کد خبر : 101388
تاریخ انتشار : جمعه 13 ژانویه 2017 - 11:35
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای «بازار تهران» فرو می‌رود؟! بسته هستند

«بازار تهران» فرو می‌رود؟!

«بازار تهران» فرو می‌رود؟!

منطقه‌ بازار تهران در طول دست‌کم ۱۰ سال گذشته، بیش از پیش شاهد تخریب‌، گودبرداری‌ و ساخت‌وسازهای فراوان بوده است و حدود ۱۰ روز پیش نیز زمین در بازار تهران دوبار فرونشست، بطوریکه یک مسئول میراث فرهنگی از بسته شدن قنات‌های منطقه‌ ۱۲ تهران خبر داده است.

به گزارش اهروصال به نقل از تسنیم، حدود ۱۰ روز پیش زمین در بازار تهران دوبار فرونشست، اتفاقی که پیش از این هم در نقاط مختلف تهران رخ داده بود، اما به نظر می‌رسد بازار تهران به عنوان قلب تاریخی این کلان شهر در حال هشدار دادن است و زمینش دیگر توان نگهداری این همه برج و پاساژ را ندارد.

هشداری که ترسیم‌گر آینده‌ای ناخوشایند نه تنها برای این بخش تاریخی تهران، که برای مردم این منطقه نیز است و شاید هم بتوان گفت «این اتفاق خود، زلزله‌ای قبل از بروز زمین‌لرزه‌ای است که همه هشدارِ ‌آن را می‌دهند و با این وجود، مجوزِ تخریب در بخش‌های تاریخی تهران هر روز امضا می‌شود.»

در این رابطه رجبعلی خسروآبادی-  مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران عنوان کرد: بروز این اتفاق –فرونشست‌های متعدد در بازار تهران- یک هشدار بود، معتقدم باید متولیان حوزه‌ شهری به خصوص سازمان آب و فاضلاب و محیط‌زیست وضعیت قنات‌های منطقه در زیر بازار و منطقه‌ی تاریخی تهران را بررسی کنند.

وی ادامه داد: احتمال بسته شدن قنات‌های منطقه‌ ۱۲ تهران بعد از این همه گودبرداری و ساخت‌وسازهای زیاد وجود دارد.

به گزارش میراث فرهنگی – منطقه‌ بازار تهران در طول دست‌کم ۱۰ سال گذشته، بیش از پیش شاهد تخریب‌ها، گودبرداری‌ها و ساخت‌وسازهای فراوان بوده است، مهمترین نمونه‌ آن سرای دلگشاست، یا ساخت پاساژ مریم در دالان تاریخی بازار و به جای حمامی که حدود ۶ سال پیش فرونشست تا این پاساژ بالا بیاید.

از سوی دیگر شهرداری منطقه در قدمی جدید و درست در کنار دیواره‌های بتونی ایستگاه مترو خط ۱۵ خرداد، اقدام به گودبرداری برای ایجاد زیرگذر کرده است، گودبرداری که هرچند هم اصولی باشد و بدون هیچ آسیبی – پیش از این عملیات گودبرداری مترو آسیب‌هایی را که نباید را به این بخش تاریخی تهران وارد کرده است -، اما ابتدایی‌ترین کار یعنی استعلام از میراث فرهنگی استان تهران را انجام نداده است.

تا امروز همه‌ اتفاقاتی که نباید، رخ داده‌اند؛ «شاید آب ریخته را نتوان برگرداند، اما می‌توان دست کم از ریخته شدن آب‌های بیشتر» و وارد شدن آسیب‌های جدی‌تر به این محوطه‌ی تاریخی جلوگیری کرد و این کار نیازمند جدی شمردن هسدار مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران است.

به گفته‌ مهدی معمارزاده، یکی از کارشناسان ارشد میراث فرهنگی، به دنبال هر گودبرداری در زیرزمین، آب‌های سطحی در اثر وجود گودال حفر شده، ناگهان افت پیدا کند و به ارتفاع پایین‌تری برود. در ادامه خاکِ زیر این پی‌ها باعث می‌شود تا رطوبتی که باعث انسجام خاک است و وجود آن باعث می‌شود تا به پی‌های اهکی برسد، از دست می‌رود و طبیعتاً وزن زیاد باعث فشار می‌شود و گاهی به شکل فرونشست‌های زمین مانند چند روز گذشته در بازار تهران خود را نشان می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.