کد خبر : 100717
تاریخ انتشار : چهارشنبه 4 ژانویه 2017 - 0:04

خطرات ناشناخته‌ محصولات تراریخته برای انسان

خطرات ناشناخته‌ محصولات تراریخته برای انسان

بر اساس برخی تحقیقات انجام گرفته در جهان ، محصولات تراریخته ممکن است خطرات ناشناخته‌ای برای انسان و محیط زیست داشته باشند.

به گزارش اهروصال، احد حیدری/ گیاه تراریخته به گیاهی اطلاق می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد. این تغییر معمولاً جهت بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماریهای گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره وری کشاورز صورت می‌گیرد. غالباً هدف از مهندسی ژنتیک در گیاهان انتقال یک یا چند ژن به گیاه می‌باشد که در صورت موفقیت یک ویژگی جدید به گیاه می‌بخشند. علیرغم فواید و به تبع آن علاقه‌مندانی در بین محققین و کشاورزان، استفاده از گیاهان تراریخته منتقدینی دارد. این انتقادات بر اساس ملاحظات اکولوژیکی و اقتصادی می‌باشد چرا که موجودات تراریخته غالباً به درخواست ابداع کنندگان آنها تحت قوانین مالکیت معنوی محافظت می‌شوند. این منتقدین همچنین به بحث سلامت مواد غذایی تولید شده با گیاهان تراریخته می‌پردازند. در ایران اولین محصول کشاورزی تراریخته رقمی از برنج است که در برابر کرم ساقه خوار برنج مقاوم است. اگرچه تراریزش برنج چندسالی است که در ایران آغاز شده است ولی به دلیل سرسخت بودن برنج به تراریزش که خود از دشوار بودن کشت بافت آن ناشی می شود، این رویکرد متوقف شده است و به بسیاری از ارقام برنج بومی ایرانی تعمیم نیافته است. در قیاس با کشورهایی چون هند و چین و ژاپن، تاکنون تلاش های اندکی به منظور کشت بافت برخی از ارقام برنج بومی ایرانی صورت پذیرفته است، که این مهم مستلزم تلاش بیشتر محققین در این زمینه می باشد. هستند، گیاهان تراریخته با وجود اینکه به منظور برخی مزایا نسبت به گیاهان معمولی تولید شدند ولی دارای معایب و نکات منفی زیادی می باشند که در ذیل مقاله به آنها اشاره شده است.

مزایای که گیاهان تراریخته بر اساس آنها مورد بررسی قرار گرفتند:

جهان افزایش محصول گیاهان زراعی و در نتیجه تولید غذای بیشتر در –
بیشتر حفظ تنوع زیستی به عنوان یک فاکتور مهم در تولید محصول –
– افزایش پایداری محصول در برابر تنش‌های زنده و غیر زنده؛
– ایجاد منافع اجتماعی و اقتصادی و کاهش فقر در کشورهای در حال توسعه

معایب محصولات ترانسژنیک یا تراریخته:

جمعیت جهان ‌رشد سرسام‌آوری دارد و منابع هر روز محدودتر از پیش می‌شوند. مهندسی ژنتیک تلاش می‌کند با تولید محصولات زراعی مقاوم به خشکسالی، انگل‌ها و بیماری‌ها این محدودیت‌ها را کنار بزند. اما به چه قیمتی؟!!  با پیشرفت محصولات تراریخته در جهان و به زیر کشت رفتن میلیاردها هکتار زمین و عرضه محصولات به بازارهای مناطق مختلف جهان، زمزمه مخالفت و انتقاد نسبت به این محصولات بالا گرفت و به تبع آن در کشور ما هم از همان سال‌ها کارشناسان و مسوولان وقت در مقابل طرفداران مهندسی ژنتیک و محصولات حاصل از آن ایستادند و تاکید کردند که برخلاف ادعاها سطح زیر کشت محصولات تراریخته،  در کشورهای پیشرفته جهان از جمله در اروپا خیلی کم است.

