کد خبر : 105533
تاریخ انتشار : شنبه 6 می 2017 - 9:36
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای بیماری ام اس -MSرا بیشتر بشناسیم بسته هستند

بیماری ام اس -MSرا بیشتر بشناسیم

بیماری ام اس -MSرا بیشتر بشناسیم

م.اس (M.S) بیماری مزمنی است که در آن سلول های ایمنی اشتباها و به طور غیرعادی به پوشش و غلاف سلول های عصبی ( میلین ) در مغز و نخاع حمله می کند.

به گزارش اهروصال به نقل از خبرگزاری فارس، ام.اس (M.S) بیماری مزمنی است که در آن سلول های ایمنی اشتباها و به طور غیرعادی به پوشش و غلاف سلول های عصبی ( میلین ) در مغز و نخاع حمله کرده و علائم متنوعی از قبیل ضعف عضلانی وسفتی، اختلال تعادل و هماهنگی قسمت های مختلف بدن، کرختی، مشکلات روحی و خلقی و تاری دید را پدید می آورد.

به دلایل نامعلومی، بیشترین قربانیان بیماری های خود ایمنی ( ۷۵% )را زنان تشکیل می دهند. نکته جالب دیگر اینکه سیر و پیشرفت بیماری در مردان مبتلا سریعتر از زنان است!

شایع ترین سن ابتلاء به ام اس در هر دو جنس مرد و زن ،بین ۴۰-۵۰ سالگی بوده ، زنان سفید پوست شانس ابتلاء بیشتری از زنان سیاه پوست دارند.

میزان ابتلاء به ام اس درخلال سالهای ۱۹۸۰-۱۹۹۰ در میان زنان بیش از ۵۰ % رشد داشته است ، در حالی که این میزان در مردها تفاوتی نکرده است.این مسئله و اینکه میزان بیماریهای خود ایمنی در خانمها شایعتر از اقایان است زمینه ی تحقیقات وسیعی را در پیش روی محققین قرار داده است.

علت شیوع بیشتر این بیماری در زنان نسبت به مردان هنوز در هاله ای از ابهام قرار دارد.

علائم ام اس معمولا در طول بارداری کاهش می یابدولی در طول سه ماهه ی اول پس از زایمان شدت بیشتری به خود می گیرند!

آنچه تقریبا مسلم است این است که تفاوت های هورمونی نقش قابل توجهی در تفاوت شیوع این بیماری در دو جنس دارند ولی تفاوتهای ژنتیکی وتمایلا ت خانوادگی نیز در این زمینه حائز اهمیتند. برای مثال شانس ابتلاء به بیماریهای خود ایمنی مثل لوپوس یا آرتریت روماتوئید در خواهر یک بیمار مبتلا به بیماری ام اس بیشتر از سایرین است.

یک مطالعه  انجام شده در اروپا نشان داده است که تزریق ماهیانه ی اینترفرون بتا یک آ بصورت زیر پوستی در ابتدای تشخیص ام اس موجب کاهش عوارض و سرعت پیشرفت این بیماری خواهد شد. اما هنوز راه زیادی برای قطعیت این مسئله در پیش روست.

مطالعه  دیگری نیز نشان داد که تزریق داخل وریدی ایمونوگلوبولین(I.V.I.G) پس از اولین علائم ام اس احتمال بروز حالات پیشرفته این بیماری را کاهش می دهد و مشخصا عوارض مغزی آن را کاهش می دهد.

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.