کد خبر : 102934
تاریخ انتشار : چهارشنبه 1 فوریه 2017 - 9:23
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای کانال آبیاری روستای قلعه شامی اهر با اعتبار ۱۱۷ میلیون تومان افتتاح شد بسته هستند

کانال آبیاری روستای قلعه شامی اهر با اعتبار ۱۱۷ میلیون تومان افتتاح شد

کانال آبیاری روستای قلعه شامی اهر با اعتبار ۱۱۷ میلیون تومان افتتاح شد

اهروصال: پروژه کانال آبیاری عمومی روستای قلعه شامی شهرستان اهر با اعتبار ۱۱۷ میلیون تومان هم‌زمان با دهه فجر مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اهروصال، محمد اسدی در آیین افتتاح کانال آبیاری عمومی روستای قلعه شامی شهرستان اهر، اظهار داشت: پروژه کانال آبیاری عمومی روستای قلعه شامی طول این کانال به بیش از ۳٫۵ کیلومتر می‌رسد و بخشی از این کانال بهسازی شده که در پایاب این نهر ۴۳ نفر باغبان در ۵۲ هکتار از باغات پایاب مشغول کشاورزی هستند.

وی با اشاره به اینکه به‌صورت اسمی کانال آبیاری عمومی روستای قلعه شامی ۱۰۰ لیتر آب در ثانیه خروجی می‌دهد، افزود: برای بهره‌برداری از کانال آبیاری عمومی روستای قلعه شامی ۱۱۷ میلیون تومان از محل تملک دارایی و اعتبارات استانی هزینه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اهر بابیان اینکه تا قبل از بهسازی کانال آبیاری روستای قلعه شامی در حالت سنتی قرار داشت، ادامه داد: در کانال‌های سنتی هدر رفت منابع آبی بیش از انتظار بوده و پس از بهسازی کانال‌ها با استفاده از دیواره‌های بتنی حداقل بیش از ۴۰ درصد از هدر رفت منابع آبی جلوگیری می‌کند.

اسدی با تأکید بر اینکه توجه به اصلاح الگوی کشت و جلوگیری از هدر رفت آب و تجهیز باغات به سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار ضروری است، گفت: جنگ آینده بر سر منابع آبی خواهد بود و از طرفی خشک‌سالی کشور و مناطق مان را تهدید می‌کند که با توجه به اهمیت موضوع آب بایستی از هم‌اکنون به فکر ذخیره آب باشیم، بهسازی کانال‌های آب و تجهیز باغات به سیستم‌های آبیاری قطره‌ای حدالامکان از هدر رفت و استفاده بهینه از آب کمک می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مدیریت منابع آب در اراضی کشاورزی و باغات استان و شهرستان اهر از بحران آب نجات می‌دهد، اظهار کرد: بحران آب مهم‌ترین چالش بخش کشاورزی به شمار می‌رود و برای اینکه این شهرستان دچار این چالش نشود بایستی اصلاح الگوی کشت و استفاده از طرح آبیاری قطره‌ای جهت جلوگیری از هدر رفت آب مورد توجه قرار گیرد.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.