بر اساس برخی تحقیقات انجام گرفته در جهان ، محصولات تراریخته ممکن است خطرات ناشناخته‌ای برای انسان و محیط زیست داشته باشند . نتایج تحقیقات دانشمندان در برخی کشورها نشان می‌دهد که در ساکنین مجاور به مزارع و روستاهایی که بذرهای تراریخته کشت می‌شود، عوارضی چون حساسیت‌های شدید پوستی، آلرژی شدید دستگاه ایمنی بدن، صدمه به مخاط به ویژه بویایی و تا ۹۰ درصد تخریب پروتئین سلولی و بروز سرطان های مختلف مشاهده شده است. در همین حال بسیاری از سازمان‌های علمی و زیست‌محیطی جهانی نسبت به خطرات استفاده از گیاهان ترانس‌ژنیک یا تراریخته و احتمال پیدایش بیماری‌های غیرقابل پیش بینی و درمان، و نیز اختلالات ژنتیکی هشدار داده‌انددر شرایطی که ایران سرزمینی است که اکنون ۱۷۲۸ گونه‌‌ اندمیک (انحصاری) دارد، کشت گونه‌‌های تراریخته عرصه را برای گونه‌های بومی تنگ‌تر می‌کند. در عین حال به طور کلی میزان مشکلاتی که محصولات تراریخته ایجاد کرده‌اند بیشتر از مشکلاتی است که توانسته‌اند حل کنند و به‌طور مثال به ظهور علف‌های مقاوم در برابر آفت‌کش‌ها اشاره می‌کنند که با مقاومت علف‌ها و دیگر مشکلات، میزان مصرف مواد شیمیایی چند برابر می‌شود. از طرفی دیگر فواید ناشی از افزایش میزان تولید با پرداخت بهای بالاتر برای خرید بذر محصولات تراریخته خنثی می‌شود و از همه مهم‌تر این‌که به اعتقاد آنها از آنجا که بسیاری از کشورهای فقیر توانایی یا تمایل پذیرش این فناوری را ندارند نمی‌توان آن را راه‌حلی برای کاهش گرسنگی در جهان با توجه به افزایش جمعیت دانست روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، محققان بخش کشاورزی نسبت به لزوم ارزیابی خطر محصولات تراریخته هشدار دادند.

متخصصان بیوتکنولوژی و محققان بخش کشاورزی، چالش‌های مربوط به محصولات دست‌ورزی شده ژنتیکی موسوم به تراریخته را بررسی و نسبت به تولید انبوه این محصولات در کشور هشدار دادند.

بزرگترین آزمونی که تاکنون در سطح جهان برای بررسی تاثیر محصولات کشاورزی با ساختار ژنتیکی تغییر یافته (محصولات ترا ریخته) به انجام رسید روشن شد که ضرر این محصولات برای محیط زیست و حیات وحش زیاد است. اعلام نتایج این آزمایش که در انگلیس به انجام رسیده، عملا منجر به توقف کامل طرحهای مربوط به بررسی این نوع محصولات در این کشور می‌شود. تولید محصولات اصلاح شده ژنتیکی یا تراریخته از موضوع‌های بحث انگیز و مورد اختلاف در بسیاری از کشورهای جهان است. اقدام فرانسه در ممنوعیت تولید یک گونه ذرت تراریخته در این کشور بحث‌های تازه‌ای را در این زمینه به راه انداخته است.نیکولا سارکوزی رییس جمهور فرانسه نیز از ممنوعیتتولید یک گونه ذرت تراریخته در فرانسه دفاع کرد. دولت آلمان باقوانین جدیدی در خصوص حفظ حداقل فاصله کشت گیاهان تراریخته با کشت سنتی گیاهان موافقت کرد. براساس این قانون محلی که هنوز از سوی مقامات اتحادیه اروپامورد قبول واقع نشده است، حداقل فاصله زمین های زراعی زیر کشت محصولات تراریخته بامحصولات سنتی باید ۱۵۰ متر و حداکثر ۳۰۰ متر باشد. این فاصله به منظور اجتناب ازگرده افشانی گیاهان تراریخته در زمین های زیر کشت محصولات سنتی در نظر گرفته شده است.

نتایج آزمایش اخیر حکایت از آن دارد که محصولات کشاورزی ترا ریخته که اکنون به وسیله برخی شرکتهای بزرگ نظیر مون سانته و بایر و… برای فروش به کشاورزان در سراسر جهان به بازار عرضه شده اند، برای محیط زیست خطرات بسیار به بار می‌آورند. عده ای رابطه مستقیمی بین محصولات تراریخته و بیماریهایی مانند سرطان را قائلندو مخالفین این گونه محصولات به عنوان سلاحی در بیو تروریسم  بر علیه ایران می دانندتا جایی که بعضی از نمایندگان مجلس و تشکلهای دانشجویی خواستار ممنوعیت ورود محصولات تراریخته به کشور هستند. در این میان برخی خبر گزاریها گزارشهایی مبنی بر ممنوعیت مصرف محصولات تراریخته به ۲۹ کشور اروپایی را مخابره نموده اند.هر چند در برنامه ششم دولت برخی نمایندگان لوایحی را دال بر ممنوعیت محصولات ترانسژن ارائه داده اند ولی در صورت گذر از مسیر قانونی تهیه و مصرف محصولات ترانسژن که شامل وزارتخانه های جهادکشاورزی، بهداشت و درمان و سازمان محیط زیست می باشد و با  بررسی ها و مطالعات دقیق و همچنین ایجاد مسیری قانونی در تولید و قرنطینه سازی این محصولات شاید بتوان این بار منفی رااز دوش این محصولات برداشته و نگرشی ایجاد نماید که تلاش همه محققین بر ایجاد امنیت غذایی مردم جهان می باشد

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۱
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
زارعی یکشنبه , 8 ژانویه 2017 - 8:07

با سلام. مطالب بسیار مفید و به روزی است که متاسفانه یکی از مشکلات جامعه امروز مصرف غذاهای ترانسژن یا توسعه بیماریهای ناشی از این جور مواد غذایی است. ممنون

نظرات بسته شده است.