کد خبر : 1020
تاریخ انتشار : شنبه 10 ژانویه 2015 - 20:29
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای رد پای تفکرات اردوغان در فعالیت های تروریستی فرانسه بسته هستند

رد پای تفکرات اردوغان در فعالیت های تروریستی فرانسه

رد پای تفکرات اردوغان در فعالیت های تروریستی فرانسه

به گزارش اهروصال  به نقل از «تابناک»، وقایع تروریستی روزهای گذشته در پاریس نشان داد همان گونه که بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران از مدت ها قبل پیش بینی می کردند، دامنه خشونت و افراطی گری که با ظهور گروه هایی همچون داعش در منطقه خاورمیانه بروز و ظهور پیدا کرده بود، تنها به


به گزارش اهروصال  به نقل از «تابناک»، وقایع تروریستی روزهای گذشته در پاریس نشان داد همان گونه که بسیاری از تحلیلگران و صاحب نظران از مدت ها قبل پیش بینی می کردند، دامنه خشونت و افراطی گری که با ظهور گروه هایی همچون داعش در منطقه خاورمیانه بروز و ظهور پیدا کرده بود، تنها به این منطقه محدود نمانده و دیر یا زود ابعادی جهانی پیدا خواهد کرد.
البته این موضوعی بود که پیش از این، در جریان حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا نیز مشاهده شده بود و اینکه یک گروه تروریستی مورد حمایت سیاسی و مالی غرب، دامنه فعالیت خود را گسترش داده و منافع کشورهای غربی را هدف قرار دهد، در آن ماجرا نیز نمود یافته بود. اما شاید این بار سیاستمداران غربی کمتر انتظار داشتند که با توجه به شدت تنش ها در خاورمیانه، تروریست ها به این زودی عملیات خود را متوجه غرب کنند.
اما فارغ از جنبه های سیاسی و امنیتی که این روزها در بحث از زمینه ها و پیامدهای حملات تروریستی در فرانسه جلوه برجسته تری نسبت به دیگر عوامل پیدا کرده، موضوع بسیار مهم دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، ریشه های فکری این نوع از خشونت شدید و خارج از کنترل است. موضوعی که خود به خود، پای برخی کشورها را نیز به تحلیل عوامل توسعه افراط گرایی در جهان باز می کند.
باید اشاره کرد که هرچند گروه هایی همچون داعش و سلف آن، القاعده، از نظر ایدئولوژیک مستقیماً با ایدئولوژی وهابیت و سلفی گری ارتباط داشته و از آن تغذیه می کنند، اما بعد خشونت مهار نشده آن ها به ویژه این اواخر بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گرفته، عاملی است که در برخی تفکرات عثمانی ها در دوران فتح و غلبه آن ها ریشه دارد.
در این زمینه، برخی فلاسفه اسلامی به این موضوع اشاره می کنند که تفکر خشونت و خشونت گرایی، در حقیقت در دوران حکومت عثمانی ها شکل گرفته و در قالبی نظری پیکربندی شد. دیدگاهی که در آن زمان توسط عثمانی ها شکل گرفت، مبتنی بر گزاره «النصر بالرعب» بود؛ بدین معنا که باید تا حد امکان از طریق قتل و خونریزی و اعمال خشونت در دل «دشمن» رعب و وحشت ایجاد کرد و سپس از این طریق، قدرت را قبضه کرد. پس از این کار، یعنی به دست گرفتن قدرت از هر طریق ممکن، مردم مسلمان می شوند و اسلام رشد خواهد کرد.
نمود عینی و عملی این تفکر، به طور مشخص در اقداماتی که تروریست های تکفیری، به ویژه گروه داعش، طی ماه های اخیر در عراق و سوریه انجام داده اند قابل مشاهده است. این گروه ها از طریق اعمال حداکثر خشونت ممکن، در پی تصرف سرزمین برمی آیند و پس از آن و در پی تثبیت کنترل خود بر نواحی مختلف، نسبت به اجرای «احکام شریعت» در آن ها اقدام می کنند. 
هرچند ممکن است از سوی برخی چنین استدلال شود که چنین رویکرد و تفکری تاکنون هیچ گاه به طور رسمی مورد اشاره گروه هایی چون داعش قرار نگرفته و یا اینکه چنین بحث فکری با این تاریخچه چند صد ساله ارتباط مستقیمی با شرایط فعالیت امروز تکفیری ها نداشته باشد، اما نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود، احیای تفکر عثمانی در منطقه است که طی سال های اخیر، دولت آنکارا تحت هدایت رجب طیب اردوغان در پی آن بوده است. 
به عبارت دیگر، فارغ از بحث های رسمی که در ترکیه درباره ضرورت بازگشت این کشور به شکوه و عظمت دوره عثمانی مطرح می شود، یکی از جنبه های سیاست «نوعثمانی گری» دولت اردوغان، غلبه پیدا کردن دیدگاه هایی مروج خشونت در میان گروه هایی است که در سطح منطقه مورد حمایت آنکارا قرار دارند. بر این اساس، می توان گفت دولت ترکیه به جز کمک های سیاسی و مالی، از جنبه فکری نیز به عنوان منبع تغذیه ای برای گروه های تروریستی عمل کرده است. 
اما نکته ای که به نظر می رسد اردوغان از آن غافل بوده و اینک به طور روافزونی خود را بیشتر در عرصه های مختلف نشان می دهد، این است که با سلطه یافتن و غلبه این گونه گروه های خشونت طلب، کار تمام نشده و دیدگاه و برداشت مورد نظر اردوغان و هم فکرانش از اسلام و شریعت توسعه پیدا نخواهد کرد؛ بلکه این رویکرد در عمل به چرخه ای از خشونت منجر شده که مجموعه ای از اقدامات خشونت آمیز، انجام اقدامات مشابه بیشتر را در پی خواهد داشت. 
به این ترتیب، آنچه در عمل باید انتظار آن را کشید، این است که گروه هایی همچون داعش یا دیگر گروه های مورد حمایت دولت ترکیه، به زودی نوک پیکان حملات خود را متوجه خود این کشور نیز بکنند و در صدد توسعه اقدامات خود در این کشور برآیند. به این ترتیب، همان گونه که پیش از آن بارها اشاره شده، گسترش خشونت و افراطی گری، در نهایت دامن حامیان آن – چه از نظر سیاسی، چه اقتصادی و چه فکری – را نیز خواهد گرفت و برای آن ها دردسرساز خواهد شد.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.