تربیتی اسلامی است دارند با این حساب با تعیین پارامترهایی در نحوه آموزشی در این سند آمده که مغایر با دین و آموزه‌های اسلامی است درست برعکس توصیه و تأکیدشان بر غیر ایدئولوژیک بودن دروس آموزشی اصرار بر پذیرفتن ایدئولوژی خوددارند مثال دربندی از سند ۲۰۳۰ آمده که باید از خانواده حمایت جدی صورت گیرد در ظاهر این خیلی خوب و عالی هست اما هدف این نیست وقتی سؤال بکنید تعریف خانواده از نگاه شما چیست پاسخ می‌دهند خانواده سه مدل و یا سه شکل دارد خانواده زن و مرد که باهم تشکیل خانواده داده‌اند خانواده زن با زن و خانواده مرد با مرد. اینجاست که معلوم می‌شود اهدافی که از سند ۲۰۳۰ دارند چیست …

یا حمایت از حقوق مدنی و اقلیت‌ها. این هم خیلی خوب است لیکن کمی تأمل در منظور از حمایت از حقوق اقلیت‌ها چه کسانی هستند می‌بینید صحبت از حقوق هم‌جنس‌بازها یا بهاییت و دیگر فرق است …

اما بحث اصلی این سند ۲۰۳۰ یونسکو و اینکه دولت جناب روحانی پای سند را امضا کرده یا نکرده نیست

روی سخن با اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی است که بااین‌همه سازمان و تشکیلات عریض و طویل و این‌همه کارشناس مجرب که عضو محترم شورا هستند هست اعضای محترم شورای انقلاب فرهنگی در این مدت که این کار را دولت پیگیر بوده و آن را رونمایی کرده شماها کجا بودید تاکی باید اسناد بالادستی و سند تحول آموزش‌وپرورش که سندی جامع و کارآمد است چوب خواب‌آلودگی غفلت شماها باید بخورد و جامعه آموزشی پای مسامحه‌کاری‌های شما باید بسوزد و باورهایش را با اسنادی چون ۲۰۳۰ که برگرفته از تفکرات لیبرالیسم و سکولاریسم است در معرض استعارات و تشبیهات متعارض و مغایر با اسلام و قرآن موردتردید قرار گیرد مقام معظم رهبری چندین سال است که از شبیخون فرهنگی. تهاجم فرهنگی. از نفوذ سبک زندگی غربی. از جنگ نرم هشدار می‌دهند شما اعضای محترم شورا عالی انقلاب فرهنگی چرا هیچ اقدامی نمی‌کنید منتظر کدامین مصلحت که بالاتر و مهم تراز باور وایمان و اعتقادات جوانان و نوجوانان این مملکت باشد هستید چرا کم‌کاری و بی‌مسئولیتی می‌کنید بجای فعالیت و تلاش شبانه‌روز در مقابل این هجمه سنگین فرهنگی دشمن که با بهره‌گیری از هر وسیله و ابزاری برای ضربه زدن به اسلام و قرآن دریغ نمی‌کند لذا تکلیف شرعی تعهد و مسئولیت کاری شما عزیزان اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاب می‌کند که با هوشیاری و دیدبانی فرهنگی محافظ اعتقادات و باورهای اصیل اسلامی این ملت باشید لذا برحسب مسئولیت و وظیفه‌ای که دارید فعالیت و تلاش شما می‌بایستی انقلابی و جهادی باشد تا دشمنان قسم‌خورده نتوانند حتی فکر توطئه یا طمعی به تغییر سبک زندگی اسلامی ایرانی داشته باشند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
مصطفی فتحی سه‌شنبه , 9 می 2017 - 14:22

بسیار عالی

نظرات بسته شده است.