کد خبر : 101285
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 12 ژانویه 2017 - 8:41

«عربستان» خارج از اجماع تسلیت‌گویان عربی به ایران

«عربستان» خارج از اجماع تسلیت‌گویان عربی به ایران

در حالی که اغلب کشورهای عربی بویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به ایران تسلیت گفته‌اند، عربستان تنها کشوری است که از تسلیت به ایران خودداری کرده است.

به گزارش اهروصال به نقل از  فارس – یسرا بخاخ ؛ سران و مسئولان کشورهای عربی بویژه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس از جمله کویت، قطر، امارات، عمان و بحرین رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی را به دولت و مسئولان ایرانی تسلیت گفتند.

در این میان عربستان، تنها کشور عضو شورای همکاری خلیج فارس است که این حادثه را به ایران تسلیت نگفته و هیچ کدام از مسئولان سعودی واکنشی نشان نداده‌اند.

با وجود اینکه آیت الله هاشمی رفسنجانی از افرادی بود که همواره خواستار بهبود روابط ایران با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود انتظار می‌رفت با توجه به روابط حسنه او با مسئولان سعودی، درگذشتش را به خانواده و دولت ایران تسلیت بگویند.

عربستان در حالی از تسلیت گفتن به ایران خودداری کرده که شبکه دولتی الاخباریه عربستان اظهارات و واکنش‌های «مریم رجوی» سرکرده گروهک منافقین درباره درگذشت آیت الله هاشمی رفسنجانی را منتشر کرده و اظهارات او را پوشش می‌دهد.

آیت الله رفسنجانی در از سرگیری روابط ایران و عربستان بعد از کشتار حجاج ایرانی در دهه ۶۰ هم نقش بسزایی داشت، پس از آن نیز او در دوران ریاست جمهوری‌اش دو بار با «عبدالله بن عبدالعزیز» پادشاه درگذشته عربستان که در آن زمان ولی‌عهد بود دیدار کرده بود.

مرحوم آیت الله رفسنجانی بارها به عربستان سفر کرده بود و بیش از هر کدام از مسئولان ایرانی از جایگاه ویژه‌ای نزد مقامات عربستانی پیدا برخوردار بود. تاحدی که بعد از پایان دوره ریاست‌جمهوری‌اش و در ۲۰خرداد ۱۳۸۷، از وی که سمت رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده داشت، به عنوان مهمان ویژه کنفرانس گفتگوی اسلامی دعوت به عمل آمد تا در این کنفرانس شرکت کند. در این سفر ۱۰ روزه آیت الله هاشمی اجازه پیدا کرده بود از منطقه فدک بازدید کند.

بعد از روی کار آمدن پادشاه جدید در عربستان قرار بود آیت الله هاشمی رفسنجانی به این کشور سفر کند که بعد از تشکیل ائتلاف عربی و حمله عربستان به یمن، سفر آیت الله هاشمی به عربستان لغو شد.

کشته شدن صدها ایرانی در مراسم حج دو سال پیش و کوتاهی عربستان در پذیرش مسئولیت این حادثه، به تبع آن اعدام «شیخ نمر باقر النمر» روحانی بارز شیعه عربستانی تیر خلاص را به روابط تهران-ریاض زد.

عربستان در اقدامی هیجانی بعد از حادثه سفارت و کنسولگری این کشور در تهران و مشهد، روابط خود را به صورت کامل با ایران قطع کرد.

دستگاه دیپلماسی عربستان و «عادل الجبیر» وزیر خارجه این کشور که فاقد تجربه «سعود الفیصل» وزیر خارجه درگذشته این کشور است، بعد از تیره و تار شدن روابط ریاض با ایران و آمریکا نشان داده که سال موفقی را پشت سر نگذاشته است.

در طول یک سال گذشته که روابط ایران و عربستان به صورت کامل قطع شده، ریاض مدعی است ایران مانند یک حکومت و دولت رفتار نمی‌کند و مواضع یک انقلاب را دنبال می‌کند تا مواضع یک دولت؛ با این حال این کشور از فرقه تروریستی «منافقین» که سالها در فهرست گروه‌های تروریستی آمریکا و اروپا قرار داشته حمایت می‌کند.

موج جدید حمایت‌های عربستان از فرقه (مریم و مسعود) رجوی با پوشش اظهارات سرکرده این گروهک و انعکاس نشست‌های این گروهک در رسانه‌های سعودی شکل گرفته است.

انتهای پیام/ص

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
تبریزی یکشنبه , 22 ژانویه 2017 - 18:20

بیت معظم آیت الله نیازی به تسلیت کشورهای مخاصمی چون عربستان ندارند.هاشمی برای امام و رهبری و ملت بزرگ ایران عزیز است.

نظرات بسته شده است.