کد خبر : 105582
تاریخ انتشار : یکشنبه 7 می 2017 - 10:39
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کاریکاتور زبان دوم جامعه است بسته هستند

کاریکاتور زبان دوم جامعه است

کاریکاتور زبان دوم جامعه است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کاریکاتور را زبان دوم جامعه دانست و گفت: گاهی یک کاریکاتور به اندازه ۱۰کتاب سخن می گوید.

به گزارش اهروصال به نقل از مهر، رضا صالحی امیری در اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی کاریکاتور اقتصاد مقاومتی که عصر امروز در مجتمع ۲۹ بهمن تبریز برگزار شد، اظهار داشت: تبریز و آذربایجان به مانند نگینی درخشان در این سرزمین می‌درخشند و ما در یک‌صدسال اخیر، شاهد تعالی فرهنگی  هنری ایران با گام‌های استوار این خطه بوده‌ایم.

وی با بیان اینکه هرآذری باید به آذری‌بودن‌اش افتخار کند، افزود: دموکراسی، مطبوعات، هنر و بسیاری از شاخصه‌های فرهنگی از این سرزمین برخاسته شدند و به همین علت باید قدردان مردمان آذربایجان باشیم.

وی همچنین خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد فقط یک جمله درباره تبریز بگویم، می‌گویم تبریز شهر رازها و رمزهاست. اگر ما از دموکراسی سخن می‌گوییم، مدیون دوران مشروطه‌ای هستیم که ار تبریز زاده شد. اگر از رسانه و آزادی بیان صحبت می‌کنیم یا از تالیف و نشر سخن به میان می‌آوریم همه را مدیون این سرزمین هستیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی جز با گفتمان‌سازی تحقق نمی‌یابد، تصریح کرد: باید  برای تحقق اقتصاد مقاومتی آن را به یک گفتمان جمعی تبدیل کنیم و این میسر نمی‌شود جز به وسیله فرهنگ و هنر.

وی درباره اهمیت گفتمان‌سازی اظهار داشت: وقتی یک موضوع تبدیل به گفتمان می‌شود، دیگر آن را نمی‌توان از مردم سلب کرد؛ همچون عاشورا یا دفاع مقدس یا نوروز و… که هیچ‌کدام اکنون قابل انفکاک از مردم نیستند.

وی لزوم وجود اقتصاد مقاومتی را در زندگی مردم به خوراک و پوشاک و… تشبیه کرد و گفت: اقتصاد مقاومتی نیاز دولتمردان نیست بلکه افکار عمومی و مردم به آن نیاز دارند. امروز باید مردم از اقتصاد مقاومتی سخن بگویند و برای تحقق این خواسته، باید از پایه و اساس شروع کرد.

صالحی‌امیری ادامه داد: باید گفتمان‌سازی اقتصاد مقاومتی را ابتدا از مدرسه آغاز کرد و سپس به وسیله رسانه‌ها و نخبگان آن‌ را تبیین نمود. همچنین اصحاب فرهنگ و هنر در این میان بیش‌ترین تاثیر را دارند به نحوی که ما باید امروز اقتصاد مقاومتی را به وسیله رمان و شعرو تئاتر و… تبدیل به فرهنگی عمومی کنیم.

گاهی یک کاریکاتور می‌تواند به اندازه ۱۰ جلد کتاب سخن بگوید

وی کاریکاتور را زبان دوم جامعه ایران دانست و اعلام کرد: گاهی یک کاریکاتور می‌تواند به اندازه ۱۰ جلد کتاب سخن بگوید. کاریکاتور بیان دردهای نهفته جامعه است. کسی که در عرصه کاریکاتور فعالیت می‌کند با دردهای جامعه آشناست و از این منظر نقاد صادق جامعه به شمار می‌آید.

وی ضمن اشاره به اینکه دولت تدبیر و امید تمام نقادان را به رسمیت می‌شناسد، خاطرنشان کرد: از جمله اقداماتی که دولت در قبال تحقق حقوق هنرمندان انجام داد، می‌توان به تثبیت فضای آرامش بر جامعه هنرمندان، فهم حرمت نیازمندان، تامین امنیت اصحاب فرهنگ و هنر، توجه به دغدغه‌های زیستی هنرمندان اشاره کرد.

وی به کرامت هنرمند اشاره کرد و گفت: هنرمند به صدقه نیاز ندارد ولی کرامت او باید پاسداشت شود. هنرمند از جایگاه و منزلت بالایی برخوردار است و ارزش او باید به رسمیت شناخته شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: هرچند ما ۳۰ هزار هنرمند را در سطح کشور بیمه کردیم یا هزینه‌های مالیاتی آنان را کاهش دادیم، ولی همچنان با جایگاه اصلی هنرمند در جامعه فاصله زیادی داریم.

وی از امضای تفاهم‌نامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با وزارت اقتصاد و دارایی در زمینه معافیت مالیاتی اصحاب نشر خبر داد و تشریح کرد: برای حمایت از جامعه نشر باید هرکاری که از دست‌مان برمی‌آید انجام دهیم و از جمله اقدامات مهم، می توان به مخالفت رئیس جمهور محترم با افزایش هزینه کاغذ اشاره کرد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.